خبرگزاری کار ایران

رئیس محیط زیست بجستان خبر داد:

رهایی بره آهوی مجروح از چنگال عقاب در بجستان

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۹۰۴

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بجستان از تحویل یک راس بره آهو توسط دوستداران حیات وحش به این اداره خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گناباد، مجتبی رضانژاد در این خصوص گفت: یک راس بره آهو که در مناطق حفاظت شده محیط زیست بجستان، توسط عقاب زخمی شده بود توسط یکی از دوستداران حیات وحش به مامورین یگان حفاظت محیط زیست بجستان تحویل داده شد.

وی ادامه داد: این بره آهو که توانسته بود از حمله عقاب جان سالم بدر ببرد، دچار زخمی عمیق از ناحیه پهلوی راست شده که حتی اندام‌های داخلی بدنش نیز به راحتی قابل مشاهده بود.

وی افزود: مامورین محیط زیست بلافاصله اقدامات لازم در خصوص مداوای حیوان را انجام داده و دامپزشک اقدام به بخیه زدن زخم بره آهو نمودند و در حال حاضر وضعیت حیوان خوب و رضایت بخش بوده و رو به بهبودی میباشد.

رئیس محیط زیست بجستان گفت: به محض بهبودی کامل و پس از انجام معاینات تکمیلی در رابطه با سلامت و نداشتن بیماری واگیر این بره آهو در زیستگاه‌ طبیعی خودش رها سازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل بهار و هنگام زاد و ولد حیات وحش قرار داریم، همشهریان عزیز از نزدیک شدن به بره و بزغاله های تازه متولد شده در حیات وحش خوداری نموده و هرگز آنها را از مادر خود جدا نکنند.

رضانژاد گفت:  گاها مشاهده می‌شود ک بعضی افراد بره های تازه متولد شده را جهت عکس گرفتن بغل می‌ کنند، که این امر باعث آسیب جدی به حیات وحش می شود و ممکن است مادر این حیوان شیر خوار دیگر به سمت بره خود نیاید که خروج نوزادان جانوران وحشی از زیستگاه طبیعی اشتباه بزرگی است ، هر چند با نیت خیر انجام شود آسیب جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می کند.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه در بسیاری از موارد، حیوان مادر لحظاتی قبل از آنکه انسان به آنها نزدیک شود، متوجه حضور انسان شده، بچه های خود را مخفی کرده و موقتا محل را ترک می کند و حیوان ماده از بچه ها فاصله می گیرد اما با دور شدن انسان از محل اختفای بچه ها مجددا به سراغ آنها باز می گردد.

وی در پایان گفت: دست زدن، بغل کردن، بازی کردن و گرفتن عکس یادگاری با نوزادان حیات وحش نیز اقدام اشتباهی است که موجب وارد آمدن استرس شدید به جانور می شود که حتی ممکن است به دلایل مختلف از جمله نشستن بوی انسان بر روی بدن نوزاد، حیوان مادر از پذیرفتن مجدد نوزاد خود اجتناب کند بنابراین در صورت مواجه با نوزادان جانوران وحشی در طبیعت بدون آنکه به آنها دست بزنید، بلافاصله از آن مکان فاصله بگیرید تا حیوان مادر بتواند به سراغ بچه های خود بازگردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز