خبرگزاری کار ایران

فدایی دولت در جمع خبرنگاران:

بزرگترین شهرک صنایع پایین دست آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد احداث می شود

asdasd
کد خبر : ۹۰۳۳۵۲

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: با راه‌اندازی مجتمع آلومینیوم جنوب بزرگترین شهرک صنایع پایین دست آلومینیوم در سایت انرژی‌بر لامرد احداث می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فریدون فدایی‌دولت با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه آیین افتتاح مجتمع آلومینیوم جنوب گفت: طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید 300 هزار تن و با زنجیره کامل تولید شامل کارگاه های ذوب آلومینیوم، آند سازی، سالن های ریخته گری و سایر تجهیزات بستر بسیار مناسبی برای احداث شهرک صنایع پایین دست فراهم کرده است.

فدایی دولت اضافه کرد: بخش خصوصی فعال در عرصه صنایع معدنی با افتتاح رسمی مجتمع آلومینیوم جنوب با فرصت‌استثنایی روبرو شده اند زیرا با کمترین هزینه می‌توانند به تولید صنایع پایین دست آلومینیوم بپردازند و از سویی هیچ محدودیتی در تامین خوراک و مواد اولیه در این عرصه وجود ندارد زیرا همه زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد فراهم شده است.

وی با ابراز خرسندی از حضور تشکل‌های فعال آلومینیوم در منطقه متبوعش اظهار داشت: ‌در خصوص نحوه همکاری با سندیکای آلومینیوم نیز منطقه درحال تجهیز دفتر برای هماهنگی جلسات مشاوره به متقاضیان سرمایه گذاری به صورت مستمر است و با برآوردهای کارشناسی؛ ۹۶ هکتار از اراضی موجود نیز جهت اختصاص به صنایع بالادست آلومینیوم درنظر گرفته شده که درخواست سه مجموعه بزرگ صنعتی برای فعالیت در این بخش در حال بررسی و تمهید مقدمات است که با عملیاتی شدن این طرح جهش بزرگی در تولید صنایع بالادست آلومینیوم رخ می دهد.

وی پربازده بودن سرمایه گذاری در صنایع پایین دست را از دیگر مزیت‌ها برشمرد و افزود: تنوع کاربرد و مصرف زیاد محصولات صنایع پایین‌دست آلومینیوم باعث می‌شود که تولیدگران دغدعه‌ای برای تامین سرمایه در گردش نداشته باشند و از طرفی ذات و ماهیت بخش زیادی از این صنایع، حجم  محدود سرمایه برای آغاز به تولید است که در منطقه ویژه لامرد مهیا بودن زیر ساخت ها و معافیت های مالیاتی  و گمرکی است که  باعث می شود  شرایط برای سرمایه گذاران خرد نیز مساعد باشد.

توصیه این مدیر صنعتی به صاحبان سرمایه های خرد این است که در قالب تعاونی و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در راه اندازی صنایع پایین دست، اهدافی نظیر کسب منافع سرشار و مشارکت در ایجاد اشتغال پایدار و  خلق ارزش افزوده و افزایش تولید ملی را محقق کنند.

مجری طرح صنایع انرژی بر لامرد و پارسیان با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت ها برای تحقق «جهش تولید» گفت: بر پایه سیاست های ملی آمایش سرزمین و پدافند غیرعامل و دیگر قابلیت‌ها، استقرار صنایع مهم و مادر در طراحی و جانمایی این منطقه لحاظ شده است.

فدایی دولت در ادامه در راستای «جهش تولید» از انعقاد دو تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین منطقه ویژه لامرد و «مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری» و «تامین سرمایه امین» با هدف تامین مالی و سرمایه طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری خبر داد.

وی با قدردانی از مدیران و مسئولانی که برای تکمیل زیر ساخت ها و رفع موانع  در مسیر توسعه این منطقه کوشیده اند ابراز امیدواری کرد، روند تعامل سازنده برای محقق شدن منویات مقام معظم رهبری  بصورت مضاعف پیگیری شود.

شایان ذکر است منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس در وسعتی بالغ بر 8500 هکتار از زیرمجموعه های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و با اهدافی نظیر انتقال دانش، افزایش توان صادراتی و تامین نیازهای داخلی از طریق توسعه صنایع مادر، اشتغال زایی و رفع محرومیت مناطق پیرامونی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی و اجرای سیاستهای توسعه ای منطقه ای در محل تلاقی سه استان دارای منابع سرشار نفت و گاز (فارس، بوشهر و هرمزگان) واقع شده است. 

مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید یک میلیون تن شمش در چشم انداز نهایی طرح، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۳۰ مگاواتی، کارخانه های تولید سنگ مصنوعی و آسفالت از دیگر صنایع مستقر در این منطقه هستند. 

در طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لامرد نیز تولید شمش منیزیم، فولاد، آلومینیوم و صنایع مرتبط با پایین دست، نیروگاه‌های برق و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، سیمان و استقرار صنایع مادر پیش بینی شده است.

با پیگیری های مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با توجه به شرایط مساعد برای فراوری شمش مذاب تولید شده این کارخانه از مدتها قبل رایزنی هایی برای  جذب سرمایه گذار و توسعه صنایع  پایین دست آلومینیوم  به عمل آمده است تا افزون بر 130 هکتار از اراضی میزبان انواع صنایع پایین دست آلومینیوم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز