خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان جنوبی :

میزان دستمزد امسال کارگران خلاف شعار سال است

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۶۱۴

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اکثر کارگران خراسان جنوبی روزمزد هستند که در شرایط سختی به سر می برند، گفت: این قشر آسیب پذیر از سوی نهادهای خودجوش مردمی به لحاظ معیشتی حمایت می شوند.

ولی الله قادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: تصویب دستمزد کارگران خلاف شعار سال به نام سال جهش و تولید بود و با تعیین دستمزد این شعار زیر سئول رفت. ولی ما باز هم معتقدیم که کارگران در غالب سعی و کوششی که دارند خط مقدم شعار سال هستند  پس لازم است از کارگران حمایت بیشتری صورت بگیرد.

وی افزود: بنده از یک ماه پیش اعلام کردم که نگران آینده شغلی کارگران هستم چرا که اکثر کارگران در حوزه استان خراسان جنوبی به صورت روزمزد هستند که الان بیکار شده‌اند و این موضوع ما را به مراتب بیشتر از بیماری کرونا نگران کرده است.

قادری ادامه داد: متاسفانه موج بیکاری کارگران آغاز شده و کارفرمایان در مواردی دست به تعدیل نیرو می زنند. دولت به کارفرمایان قول تسهیلات به شرط عدم تعدیل کارگران داد ولی در عمل هنوز اقدامی در این باره انجام نشده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان جنوبی افزود: بسیاری از کارگران بخش خدماتی و روزمزدی بخصوص کارگران ساختمانی، واحدهای اقامتی، آشپزخانه‌ها و همچنین کارکنان مهدکودک‌ها  با دستمزدهای ماهیانه 400 الی 500 هزارتومانی چرخه زندگی شان  می چرخد که آن هم با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها بدون هیچ پشتوانه‌ای بیکار شدند و در شرایط سختی به سر می برند.

قادری عنوان کرد: کارگران روز مزد به دلیل عدم بیمه بیکاری بسیار شرایط بغرنجی دارند و تاکنون در استان خراسان جنوبی هیچ گونه کمک معیشتی از سوی دولت به این افراد نشده و کمک به این قشر از سوی نهاد های  خودجوش مردمی و ثمن ها بوده است.

وی در ادامه به اقدام دولت در واریز کردن یارانه به حساب مردم اشاره کرد و گفت: این اقدام شاید در کوتاه مدت به هزینه‌های زندگی این مردم کمک کرده و به عنوان یک مسکن عمل کند ولی در دراز مدت جوابگوی مشکلات معیشتی شان نخواهد بود و برای قشر آسیب پذیر جامعه در شرایط فعلی باید اقداماتی اساسی‌تر اندیشیده شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان جنوبی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تعیین دستمزد 21 درصدی کارگران در سال جدید اشاره کرد و افزود: به‌رغم تاکید دولت بر اصل سه جانبه گرایی در موضوع تعیین دستمزد کارگران متاسفانه این اصل رعایت نشد و با توجه به 40 ساعت مذاکرات نفس‌گیر بدون امضای نمایندگان کارگری  دستمزد 21 درصد از سوی نمایندگان کارفرما و دولت تعیین شد.

قادری با اشاره به اینکه  15 سال پیش نیز در تعیین دستمزد کارگران موضوعی مشابه امسال را تجربه کرده‌ایم، گفت: همان موقع نیز بدون امضای نمایندگان کارگری و رضایت کارگران بخشنامه تعیین دستمزد ابلاغ شد و نمایندگان کارگران به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که متاسفانه دیوان عدالت نیز رای را به نفع دولت و کارفرما صادر کرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان جنوبی به وضعیت کارگران طبس با توجه به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: 80 درصد کارگران این شهرستان در بخش معادن مشغول به کارند که شرایط اقتصادی این معادن وابسته به صنایع بزرگ از جمله صنعت ذوب آهن بستگی دارد و اگر صنایع کارشان خوب پیش برود وضعیت معادن در شهرستان نیز رضایت بخش است.

قادری گفت: در حال حاضر 2 معدن شهرستان طبس از شرایط مناسبی برخوددار نیست ولی مابقی از شرایط نسبتا پایداری برخوردارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز