خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر هرمزگانی در گفت و گو با ایلنا :

ظرفیت‌های هرمزگان از دید جهانیان پنهان مانده است/ اجحاف در حق تاریخ استان/ ثروتمندانی که در فقر زندگی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۳۷۸

یک پژوهشگر هرمزگانی، با بیان اینکه افراد کمی برای تاریخ هرمزگان قلم زده‌اند و تاریخ استان به درستی معرفی نشده است، عنوان کرد: وظیفه اهل قلم و خردمندان است که به حراست از داشته های خود بپردازند و دیگران را متوجه ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی سرزمین خود کنند.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، جدا افتادن مردم از فرهنگ‌ها همواره با ضررهای جبران ناپذیر برای مردم آن سرزمین همراه بوده است؛ فرهنگ بخش مهم و جدایی‌ناپذیری از زندگی‌ مردم است؛ چرا که فرهنگ بر دیدگاه‌ها، ارزش‌ها، امیدها و ترس‌های‌ مردم اثر می‌گذارد.

استان هرمزگان از دیرباز محل داد و ستد تاجران سرزمین ها و فرهنگ های مختلف بوده که با خود فرهنگ های گوناگون را نیز به این منطقه آورده اند که این موضوع را باید دلیل غنای فرهنگ هرمزگان دانست.

علی رضایی، نویسنده، هنرمند و پژوهشگر مشهور هرمزگانی در 11 فروردین 1327 در شهر میناب دیده به جهان گشود؛ رضایی خدمات ماندگار و ارزنده ای را به فرهنگ هرمزگان ارائه داده  که در این بین ارائه مقاله هایی در زمینه فرهنگ عمومی از مهم ترین این اقدامات است.

ثروتمندانی که در فقر زندگی می کنند

این پژوهشگر هرمزگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ضرورت پژوهش و فرهنگ شناسی، تصریح کرد: ما جزیی از این سرزمین دارای تمدن و فرهنگ هستیم و اگر از این سرمایه غافل شویم مانند ثروتمندانی خواهیم بود که در فقر زندگی می کنند چرا که استان هرمزگان به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه با تمدن های مختلفی در ارتباط است.

این پژوهشگر هرمزگانی در ادامه افزود: در حال حاضر کمتر به تاریخ هرمزگان پرداخته شده است و افراد کمی در این زمینه قلم زده‌اند و به صورت گذرا به این موضوع مهم پرداخته اند و لازم است افراد متخصص، همچون دانشجویان با تکیه بر علم، به این مسئله کمک کنند.

ظرفیت‌های هرمزگان از دید جهانیان پنهان مانده است/ اجحاف در حق تاریخ استان/ ثروتمندانی که در فقر زندگی می‌کنند

رضایی با تاکید بر اینکه امر پژوهش به حکومت و دولت مربوط نمی‌شود، عنوان کرد: وظیفه اهل قلم و خردمندان است که به حراست از داشته های خود بپردازند و دیگران را متوجه ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی سرزمین خود کنند چرا که تعریف غلط از این مقوله ها موجب انحراف و کج فهمی می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت های هرمزگان از دید جهانیان پنهان مانده است، گفت: استان هرمزگان دارای ظرفیت هایی است که از دیرباز با این منطقه همراه بوده و باید گفت بندرعباس، جزو 10 بندر ممتاز جهان است اما به درستی به مردم دنیا معرفی نشده؛ تحلیلگران باید به معرفی این دارایی ارزشمند بپردازند و زمینه توجه دولتمردان را به این حوزه ایجاد کنند چرا که نگاه ما باید به متخصصان باشد نه مسئولان.

جوانان ما از سرمایه پدران خود بی اطلاع اند/ کار فرهنگی تنها برگزاری کنسرت و نمایشگاه نیست

محقق هرمزگانی با اشاره به عدم توجه نسل جوان به سرمایه فرهنگی،تصریح کرد: جوانان ما از سرمایه پدران خود که همان ظرفیت فکری و فرهنگی است، بی اطلاع مانده و این وظیفه نهادهای فرهنگی، آموزش و پرورش و دانشگاه است که به اطلاع رسانی درست در این زمینه بپردازند و کار فرهنگی را به برگزاری نمایشگاه و کنسرت محدود نکنند.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است که زمینه تحقیقات برای نسل جوان تحت نظارت افراد متخصص فراهم شود تا اطلاعاتی که در اختیار آنان قرار می گیرد،صحیح باشد؛ امر پژوهش در خصوص سرزمین را نباید صرفا بوم پرستانه دانست چرا که تحقیق در زندگی گذشتگان می‌تواند پلی برای آینده بهتر شود؛ لازم به ذکر است که رسانه ها باید با تحلیل درست از اخبار زمینه را برای بهتر اندیشیدن، فراهم کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز