خبرگزاری کار ایران

رئیس منابع طبیعی گناباد خبر داد:

خسارت ۱۶ میلیاردی سیل و تگرگ به دشت بزرگ ریواس گناباد

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۱۸۶

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گناباد از خسارت ۱۶/۵ میلیاردی سیل و تگرگ به دشت بزرگ ریواس دهستان زیبد در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گناباد، مجتبی محرابی در این خصوص گفت: شهرستان گناباد با مساحتی معادل 570 هکتار 51 درصد مساحت استان خراسان رضوی را شامل می‌شود و با توجه به تنوع اقلیمی حاکم بر شهرستان ، تنوع گونه ای گیاهی در ارتفاعات جنوبی ، دشت‌های شمالی ایجاد کرده و در حدود 160 گونه گیاهی دارویی در شهرستان گناباد شناسایی شده که برخی از گونه‌ها به لحاظ سطح و میزان تولید مانند (گونه جنگلی سماق) مقام اول استان خراسان رضوی را دارد .

وی تصریح کرد: گونه های دارویی نظیر ریواس از پراکنش قابل ملاحظه ای برخوردارند و به دلیل بارش تگرگ و جاری شدن سیلاب طی دو نوبت خساراتی نیز به رویشگاه طبیعی ریواس بویژه در منطقه دهستان زیبد وارد گردید که براساس بررسی‌های فنی به عمل آمده در حدود 16/5میلیارد ریال برآورد شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی گناباد گفت: به منظور تقویت بنیه گیاهی رویشگاه طبیعی گونه ریواس و نیز به لحاظ دغدغه بهداشتی با هماهنگی فرماندار و تایید دادستان شهرستان اطلاعیه مشترکی در اسفند ماه 1398مبنی ممنوعیت هرگونه بهره برداری از گونه های دارویی و صنعتی مرتعی صادر شد.

وی افزود: خسارت وارده به اندام هوایی و برگ گیاه آسیب جدی وارد کرده و در راستای حفاظت بهینه از عرصه های مرتعی و رویشگاه های طبیعی سال گذشته و اوایل سال جاری حدود 200 کیلوگرم محصول ریواس غیر مجاز از مرتکبین کشف و ضبط شد.

وی تاکید کرد :  با وجود بحران های طبیعی نظیر سیل، طوفان ، تگرگ و خشکسالی بیمه مراتع امری ضروری به نظر می رسد و در این راستا در سال جاری 5 مورد از مراتع شهرستان شامل دشت‌های (کبوتر کوه ، استاد ، چاه پایاب ، چاه میغانی و چاه نمک) که تحت پوشش عملیات بیمه ای قرار داشته مورد ارزیابی فنی و برآورد میزان خسارت قرارگرفته است که این طرح‌ها مساحتی حدود 30 هزار هکتار را دربر می گیرند.

محرابی تصریح کرد :برگ گیاه دارویی ریواس در مراحل اولیه رشد مورد تعلیف لازم قرار نمی گیرد اما در انتهای فصل رشد به تامین علوفه دامها کمک کرده که به دلیل کاهش سطح نبر در اثر بارش تگرگ فتوسنتز در گیاه کاهش پیدا نموده و نهایتا در عملکرد گیاه تاثیر منفی ایجاد می کند .

وی در پایان گفت :تعداد 58 فقره مرتع مورد عملیات ممیزی مراتع قرار گرفته که از این تعداد 20 فقره دارای طرح مصوب مرتعداری میباشد و با مشارکت مجریان در حال اجراست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز