خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند به ایلنا خبرداد:

هیچگونه تخریبی در تپه باستانی 6 هزار ساله گیان رخ نداده است/ مسقف کردن بنا خلاف مقررات بین المللی است

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۰۷۶

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند گفت: تپه 6 هزار ساله گیان در این شهرستان هیچگونه تخریبی نداشته است.

محسن جانجان در گفت‌و‌گو‌ با خبرنگار ایلنا، درباره خبری که در فضای مجازی مبنی بر ریزش و تخریب تپه باستانی گیان منتشر شده است، اظهار داشت: این تپه 6 هزار ساله طی روزهای گذشته بر اثر بارندگی و به عبارت دیگر ریزش فرسایشی 2 تکه از آن جدا شده که هیچگونه دخالت انسانی در این اتفاق دخیل نبوده است.

جانجان افزود: محوطه‌های باستانی از زمان استقرارهای پیش از تاریخ تا آخرین لایه مانند لایه‌های کیک روی هم قرار گرفته‌اند. این‌گونه اتفاقات در تپه‌های باستانی امری کاملاً طبیعی است و با بررسی در تپه‌های باستانی کشور متوجه می‌شویم که در طول سالیان سال تعداد زیادی از تپه‌ها شاهد این اتفاق هستند.

وی با اشاره به اینکه تپه باستانی گیان نهاوند 6000 سال پابرجا است، عنوان کرد: به طور قطع تپه‌های باستانی با ریزش‌های کوچک این چنینی از بین نمی‌روند و پابرجا خواهند ماند.

جانجان در ادامه به نظر غیرکارشناسی درباره پوشش سقفی محوطه که در فضای مجازی مطرح شده، اشاره کرد و گفت: در تپه گیان نهاوند کارگاه یا بنایی برای مسقف کردن وجود ندارد اما به عنوان مثال پوشش سقفی برای تپه باستانی هگمتانه و به منظور محافظت بنای معماری کاوش شده آن راهکاری عملی محسوب می‌شود.

وی در پایان افزود: مسقف کردن تپه‌هایی مانند تپه گیان باعث می‌شود دید تپه بهم بریزد، علاوه بر این پوشش سقفی برای این تپه‌ها از نظر قوانین بین‌المللی و باستان شناسی خلاف است و مداخله انسان در آن تلقی می‌شود که باعث تخریب محوطه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز