خبرگزاری کار ایران

روانشناس کودکان مطرح کرد:

پرهیز از بیان اخبار کرونا به کودکان

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۴۲۲

مدتی است که شیوع ویروس کووید19جهان را با معضل جدید و جدی رو به رو کرده که به گفته برخی کارشناسان، اپیدمی این بیماری از زمان جنگ جهانی دوم، بزرگ ترین دغدغه بشری تا امروز بوده است.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، ویروس جدید کرونا علاوه بر خطراتی که بر سلامت جسم آدمی داشته است، با ایجاد اضطراب و استرس توانسته بر بعد روانی انسان ها نیز تاثیرگزار باشد.

یکی از گروه هایی که در معرض خطر این بیماری قرار دارند کودکان هستند، که نیاز به مراقبت‌های ویژه ای برای در امان ماندن از ابتلا به بیماری و رهایی از بار روانی این اپیدمی دارند.

یک روانشناس کودک و نوجوان به تشریح نوع مواجهه کودکان در مقابل اضطراب ناشی از ابتلا به ویروس کرونا پرداخت و عنوان کرد: با توجه به این مسئله که متخصصین حوزه بهداشت بارها اعلام کرده اند، افرادی تحت تاثیر این ویروس قرار می گیرند که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف شده باشد، باید گفت که اضطراب، اصلی ترین عامل تضعیف سیستم ایمنی بدن است.

صدیقه پیشدار گفت: با افزایش سطح اضطراب، هورمونی به نام هورمون (کورتیزول) در بدن ترشح می‌شود که این هورمون سطح اضطراب را در بدن کودک افزایش می دهد و ممکن است نشانه های جسمانی مانند: افزایش ضربان قلب، گرفتگی مسیرهای تنفسی، حالت تهوع و سرگیجه و لرزش دست و پا، در کودکان بروز پیدا کند.

وی تصریح کرد: با توجه به امکان ناتوانی کودکان در بیان صحیح اضطراب خود، ممکن است این مسئله به صورت مشکلات رفتاری مانند؛ پرخاشگری، لجبازی، جویدن ناخن و در موارد شدیدتر شب ادراری بروز پیدا کند.

پیشدار افزود: عامل دیگری که باعث افزایش اضطراب کودکان خواهد شد افکار آنها است، به این صورت که زمانی که کودک در طول روز در معرض اخبار و حوادث ناشی از مبتلا شدن به این بیماری قرار گیرد و همچنین دائما در محیط منزل در این باره گفتگو و صحبت شود، این افکار و پیام های شناختی می تواند ذهن کودک را به سمت بیماری سوق دهد و خود به خود باعث افزایش سطح اضطراب در کودک شود.

وی ادامه داد: برای مقابله با اضطراب شیوع ویروس کرونا در کودکان، والدین باید در حضور کودکان از بیان آمار و اطلاعات مربوط به فوت شدگان ناشی از این بیماری خودداری کنند.

این روانشناس اضافه کرد: به یاد داشته باشید زمانی که شما این آمار و اطلاعات را به کودک ارائه می دهید، تصویر خطرناکی از این ویروس را در ذهن کودک ایجاد می کنید و باعث ایجاد یک احساس ناامنی روانشناختی در کودک خواهید شد و کودکی که مدت طولانی در معرض پیام های مرگ و میر قرار گیرد نگرانی شدیدی در خصوص سلامت جسمانی خود و افراد نزدیک پیدا خواهد کرد.

همچنین توصیه می شود به جای دادن آمار و اطلاعات مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، سعی کنید به کودکان رفتارهای خود مراقبتی و توصیه های بهداشتی را آموزش دهید، به طور مثال؛ به کودکان بیاموزید که به دیگران دست ندهند، اجازه روبوسی به بزرگترها را ندهند و به آن ها استفاده صحیح از ماسک و نحوه شستشو مکرر دست ها با آب و صابون را آموزش دهید و توجه داشته باشید که وسایل ضدعفونی کننده همیشه همراه کودک باشد تا در مواقع ضروری از آن استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد:همانگونه که مطلع هستید، افراد زیادی در این شرایط برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کوئید19 مجبور به خانه نشینی شده اند، در این میان با تعطیلی مدارس کودکان بیشتر تابع این شرایط قرار گرفته اند و مجبور شدند در خانه بمانند، که در این مدت گزارشاتی از سوی والدین مبنی بر اینکه کودکان پرخاشگر و کلافه شده اند و علائم بی قراری از خود نشان می دهند و این وضعیت قرنطینه آن ها را خسته کرده، به دست ما رسیده است.

پیشدار اظهار کرد: یکی از بهترین اقداماتی که والدین می توانند در این شرایط برای کودکان انجام دهند تا میزان پرخاشگری و رفتارهای ناسازگارانه آن ها کمتر شود، انجام فعالیت های سرگرم کننده در منزل است. مانند: ورزش هایی از قیبل فوتبال دستی، تنیس، دوچرخه سواری در پارکینگ و یا انجام فعالیت هایی چون شعر خوانی و قصه گویی برای کودک توسط والدین است.

 اجرای این فعالیت ها بهتر است به نحوی حاوی پیام هایی برای مقابله و شکست ویروس کرونا برای کودکان باشد.

وی بیان کرد: شاید در ظاهر فکر کنید که با تعطیلی مدارس کودکان خوشحال هستند، اما اینطور نیست، تا قبل از این اتفاق، کودکان از نظم و ترتیب خاصی در زندگیشان برخوردار بودند بطور مثال: یک ساعت مشخص به مدرسه می رفتند، تکالیف درسی شان را انجام می دادند و...  اما اکنون این نظم بهم خورده است.

پیشدار افزود: این بهم خوردگی نظم و ترتیب می تواند باعث افزایش اضطراب کودکان شود، بنابراین موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد مسئله تحصیل کودکان است؛ لازم است یک برنامه ریزی برای اوقات فراغت اجباری پیش آمده داشته باشید تا کودکان این اوقات را به بطالت پشت سر نگذارند و زمان های خاصی را با کودکانتان در خصوص تکالیف درسیشان کار کنید تا کودک دچار افت حافظه و مشکلات یادگیری نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز