خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی استان:

راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد قزوین در گرو تعامل همه سازمان‌ها است

asdasd
کد خبر : ۹۰۳۶۲۸

راه اندازی مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد و نگهداری از معتادان متجاهر در قزوین با توجه به شیوع ویروس کرونا نیازمند عزم عمومی همه دستگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، علیرضا وارثی اظهار کرد: تعداد محدودی کمپ ماده ۱۵ (مراکز ترک اعتیاد اختیاری با مدیریت بخش خصوص) در استان فعالیت دارند که هیچکدام شرایط قرنطینه و نقاهتگاه را برای نگهداری بیماران در شرایط فعلی شیوع کرونا ندارند.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: دانشگاه علوم پزشکی و دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز بر این موضوع اذعان دارند.

وارثی افزود: کمپ ماده ۱۶ (مرکز ترک اعتیاد اجباری با مدیریت دولتی)  در شرایط فعلی از زیر ساخت‌های اصلی برای ساماندهی معتادان متجاهر بوده که متاسفانه هنوز در استان زیرساخت آن فراهم نشده است.

وی اضافه کرد: البته ۲ مورد از کمپ‌های ماده ۱۵ استان را با استفاده از منابع شهرداری به کمپ ماده ۱۶ تبدیل کرده ایم تا به صورت موقت،  نیاز استان به مرکز نگهداری معتادان متجاهر رفع شود.

این مسئول بیان کرد: با توجه به این کمبود، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان وارد عمل شده و فضاهایی را برای راه اندازی مرکز ماده ۱۶ در حال بررسی هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: سازمان بهزیستی استان طبق سالیان گذشته، آمادگی جمع آوری معتادان متجاهر را داشت اما در شرایط فعلی که علاوه بر یک معتاد متجاهر صرف، ممکن است با یک معتاد ناقل یا کرونایی نیز مواجه باشیم، کار دشوار شده است.

وارثی اضافه کرد: با توجه به این موضوع، غربالگری اولیه سازمان بر بحث کرونا متمرکز شده است و افرادی که دستگیر می‌شوند ۱۴ روز باید در قرنطینه کرونا نگهداری و مراقبت شوند و در صورت ناقل نبودن به مجموعه ماده ۱۶ منتقل شوند.

وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی برای پیشگیری از کرونا در تمام کمپ‌ها و مراکز حوزه اعتیاد استان به صورت روزانه ضدعفونی و توزیع وسایل بهداشتی را انجام می‌دهد تا از شیوع این ویروس در این مراکز جلوگیری به عمل آورد.

طبق ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر کسانی که برای درمان داوطلبانه به مراکز موضوع ماده ۱۵(ترک اعتیاد اختیاری) مراجعه نمی‌کنند، باید از سوی ضابط قضایی جمع‌آوری شده و با حکم قضایی به مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب با عنوان مراکز ماده ۱۶ منتقل شوند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز