خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

دردسرهای آموزش مجازی برای اولیای مدارس و دانش‌آموزان در خانه/مدیران مدرسه هم ناراضی‌اند

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۹۵۹

ویروس کرونا تنها به جان و مال مردم آسیب نرساند، ترکش های آن وزارت آموزش وپرورش را هم بی‌نصیب نگذاشت وضررهای زیادی به نظام آموزشی کشور زد و از آنجا که سیستم آموزشی ما هرگز با چنین بحرانی روبرو نشده بود تعطیلی طولانی مدت مدارس باعث شد تا این ضعف بیش از پیش خود را نشان دهد به‌طوری که طرح و اجرای آموزش مجازی و راه اندازی شبکه شاد هم نتوانست گره از این مشکل بگشاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، بسیاری از والدین انتقادهایی به طرح آموزش مجازی و سامانه شاد دارند،  مادری که دو کودک محصل دارد از عدم هماهنگی لازم مدیر و برنامه‌ریزی دقیق و منظم برای  ارائه دروس و تکالیف می‌گوید.

مادری دیگر از نداشتن گوشی و ابزار دیجیتال و دسترسی به اینترنت سخن گفته و بیان می‌کند: دختر من در مقطع ششم در حال تحصیل است و از آنجا که نه من و نه پدرش گوشی با قابلیت اتصال به اینترنت نداریم  او به اجبار با شماره خاله‌اش وارد گروه تلگرامی مدرسه شده و تمام تکالیفی که معلم از او می‌خواهد با گوشی ساده تایپ کرده و برای خواهرم ارسال می‌کند تا او در شبکه تلگرامی قرار دهد.

پدر فاطمه کلاس اولی از بازیگوشی دخترش گفته و ادامه‌ می‌دهد: معلمانش او را در کلاس درس به سختی پشت میز و نیمکت نشانده و اکنون با مجازی شدن آموزش اگر لحظه‌ای از او غافل شویم سر از جاهایی در می‌آورد که نباید.

او می‌گوید: 7 سال فاطمه را از بازی با گوشی منع کردم و اکنون باید اورا متقاعد کنم که از طریق گوشی آموزش‌های تحصیلی خود را یاد بگیرد.

مادر زینب یکی دیگر از دختران محصل، از نبود اینترنت در منطقه مسکونی خود گلایه کرده و می‌گوید : مدرسه دخترم تمام کتاب‌های دانش‌‌آموزان را در مدرسه نگهداری کرده و اکنون با این اوضاع جامعه و اینترنت که قوز بالا قوز شده به هیچ وجه نمی‌توانم اورا به سطح دیگر همکلاسی‌هایش برسانم چرا که من در این شهر غریب بوده و علاوه بر زینب باید از برادر کوچکش نیز نگهداری کنم.

 وقتی از او در باره سامانه شاد و آموزش مجازی سئوال کرده گوشی پدر زینب  را از جیب در آورده و نشان می‌دهد و می گوید:ما هیچ گوشی به غیر از این نداریم و من تنها تا کلاس پنجم درس خواندم و به سختی متوجه مفهوم حرف‌های معلمان می شوم وقتی هم دخترم از من سئوال می پرسد فقط سکوت می‌کنم.

مدیران مدارس هم ناراضیند 

حرف‌های مدیران حاشیه شهر مشهد و روستاهای دورافتاده نیز از جنس حرف‌های مادر زینب است و اگرچه این فضا و بستر را یک اتفاق خوب برای آموزش کشور می دانند اما انتقادهایی نیز به آن دارند.

اگرچه از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا که باعث تعطیلی مدارس شد وزارت آموزش ‌و پرورش با بهره‌گیری از رسانه ملی، تدریس دروس را به دانش‌آموزان شروع کرد  و تهدید تعطیلی مدارس را با شعار" آموزش تعطیل نیست" از بین برد  و در روزهای پایانی سال 98 هم خبر از آماده‌سازی یک بستر مجازی برای حضور دانش‌آموزان و معلمان در بین آحاد جامعه کرد اما این اقدام سروصدایی به پا کرد و  با مخالفان و موافقان زیادی مواجه شد.

از ابتدای ورود تلفن‌های همراه  به بازار، تمام کارشناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی و کودک و نوجوان، استفاده از  آن را برای دانش‌آموزان  منع کرده و آن را یک آسیب جدی برای رشد کودک ونوجوان دانستند ؛ اما حال با توجه به شرایط ویژه جهانی بایستی دانش‌آموزان را پای گوشی و ابزار دیجیتال نشاند تا آموزش بگیرند. البته که هیچ طرحی در ابتدا کامل و بدون نقص نبوده و  مردم در مقابل  آن موضع می گیرند  اما کم کم خود را با شرایط وفق می دهند. 

دانش‌آموزان عشایری؛اولویت اول آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی در این باره به ایلنا گفت: جهت شناسایی دانش‌آموزانی که امکان حضور در سامانه شاد را به دلیل عدم گوشی هوشمند ندارند، فرم‌های اطلاعاتی به مدیران مدارس ارسال شده است.

رضا حقیقی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده اولویت اول اهدای تبلت‌های هوشمند به دانش‌آموزان بی بضاعت عشایر بوده و پس از آن نیز سعی بر آن است که تمامی دانش‌آموزانی که امکان استفاده از گوشی هوشمند را نداشته با کمک خیرین و نهادهای خیریه، امکان حضور آن‌ها با تهیه گوشی هوشمند فراهم شود.

ارزشیابی پایان سال توسط مدیران و معلمان

معاون آموزش متوسطه استان خراسان رضوی نیز در این باره به ایلنا گفت: سامانه شاد به عنوان تجربه اول آموزش و پرورش  از لحاظ فنی و زیر ساختی، کاستی‌ها و نواقص زیادی دارد که قابل انکار نیست یکی از آنها اینکه حدود 30 درصد از دانش‌آموزان استان امکان پیوستن به این شبکه را ندارند.

رضا صابری تولایی افزود: آمار دقیقی از تعداد دانش‌آموزانی که وارد این سامانه شده در دست نیست، اما با توجه به عدم زیر ساخت‌های مناسب از قبیل پهنای اینترنت، عدم دسترسی به نت و نیز عدم گوشی‌های هوشمند برخی از دانش‌آموزان امکان استفاده از این سامانه را ندارند. پس امکان آزمون مجازی در این سامانه فعلا جود نداشته و ارزش‌یابی پایان سال با توجه به نظر مدیران و معلمان صورت می‌گیرد.

صابری تولایی بیان کرد: اگر چه برای مناطقی که دسترسی به اینترنت نداشته رایزنی‌هایی انجام شده اما  برای این گروه از دانش‌آموزان که از آموزش مجازی به هر دلیلی محروم شده، یک‌سری پک‌ها و بسته‌های آموزشی به صورت صوت و تصویر و متن  و درسنامه تهیه شده و در اختیار آنها قرار گرفته تا این دسته از دانش‌آموزان نیز از تحصیل جای نمانند.

حذف دروس تدریس نشده از امتحانات پایانی سال و کنکور

معاون آموزش متوسطه استان خراسان رضوی گفت: از آنجا که این سامانه کار خود را با کمی تاخیر شروع کرده و نیز برخی دانش‌آموزان تا کنون موفق به حضور در این سامانه نشدند، مبنای امتحانات پایانی سال و کنکور دانش‌آموزان کلاس‌های حضوری بوده و تنها تا همان میزانی که حضوری تدریس شده امتحانات برگزار می‌شود.

صابری تولایی اشاره کرد: چنانچه دانش‌آموزی به هر دلیلی از آموزش مجازی محروم شده و موفق به بهره‌مندی از این بستر نشدند نگران نباشد زیرا  مبنای امتحانات همان تدریس در مدرسه و توسط معلمان است.

هیچ امتحانی به صورت مجازی برگزار نمی‌شود

صابری اذعان کرد: امتحانات امسال مدرسه محور برگزار شده و چنانچه امتحانات حضوری برگزار شد طبق سنوات گدشته و با حضور دانش‌آموزان در مدارس برگزار می‌شود اما اگر امکان حضور در مدارس وجود نداشته باشد هیچ آزمونی به صورت مجازی برگزار نمی‌شود چرا که تمام دانش‌آموزان امکان حضور و استفاده از این بستر را ندارند.

وی در پایان آمار داد: از بین 10 هزار و 684 مدیر، 9هزار و 528 مدیر وارد سامانه شده و از بین 327 هزار و 279 معلم، 178 هزار و 824 معلم عضو سامانه شاد شدند.

صابری تولایی درباره تعداد کلاس‌های تشکیل شده در سامانه شاد نیز توضیح داد: 47 هزار و 517 کلاس در این سامانه تشکیل شده و حدود 1 میلیون و 324 هزار و 994 دانش‌آموز وارد این سامانه شدند.

گزارش:عاطفه خوافیان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز