خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

غربالگری ۹۴ درصد از جمعیت آذربایجان شرقی/ رعایت فاصله گذاری اجتماعی هوشمند اجباری است

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۱۵۶

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، از غربالگری ۹۴ درصد از جمعیت استان در مرحله اول خبر داد و گفت: مرحله دوم غربالگری نیز شروع شده که هدف دارتر از مرحله قبل است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی درستی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در ابتدای شیوع بیماری برخی ضد عفونی‌ها بی‌هدف انجام می‌شدند که ضرورتی نداشتند.

وی گفت: ضد عفونی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان توسط کارشناسان انجام شده و سمپاش نیز برای مراکزی که فاقد سمپاش بودند، تهیه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: ۲۵۰ سمپاش دستی با ظرفیت ۱۰ و ۱۲ لیتر نیز توسط یکی از خیران تهیه و در اختیار تمامی مراکز بهداشتی استان قرار گرفت.

درستی در ادامه از غربالگری ۹۴ درصد از جمعیت استان در مرحله اول خبر داد و گفت: مرحله دوم غربالگری نیز شروع شده که هدف دارتر از مرحله قبل است.

وی، اضافه کرد: در مرحله دوم، افراد در معرض خطر، افرادی با ضعف ایمنی یا با بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون مزمن و بیماری‌های کلیوی مجددا غربالگری و از نظر علایم بیماری ارزیابی می‌شوند.

وی، تاکید کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی هوشمند به خصوص در مورد صنوف و کارگاه‌های تولیدی و تمامی مکان‌هایی که فعالیت اجتماعی و اقتصادی دارند، اجباری است.

درستی، یادآور شد: صاحبان مشاغل می‌توانند از طریق سامانه salamat.gov.ir نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی متعهد شده و کد بهداشت دریافت کنند.

وی، با اشاره به شرط فعالیت مشاغل پرخطر، اظهار کرد: تعیین تکلیف در خصوص فعالیت مشاغل پرخطر مانند رستوران‌ها، هتل‌ها و آرایشگاه‌های مردانه و زنانه بر اساس تصمیمات ستاد استانی کرونا است.

درستی، خاطرنشان کرد: در صورت حاکم بودن شرایطی که منجر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود، مشاغل پرخطر نیز می‌توانند آغاز به فعالیت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اظهار کرد: فعالیت برخی مشاغل پرخطر مانند پاساژهای تعمیر کننده لوازم کشاورزی که ضروری است، مشروط به فراهم بودن شرایطی مانند رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ضد عفونی کننده دست و ماسک برای همه و برقراری فاصله مورد تاکید بین افراد، است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: عکاسی‌ها هم در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و آجیلی‌ها و قنادی‌ها هم جزو لیست پرخطرها قرار داشته و فعالیتشان مشروط به رعایت پروتکل‌ها و امکان رعایت فاصله بین مراجعان و امکان استفاده از ماسک و ضد عفونی کننده برای تمام مراجعان و فروشنده و همچین مشروط بر تایید کارشناسان بهداشتی پس از بازدید است.

وی، خاطرنشان کرد: رستوران ها نیز فقط مجاز به ارائه خدمات بیرون بر بوده و حق سرو غذا در داخل رستوران را ندارند.

معاون بهداست دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به احتمال آلودگی آب به ویروس کرونا، اظهار کرد: آب شهری ما آب لوله کشی بوده و کاملا تحت کنترل است و به ویژه از زمان شیوع ویروس کرونا طبق مکاتباتی که با شرکت آب و فاضلاب داشتیم، میزان کلر باقیمانده آب را افزایش داده و با توجه به کلرزنی، مشکلی در این خصوص نداریم.

وی در ادامه در تشریح آخرین وضعیت تجهیزات و لوازم مورد نیاز کادر بهداشت، بیان کرد: در این خصوص در روزهای اول با مشکل مواجه شدیم، اما الان بر اساس نوع فعالیتی که انجام می‌دهند، تجهیزات مورد نیاز را تامین کرده و در اختیارشان قرار می دهیم، به عنوان مثال در حوزه بهداشت نیاز کمی به ماسک n۹۵ داریم و همه به آن نیاز ندارند.

وی، اظهار کرد: لوازم حفاظتی برای کار بهداشتی و درمان بر اساس نوع فعالیتشان طبق پروتکل متفاوت بوده و به اندازه نیاز در اختیار آنان قرار داده می شود، خوشبختانه هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

درستی در ادامه اظهار کرد: شهروندان در صورت مشکوک بودن به ابتلا به کرونا، بهتر است به مرکز سلامت یا خانه بهداشت مراجعه کنند و یا با شماره تماس ۱۹۰ تماس بگیرند تا همکارانمان آن‌ها را راهنمایی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز