خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

خراسان رضوی در ردیف استان‌های یوز خیز کشور قرار گرفت/ خسارت 110 میلیون تومانی 20 شکارچی به محیط زیست بردسکن

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۹۲۱

رئیس محیط زیست بردسکن گفت: با مستند سازی رد پای یوز پلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده درونه ، استان خراسان رضوی در ردیف استان های یوز خیز کشور قرار گرفت.

محمد مظلوم پناه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: مستندات لازم به اداره کل و سازمان محیط زیست ارسال شد که خوشبختانه شهرستان بردسکن یکی از مناطق یوز خیز در کشور و استان خراسان رضوی شناخته شد.

وی با بیان اینکه یوز پلنگ آسیایی یکی از گونه‌های در خطر انقراض است گفت: امید است بتوانیم اعتبارات ویژه ای را برای احیاء و نگهداری این گونه از طریق سازمان اختصاص و محیط زیست ملل متحد با نام اختصاری (UNEP) مورد حمایت خود قرار دهد.

رئیس اداره محیط زیست بردسکن گفت: خوشبختانه شهرستان بردسکن به لحاظ تنوع زیستی گونه های منحصر به فرد و شاخصی در کشور و استان خراسان رضوی دارد که از جمله آن می توان به پرنده زاغ بور که تنها پرنده اندمیک ایران است اشاره کرد که بردسکن زیستگاه اصلی این پرنده در کشور است.

مظلوم پناه با بیان اینکه  شهرستان بردسکن دارای دو منطقه حفاظت شده درونه و پناهگاه حیات وحش دشت لاغری با وسعت 100 هزار هکتار است گفت: علی رغم اینکه تمامی مناطق تحت مدیریت و آزاد شهرستان تحت کنترل و گشت زنی این اداره است ولی متاسفانه با کمبود شدید محیط بان مواجه هستیم.

وی اظهارداشت: براساس استانداردهای اعلام شده می بایست به ازای هر 3 تا 5 هزار هکتار یک محیط وجود داشته باشد که حداقل باید در شهرستان بردسکن 30 محیط بان داشته باشیم.

وی همچنین گفت: منطقه سروکشمر در شمال بردسکن را به عنوان یک منطقه پیشنهادی به استان اعلام کرده ایم که پس از تایید نهایی در شورای عالی محیط زیست این منطقه  15 هزار هکتاری نیز  جز مناطق تحت مدیریت این اداره قرار خواهد گرفت و درخواست داریم حداقل به عنوان یک منطقه شکار ممنوع هرچه سریعتر اعلام شود. 

وی از اجرای عملیات نهال کاری در سطح 100 هکتار در منطقه حفاظت شده درونه با هدف مقابله با گرد و غبار خبرداد و گفت: در استان خراسان رضوی 500 هکتار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری به این مهم اختصاص داده شد که سهم شهرستان بردسکن 100 هکتار با اعتبار 350 میلیون تومان بود.

رئیس اداره محیط زیست بردسکن عنوان کرد: اگرچه بارندگی های اخیر باعث تخریب راههای دسترسی به حیات وحش و مسدود شدن چشمه ها و آبشخورها شد ولی از آن طرف باعث افزایش آبدهی بیش از 130 چشمه در مناطق مختلف شهرستان بردسکن شد و با این بارندگی ها برای تامین آب شرب حیات وحش شهرستان در فصل تابستان مشکلی نخواهیم داشت.

مظلوم پناه به دستگیری بیش از 20 شکارچی متخلف طی سال گذشته در این شهرستان اشاره کرد و گفت:  متاسفانه این افراد بیش از 110 میلیون تومان به محیط زیست شهرستان خسارت وارد کردند که پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی به اجرای تفاهم نامه این اداره با آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در اجرای طرح یک ساعت با محیط بان توانستیم طی سال گذشته بیش از 5 هزار نفر از دانش آموزان این شهرستان را  با مباحث زیست محیطی آشنا کنیم و امسال نیز این برنامه در دستورکار این اداره است.

وی آموزش تنویر افکار عمومی، گشت و کنترل از عرصه های طبیعی، برخورد جدی با شکارچیان متخلف صید، پی گیری برای معرفی منطقه پیشنهادی سرو کشمر ، تلاش در جهت  بالا بردن آگاهی زیست محیطی مردم  ومعرفی گونه های کمیاب را از مهم ترین برنامه های اولویت دار این اداره در سال جاری اعلام کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز