خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس مطرح کرد:

رویکرد دولت در بحران کرونا حفظ بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی باشد/ دولت باید رویکرد خود در خصوص بیمه بیکاری را اصلاح کند

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۵۱۱

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: رویکرد جدید دولت و سیستم دولتی در شرایط بحران باید حفظ بنگاه ها و واحدهای تولیدی باشد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، محمدصادق حمیدیان در سی و ششمین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان فارس بیان کرد: تصمیم سازی در حوزه مقابله با اثرات نامطلوب ویروس کرونا تمهیدات ویژه ای را می طلبد لذا باید تدابیر اصولی برای مقابله با ویروس کرونا در کشور و مشکلات ایجاد شده به واسطه آن در کشور اندیشیده شود

وی افزود: یکی از اقدامات مهم و موثر در سالجاری و شرایط موجود، نگاه مثبت اداره کل امور مالیاتی، بانک‌ها و تامین اجتماعی به واحدهایی است که در این شرایط می توانند خوب کار کرده و اشتغال خود را حفظ کنند.

حمیدیان با اشاره به اینکه در شرایط بحران کرونا دولت باید رویکرد خود در خصوص بیمه بیکاری را اصلاح کند، اظهار داشت: در استان فارس 750 هزار بیمه شده وجود دارد که با احتساب خانوارها و تبعی آنها می‌توان عدد تقریبی دو میلیون و 250 هزار نفر را در نظر گرفت ضمن اینکه معادل یک میلیون و 600 هزار نفر در بخش کشاورزی و 200 هزار نفر کارگر روزمزد فاقد بیمه در فارس وجود دارد که حجم قابل توجهی از این افراد در صورت ادامه شرایط قرنطینه با مشکل معیشت روبرو می شوند.

وی با بیان اینکه باید برای رفع مشکلات معیشت و سلامت مردم اقدام ویژه ای مد نظر قرار گیرد، اضافه کرد: بحران امروز در دو حوزه معیشت و سلامت است که غفلت از هر کدام از بخش‌ها می‌تواند بحران بزرگتری به نام بحران اجتماعی را در پی داشته باشد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: اولویت اول حفظ سلامت جامعه است بنابراین انتظار ما از دولت این است که از بنگاه هایی که برای حفظ تولید، اشتغال و سطح ارتزاق پرسنل خود انجام می دهند، حمایت کند که در این زمینه اتاق بازرگانی فارس پیشنهادهای کاربردی را آماده و ارائه کرده است.

وی با تشریح برخی از این پیشنهادها عنوان داشت: یکی از پیشنهادهای ما تغییر رویکرد در حوزه بازرگانی خارجی به عنوان یک الزام است و این درحالی است که صادرات ما در شرایط فعلی به کمترین میزان خود رسیده است.

حمیدیان تصریح کرد: همچنین در حوزه بازرگانی خارجی صادرکنندگان ما کالاهای خود را صادر کرده و امکان بازگشت مراودات مالی را ندارند و در این شرایط قرار است کالا را بدون انتقال ارز وارد کشور کنند اما در این زمینه دولت ممنوعیت و محدویت هایی را لحاط کرده که این رویکردها باید برای گشایش صادرات اصلاح شود.

وی افزود: از دیگر موارد مورد نظر ما تامین حداقل تامین مواد بهداشتی واحدهای تولیدی است که براساس گزارش بخش خصوصی در این زمینه تاکنون برای هیچ ماسک و قطعات بهداشتی تخصیص ارز ایجاد نشده و کالاها در این زمینه با ارز آزاد وارد شده است که ادامه این روند از سوی واحدها امکان پذیر نخواهد بود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به پیشنهادهایی در خصوص ضرورت حفظ اشتغال واحدهای تبعی ناشی از تعطیلی بیان داشت: مقرر شده دولت اعتباری بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری کمک کند که پیشنهاد مشخص ما این است که بخشی از این مبلغ به عنوان حق بیمه واحدهایی که در شرایط فعلی 90 درصد اشتغال خود را حفظ کرده اند، پرداخت شود ککه در این صورت به جای اشتغال یک نفر می‌توان اشتغال 5 نفر را حفظ کرد.

وی با اشاره به اتخاذ بخشودگی جرایم دیرکرد اضافه کرد: همچنین تعطیلی دو ماهه واحدهای تولیدی که اثر درآمدی آن بیشتر از سایر ماه های سال بوده، می تواند در دریافتی سازمان امور مالیاتی خلل ایجاد کند که بخشودگی استمهال آن و تغییر زمان ارائه اظهارنامه مورد استدعاست.

وی همچنین برتوجه به بخش بهداشتی تامین مواد پزشی و غذا و تغذیه؛ معافیت حق بیمه سهم کارفرما و زمان آن به مهلت سه ماهه، تسهیل ارز بازگشت حاصل از صادرات و مشکلات واحدهای تولیدی در تخصیص ارز به ویژه مواد اولیه ملزومات بهداشتی و پزشکی تاکید کرد.

حمیدیان با توجه به اینکه در شرایط بحرانی فعلی همه باید به فکر بنگاه های تولیدی و اقتصاد استان باشیم تصریح کرد: همه باید در جهت تصمیماتی برای حفظ سلامت، معیشت و اشتغال استان انجام دهیم که در این زمینه نگاه به یک بخش و عدم توجه به سایر بخش ها می تواند آسیب های جبران ناپذیری را در حوزه تصمیم‌سازی ایجاد کند زیرا هر کدام از حلقه های زنجیر منوط به دیده شدن کل زنجیره است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز