خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می‌دهد؛

مشکلات آبی روستاهای صیدون در شرایط کرونایی/قیمت تهیه هر تانکر آب 100 هزار تومان/یک مسئول: بودجه‌ای برای حل مشکل آب نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۴۴۹

مشکلات خوزستان مانند سایر استا‌ن‌های کشور تمام شدنی نیست. ازمالچ پاشی با مواد نفتی و آلودگی هوا بر اثر آلاینده ها و طغیان فاضلاب اهواز به سطح خیابان‌ها گرفته تا انتقال آب سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران و مشکلات آب منطقه صیدون که اهالی روستاهای بسیاری را در این روزهای کرونایی با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاید باورش کمی سخت باشد اما این حقیقت که مردم مناطق شمالی استان خوزستان در حالی که آب رودخانه از کنار محل سکونت‌‌شان می‌گذرد اما  با مشکل بی‌آبی رو به روهستند عین واقعیت است؛ اهالی منطقه  برای تهیه آب مجبورند آب را  به قیمت گزاف تهیه کرده و یا از مسیر کوه و دره گذشته و از چشمه چکه چکه ساعت‌ها منتظر بمانند و آب جمع آوری کنند.    

لیلا سعادت یکی از اهالی روستای رودزیر دراین باره به خبرنگار ایلنا می گوید: 40 روستای رود زیر با کمبود آب روبه رو هستند و با توجه به شیوع بیماری کرونا و بالا رفتن مصرف آب اهالی روستا یا مجبوریم آب از چشمه با سختی و مشقت تهیه کنیم یا آب را به صورت تانکری با قیمت گزاف 100 هزارتومان آن‌هم برای مصرف یکی دو روزمان بخریم.

مشکلات آبی روستاهای صیدون در شرایط کرونایی/قیمت تهیه هر تانکر آب 100 هزار تومان/یک مسئول: بودجه‌ای برای حل مشکل آب نداریم

سعادت ادامه داد: گاهی اوقات تا 10 روز نیز آب نداریم و حتی برای مصارف دام هایمان باید از چشمه آب بیاوریم.

وی با انتقاد از نماینده مردم باغملک در مجلس شورای اسلامی، گفت: چهار سال پیش این نماینده به منزلمان آمد و به ما قول  داد که مشکل آب روستاهای رود زیر بخش صیدون را برطرف خواهد کرد ولی در طول این چهار سال کوچکترین قدمی برای رفع مشکل آب منطقه برنداشت.

سعادت عنوان کرد: شرایط‌مان در روزهای بارانی بسیار سخت می شود چرا که مجبوریم در زیر بارش شدید باران از مسیر کوهستانی و دره‌ای سرتا پا خیس آب شویم تا بتوانیم آب مصرفی‌ مان را تهیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولان مدام همه جا جار می‌ زنند اهالی روستاهای بخش صیدون فقط در مواقع بارندگی با مشکل کیفی آب مواجهند، افزود: آیا به این موضوع فکر کرده اند که در تابستان که بارندگی نسیت چرا آب نداریم. مسئولان بهتر است به جای این حرف ها مخزن آبی با گنجایش بیشتر برای این روستاها تهیه کنند که این مشکل برطرف شود.

سعادت ادامه داد: اگر مهمان سرزده به منزلمان بیاید آب به مقدار دم کردن چای هم نداریم و شرمنده می شویم.

یکی از اهالی روستا: 40 روستای رود‌زیر، با کمبود آب روبه رو هستند و با توجه به شیوع بیماری کرونا یا مجبوریم آب از چشمه با سختی و مشقت تهیه کنیم یا آب را به صورت تانکری با قیمت گزاف 100 هزارتومان آن‌هم برای مصرف یکی دو روزمان بخریم

حشمت الله راهدار یکی دیگر از  اهالی روستا به ایلنا می گوید: وضعیت اهالی روستاهای رودزیر برای تهیه آب بسیار بغرنج است و گاهی برای یک هفته آب در منطقه ما قطع می شود و به سختی از طریق چشمه نزدیک به روستایمان آب تهیه می کنیم.

وی گفت: همان مقدار آب کمی هم که بعد از یک هفته 2 ساعتی وصل می‌شود قابل شرب نیست و برای مصارف شست و شو وسایل استفاده می شود.

مشکلات آبی روستاهای صیدون در شرایط کرونایی/قیمت تهیه هر تانکر آب 100 هزار تومان/یک مسئول: بودجه‌ای برای حل مشکل آب نداریم

ستار داورپناه یکی از فرهنگیان روستای رودزیر هم به ایلنا می گوید: در حال حاضر یک هفته ای می شود آب روستای ما قطع شده و این مشکل سال هاست گریبانگیر اهالی روستاهای بخش صیدون است و در تمامی فصول سال با این مشکل مواجهیم.

وی ادامه داد: بنده گاهی مجبورم برای تهیه آب شرب به شهرستان باغملک بروم چرا که حتی اگر آب لوله کشی روستا گاهی به مقدار کم وصل می شود بسیار آلوده و قابل شرب نیست. برای بهبودی شرایط آب منطقه حتما باید چاه حفر شود.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان باغملک نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: آب روستای رودزیر از رودخانه و از تاسیسات سرآسیاب برداشت می شود.

معلم روستایی رودزیر: در حال حاضر یک هفته ای می شود آب روستای ما قطع شده و این مشکل سال ها است گریبانگیر اهالی روستاهای بخش صیدون است به عبارتی  تمامی فصول سال با این مشکل مواجهیم

رحیم کردی گفت: آب 13 روستای بخش صیدون به لحاظ کیفی در ایام بارندگی از بالادست رودخانه گل آلود می شود و به همین دلیل آب از طریق پمپاژ صورت نمی گیرد و آب منطقه بی‌کیفیت می شود و برای رفع این مشکل نیاز به احداث تصفیه خانه و یا چاه داریم.

وی اضافه کرد: برای ایجاد تصیه خانه و چاه نیز تامین اعتبار نیاز است و باید در کمیته برنامه ریزی شهرستان و فرمانداری مصوب شود که بتوانیم اقدام به رفع این مشکل کنیم.

فرماندار باغملک: روستاهای بخش صیدون از آب رودخانه‌ای که از منطقه می‌گذرد استفاده می کنند که آب مرغوبی نیست و  بر اثر بارندگی ها کدورت آب بالا می رود

کردی با بیان اینکه در بخش صیدون علاوه بر مشکل کیفیت آب با مشکل مخازن نیز روبه رو هستیم، افزود: در بعضی مناطق شبکه آب را تغییر داده‌ایم  ولی گنجایش حجم مخزن پایین است. به همین دلیل درخواست برای مخازن با حجم بیشتری برای ذخیره آب داده‌ایم ولی در این بخش نیز متاسفانه باز هم با کمبود اعتبار مواجهیم.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان باغملک ادامه می دهد: در برخی جاها مشکل فرسودگی خط لوله داریم که بیشتر از 30 سال کار کرده‌اند و به دلیل عدم تعویض مشکل دارند و برای تعویض یک کیلومتر از این خطوط لوله حدودا یک میلیارد تومان اعتبار لازم است.

محمد نجاتی پور فرماندار باغملک هم در گفت و گو با خبرنگار در باره مشکلات آب منطقه بخش صیدون، می گوید: روستاهای بخش صیدون از آب رودخانه‌ای که از منطقه می‌گذرد استفاده می کنند که این آب از نظر کیفی مشکل دارد نه کمی و بر اثر بارندگی‌ها کدورت آب منطقه بالا می رود و اداره آب روستایی مجبور می‌شود برای ساعاتی آب را قطع کند و منابع ذخیره‌ای آب را آبگیری نمی‌کنند تا کدورت آب پایین بیاید و همین موضوع باعث گله‌مندی و اعتراضات اهالی برخی از روستاهای این منطقه شده است.

فرماندار باغملک افزود: نیاز است در برنامه‌های آینده شبکه آبرسانی به روستاهای بخش صیدون مقداری ارتقا پیدا کند و اصلاح شود که این اقدام را در برنامه‌های آینده در دستور کار داریم.

نجاتی پور ادامه داد: قطر لوله‌های آب منطقه باید ارتقا یابد و یا اینکه لوله‌ای در کنار لوله‌های قبلی کار گذاشته شود که این مشکل با توجه به افزایش جمعیت منطقه پاسخگو باشد که برای 7 الی 8 ماه از سال می‌توانند به لحاظ کمی آب هیچ مشکلی نداشته باشند الی در مواقعی که کدورت آب بالا می‌رود. در فصل گرما نیز که مصرف آب اهالی منطقه بیشتر می شود به لحاظ کمی آب با مشکلاتی مواجهند که در این خصوص در برنامه های آتی این شبکه آبرسانی را ارتقا خواهیم داد.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز