خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کمبود و توزیع نادرست مواد ضدعفونی کننده گزارش می‌دهد؛

توزیع الکل‌های استان فارس در استان های دیگر / یک تولید کننده: در یک‌ماه اخیر هیچ سهمیه الکلی به ما تعلق نگرفت/ بدون اجازه اداره صمت حق توزیع مواد ضدعفونی کننده نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۷۱۵

بیش از یک هفته است که تعداد مبتلایان کرونا در استان فارس از ۱۵۰۰ نفر هم بیشتر شده و براساس اعلام رسمی از مرز ۲ هزار نفر هم گذشت؛ اما هنوز مشکل کمبود مواد ضد عفونی کننده و شوینده و ماسک حل نشده باقی مانده و بسیاری مردم بدون داشتن وسایل حفاظتی در مراکز عمومی حاضر می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از شیوع بیمارى کرونا و کمبود شدید مواد ضدعفونى کننده و قیمت هاى نجومى این محصولات در بازار، بسیارى از واحدهاى تولیدى و کارخانه هاى استان تصمیم گرفتند که خط تولید خود را تغییر و مجددا در جهت تولید این محصولات فعالیت کنند.

 در یک گشت سرسری در شهر به راحتی می‌توان دید که  مواد و محلول ضدعفونى کننده کم است و یا  اگر هست با قیمت هاى زیادی به مردم فروخته مى شود و یا مشکلاتى در سیستم توزیع وجود دارد.

تمام ظرفیت‌های استان  را به کار نگرفتیم

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم معتقد است که در بخش تولید ماسک و مواد ضد عفونى از تمام ظرفیت هاى موجود استان استفاده نشده است.

وى بیان مى کند: در چنین شرایطى از صنعت استان انتظار داریم که تهدیدهاى کرونا را به فرصت استفاده کنند؛ چرا که بعضى از استان‌ها با در نظر گرفتن و توجه به تقاضاهاى شرکت هاى دانش بنیان با ورود به تولید ماسک، مواد ضدعفونى کننده، شوینده ها و تجهییزات مرتبط با بخش بیمارستانى این تهدید را به فرصت تبدیل کرده اند.

 جعفر قادرى در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه هیچ اقدام جدى و حرکت قابل تأملى در بخش تولیدات مواد مذکور در استان فارس رخ نداده  است، بیان می کند: این مهم بیانگر این موضوع است که فارس همانند سال هاى گذشته در فرصت سوزى ید بیضایى دارد؛ چرا که کرونا در کنار تهدیدها، فرصت هایى را ایجاد کرده  که متاسفانه نتوانستیم از آن به خوبى استفاده کنیم و بهره بگیریم.

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه زحمت دوستان برای کنترل بیمارى کرونا امرى طبیعى است، ادامه می‌دهد: نباید فراموش کرد که به دلیل صنعتى نبودن فارس نمى‌توان انتظار عملکرد مناسب در بخش فاصله گذارى داشته باشیم.

وى با بیان اینکه از آنجا که  فارس استانی خدماتى است و بیشتر مشاغل در حوزه خدمات فعالند،نمى‌توان آن طور که باید و شاید مردم را کنترل کرد، می‌افزاید: اداره کردن و ادامه قرنطینه مردم و جلوگیرى از افراد به محیط هاى کار در استان فارس، امرى دشوار است.

قادرى با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد افزایش ترددها در سطح شهر شیراز هستیم، می گوید: طبیعى است که این مهم باعث افزایش تعداد مبتلایان به بیمارى کرونا شود.

توزیع الکل‌های  استان فارس در استان های دیگر / یک تولید کننده: در یک‌ماه اخیر هیچ  سهمیه الکلی به ما تعلق نگرفت/ بدون اجازه اداره صمت حق توزیع مواد ضدعفونی کننده نداریم

 بسیارى از محصولات روى دستمان ماند

مدیر کارخانه پاکیزه گوهر سپید با بیان اینکه در حال حاضر با مشکل کمبود الکل مواجه هستیم مى گوید: متاسفانه از 25     اسفند ماه تا روز گذشته یعنی به مدت یکماه، هیچ گونه سهمیه الکلی جهت تولید مواد ضد عفونى به کارخانه ما تعلق نگرفت که این مهم باعث شد در بخش تولید و عرضه با مشکلات عدیده اى مواجه شویم.

على رضا جمشیدى در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه به دلیل نداشتن الکل ناچار شدیم حدود 15 روزهیچ تولیدى نداشته باشیم، مى افزاید:با توجه به اینکه کارخانه پاکیزه گوهر سپید، توانایى تولید روزانه 20 هزار بطرى محلول و 15 هزار بطرى ژل را دارد اما متاسفانه نداشتن الکل مشکلاتى را براى ما ایجاد کرد.

مدیر کارخانه پاکیزه گوهر سپید با اشاره به اینکه جهت تولید محلول ضد عفونى از سال گذشته با اختصاص سرمایه مواد اولیه را خریدارى کردیم، مى افزاید: اما مشکل تهیه الکل باعث شد که با چالش هایى مواجه شویم.

وى با اشاره به اینکه در صورت در اختیار داشتن الکل مى توانستیم روزانه 35 هزار لیتر محلول و ژل ضد عفونى کننده تولید و در اختیار مردم قرار دهیم، مى گوید: اگر در روزهایى که راکد بودیم الکل در اختیارمان قرار مى گرفت مى توانستیم حدود 350 هزار بطرى محلول و ژل ضد عفونى تولید کنیم که بنا به دلایل متفاوت این امر محقق نشد.

مدیر کارخانه پاکیزه گوهر سپید با بیان اینکه طبق هماهنگى مجموعه استاندارى و علوم پزشکى در دو روز گذشته توانستیم الکل مورد نظر را تامین کنیم، ادامه مى دهد: به دلیل اینکه تصمیمات در رابطه با توزیع الکل در تهران و پایتخت اتخاذ مى شود بنابراین مسئولان استان چندان نقشى در  توزیع این ماده نداشتند.

توزیع الکل های استان در دیگر شهرها

جمشیدى تصریح کرد که مسئولان پایتخت به دلیل مساعد بودن وضع کرونا در استان فارس به نسبت دیگر استان ها، ترجیح دادند که الکل ها را به استان هایى اختصاص دهند که در وضع قرمز قرار داشتند.

مدیر کارخانه پاکیزه گوهر سپید در ادامه با بیان اینکه نحوه توزیع محلول ها و ژل هاى ضد عفونى که تولید مى کنیم از دیگر چالش و مشکلات ما به شمار مى رود، مى افزاید: اگرچه در شرایط فعلى حدود 5 الى 6 هزار کارتن و 60 الى 70 هزار بطرى محلول ضد عفونى آماده استفاده و توزیع در بازار داریم، اما متاسفانه در حال حاضر کسى از ما این محصولات را تحویل نمى گیرد تا روانه بازار کند.

وى با اشاره به اینکه در شرایط فعلى توزیع مواد شوینده و محلول هاى ضد عفونى در سطح شهر بر عهده دانشگاه علوم پزشکى و صنایع و معادن است، بیان مى کند: این سازمان ها به شرکت‌ها و مغازه هاى مورد تایید جهت دریافت محلول، حواله هایى مى دهند که این افراد با ارائه این حواله ها مواد ومحلول هاى ضد عفونى را از کارخانه ها و واحدهاى تولیدى دریافت مى کنند.

توزیع الکل‌های  استان فارس در استان های دیگر / یک تولید کننده: در یک‌ماه اخیر هیچ  سهمیه الکلی به ما تعلق نگرفت/ بدون اجازه اداره صمت حق توزیع مواد ضدعفونی کننده نداریم

جمشیدى با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ گونه حواله اى به کارخانه و واحدهاى تولیدى ما فرستاده نمى شود، ادامه مى دهد: طبق پیگیرى هایى که انجام دادیم به دلیل اینکه چندین کارخانه و واحدهاى تولیدى در این بخش فعالیت مى کنند فروش محصولات ما به نوبت شده است.

لزوم ورود اصناف به توزیع محلو های ضد عفونی

وى با بیان اینکه برای حمایت از واحدهاى تولیدى و در اختیار گذاشتن محلول هاى ضد عفونى به مردم، نیاز است تا از ظرفیت اصناف استفاده شود مى افزاید: مسئولان مى‌توانند با استفاده از ظرفیت اصناف ، اقداماتى بیندیشند تا محلول ها و ژل هاى ضد عفونى با رعایت مسائل بهداشتی در اختیار مردم قرار گیرد.

جمشیدى با اشاره به اینکه کارخانه ها و واحدهاى تولیدى به هیچ وجه و بدون اجازه سازمان صمت استان و دانشگاه علوم پزشکى حق توزیع محصولاتشان را ندارند، مى افزاید: این در حالى است که ما براى پرسنل هم باید از این دو ارگان اجازه کسب کنیم. 

به گفته وى در روزهاى گذشته حدود 150 الى 160 هزار تن محلول و ژل ضد عفونى در سطح شهر شیراز توزیع کردیم.

گزارش: محمدرضا طاهری

 

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز