خبرگزاری کار ایران

از سوی پزشکان بیمارستان امام رضا صورت گرفت؛

اجرای شیوه جدید سلول درمانی برای درمان کرونا در مشهد

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۲۴۷

پزشکان بیمارستان امام رضا (ع) و متخصصان پزشکی مولکولی و سلول درمانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شیوه‌ای نوین و جدید از سلول درمانی را بر روی بیمار کرونایی اجرا کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، سلول بنیادی دو ویژگی مهم دارد؛ یک اینکه قدرت تکثیر و خود نوزایی دارد، یعنی می‌تواند سلول مشابه خود را تولید کند و همچنین می‌تواند به سلول های دیگر تمایز پیدا کند؛ به زبان ساده‌تر وقتی که سلول‌های بنیادی تقسیم می‌شوند، می‌توانند سلول‌هایی مانند خودشان تولید کنند و یا می‌توانند سلول‌های دیگری از نوع دیگر تولید کنند. 

سلول‌های بنیادی توانایی گسترده‌ای در درمان طیفی از بیماری‌ها، التهاب‌ها و سایر وضعیت‌های مربوط به سلامتی دارند، سلول‌های بنیادی مادر همه سلول‌ها هستند که توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد، این سلول‌ها واجد توانایی خودنوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها را دارند. 

سلول‌های بنیادی در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن به دنبال آسیب و جراحت مؤثر بوده و این سلول‌ها می‌توانند به درون بافت‌های آسیب‌دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند. 

این هماهنگی و تطبیق‌پذیری باعث می‌شود سلول درمانی به‌طور قدرتمندی عمل کند و امکان بالایی برای درمان بیماری‌های غیرقابل برگشت فراهم‌ نماید، به عبارت دیگر درمان با پیوند سلول و سلول درمانی در ترکیب با داروها تضمین وضعیت آینده سلامت انسان خواهد بود. 

در این روزها شاهد تزریق سلول بنیادی به یکی از اعضای کادر درمانی کرونایی‌ها که در حین خدمت مبتلا به این بیماری شده در بیمارستان امام رضا(ع) بودیم، اقدامی که برای اولین بار روی بیمار دچار سندروم حاد تنفسی و مبتلای به کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. 

دکتر امیر ادهمی‌مقدم، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همین رابطه گفت: مشغول انجام یک مدالیته درمانی جدید در آسیب‌های ریوی ناشی از کرونا هستیم که در قالب طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده است. 

وی با بیان اینکه این روش روی یکی از اعضای کادردرمانی کرونایی‌ها که در حین درمان بیماران دچار سندروم حاد تنفسی و مبتلای به این ویروس شده امتحان شده است، افزود: در این روش سلول‌های بنیادی از مغز استخوان یک فرد دیگر( سلول درمانی آلوژن) جدا شده و طی مراحلی کشت داده شده و آماده تزریق به بیمار می‌شود. 

دکتر ادهمی خاطرنشان کرد: روش انجام به اینصورت  است که سلول‌ها در دو نوبت ۲۴ تا ۴۸ ساعته به بیمار تزریق شده و این سلول‌ها خاصیت ضدالتهابی دارد و نحوه تزریق هم به‌صورت وریدی بوده است. 

دکتر علیرضا صداقت، مسئول بخش ICU کرونایی‌های بیمارستان امام رضا(ع) نیز گفت: یکی از پزشکان کادر درمانی کرونایی‌ها در حین درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دچار سندروم حاد تنفسی و مبتلای این ویروس شده که سیر مراحل درمان آن در بیمارستان شهرستان محل خدمت انجام شد و پس از چند روز به علت وضعیت خاصی که داشت به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شد. 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: این بیمار که درگیری‌های شدید ریوی و تنفسی دارد تحت نظارت ویژه قرار دارد و ادامه درمان با داروهای خاص در حال انجام بود که متأسفانه به علت حادتر شدن وضعیت جسمانی بیمار، برخی از این شیوه‌ها قابل اجرا و اثرپذیری نبود. 

رئیس بخش ICU کرونایی‌های بیمارستان امام رضا(ع) با بیان اینکه باتوجه به درگیری شدید ریوی بیمار رژیم آنتی‌بیوتیک تقویت شد و رژیم آنتی‌وایرال نیز تغییر داده شد، تصریح کرد: تصمیم ما برای مدیریت این نوع بیماران بحث هموپرفیوژن بوده که خوشبختانه نتایج خوب بالینی ARDS هم مشاهده  شده است و امیدواریم این روش درمانی موفقیت‌آمیز باشد و در بیماران CVRS و کرونایی‌های موردنیاز به این نوع از درمان‌های نوین اجرایی شود. 

دکتر صداقت تأکید کرد: امیدواریم که آموزش‌ها و شیوه‌های درمانی جدید که با کار علمی و تحقیقاتی معاونت‌های آموزش، درمان و پژوهش حاصل شده بتواند گام بلندی در عرصه درمان بیماران بردارد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یک الگو در این عرصه بدرخشد تا این شیوه‌های موفق و جدید در دیگر مراکز درمانی سطح کشور اجرا شود. 

همچنین دکتر حمیدرضا رحیمی، متخصص پزشکی مولکولی، اظهار کرد: کاری که در بخش ICU کرونایی‌های بیمارستان امام رضا(ع) انجام شد تزریق ۲۰ میلیون سلول بنیادی از طریق ورید گردن بر روی یکی از اعضای کادر درمانی کرونایی‌ها که خود مبتلا به این ویروس شده، بود و امیدواریم که آسیب ریه را به حداقل برساند. 

عضو هیات علمی گروه ژنتیک پزشکی و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سلول‌درمانی یکی از مسیرهای پزشکی نوین بوده که برای انواع بیماری‌ها اجرا می‌شود و یک گروه از آنها بیماران کرونایی‌ دچار سندرم حاد تنفسی هستند، افزود: سلول درمانی به پیوند سلول زنده از خود فرد یا فرد سالم دیگر با هدف بازسازی بافت بدن گفته می‌شود، سلول‌ها کارخانه‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند اثرات درمانی را از طریق روش‌های متعددی اعمال کنند و سلول‌های جدید می‌توانند در محل آسیب جایگزین سلول‌ها و بافت آسیب دیده شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز