خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

کمترین بودجه اختصاص یافته برای جبران تبعات کرونا، مربوط به ایران است/ دولت به پیشنهاد اتاق بازرگانی پاسخ نداد

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۰۷۳

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان بیش از 10 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای جبران تبعات کرونا و کمک به وضع زندگی مردم اختصاص داده‌اند،تصریح کرد: با توجه به شاخص تولید ناخالص ملی، کمترین بودجه اختصاص‌یافته برای جبران تبعات کرونا در میان کشورهای جهان مربوط به ایران است.

جمال رازقی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه ویروس کرونا اقتصاد جهان را به شدت تحت‌تاثیر منفی قرار داده است، افزود: توان اقتصادی کشورها برای تحمل این وضع متفاوت است و اقتصاد جهان پس از کرونا بی تردید به وضعیت  قبل بازنگشته و بزودی وارد فاز جدیدی از اقتصاد در جهان خواهیم شد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی فارس با اشاره به بودجه اختصاص یافته در دنیا به موضوع کرونا افزود: در ایران رئیس‌جمهور بودجه اضطراری تخصیص‌یافته به کرونا را یک میلیارد دلار اعلام کرده است؛ رقمی که حدود 3/1 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است.

 رازقی با تأکید بر اینکه بخش عمده کمک‌های اختصاص‌یافته دولت‌ها در جهان به بهبود وضع اقتصادی و بهبود توان اقتصادی خانوارها بوده است، خاطرنشان کرد: با این حال متاسفانه دولت به پیشنهاد اتاق بازرگانی برای اعلام «وضعیت اضطراری» پاسخی نداد، در حالی که اگر دولت این پیشنهاد را پذیرفته بود، بر اساس قوانین مربوط به این وضعیت، دولت قادر بود بودجه بیشتری به موضوع کرونا اختصاص دهد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در ادامه با اشاره به اینکه دولت حسن روحانی در شرایط کنونی نیز باید دست‌کم به همان میزانی که دیگر دولت‌های جهان (معادل 10 درصد تولید ناخالص ملی) برای جبران تبعات کرونا اختصاص داده‌اند، برای مقابله و جبران تبعات این ویروس اختصاص دهد، گفت: با این حال به نظر می‌رسد تحریم به مساله‌ای تبدیل شده که تصمیم‌گیران کشور به‌گونه‌ای از زیر بار وظایفی که دولت‌ها در چنین مواقعی بر دوش دارند، شانه خالی کنند.

جمال رازقی سپس با اشاره به اینکه اگر دولت انتظار دارد که سال 99 سال جهش تولید باشد، باید اقدامات اساسی در جهت کمک به فعالیت اقتصادی مردم و فعالان اقتصادی انجام دهد، خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها، میزان 10 درصد تولید ناخالص ملی ایران حدود 120 هزار میلیارد تومان خواهد بود، حال آنکه بسته مالی که اعلام شده، یک میلیارد دلار (حدود 15 هزار و 500 میلیارد تومان) است که تقریباً معادل 3/1 (یک ممیز سه‌دهم درصد) از تولید ناخالص داخلی بوده است.

وی در ادامه این گفت و گو افزود: ثبت نام افراد جهت دریافت بیمه بیکاری بیانگر این موضوع است که واحدهای تولیدی و مشاغل با مشکل بزرگ مواجه شوند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه کرونا به عنوان یک اپیدمی تاکنون یک پدیده ای خاص در تاریخ بشر است، تصریح کرد: شاید در سال ها و قرن های گذشته اتفاقاتی مانند شیوع کرونا در دنیا رخ نداده است یا اگر هم رخ داده به دلیل اینکه سرعت انتقال اخبار همانند حال با سرعت نبود، چندان اطلاعاتی از آن به جا نمانده است.

دنیای پسا کرونا با دنیای فعلی متفاوت خواهد بود

رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: دنیای پسا کرونا به صورت کامل با دنیای فعلی تفاوت دارد و اگر بخواهیم انتظار داشته باشیم که در دوره پسا کرونا وضع به مثابه حال و قبل از کرونا باشد، امری دشوار است.

وی با بیان اینکه بی شک شیوه و روش کسب و کارها در پسا کرونا دچار تغییرات اساسی خواهد شد، گفت: در نتیجه این مهم، کرونا علاوه بر کسب و کار، بر رفتارهای اجتماعی، اقتصادی و ..... تاثیرات عمیقی ایجاد می کند.

رازقی گفت: باوجود فروکش کردن بیماری کرونا در کشور چین، اما همواره واحدهای تولیدی این کشور به دلیل اینکه تقاضایی برای تولید کالا و محصولات این کشور وجود ندارد، شروع به کار نکرده اند.

رازقی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 50 درصد مشاغل و واحدهای تولیدی کشور در بخش خدمات فعالیت می کنند، گفت: بی شک کرونا باعث شد که آسیب های جدی به این بخش وارد شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اظهار کرد: اگرچه تعداد زیادی افراد در قالب مشاغل غیر رسمی مانند رانندگان تاکسی، کارگران روزمزد، کارگران مغازه ها و ..... مشغول به فعالیت هستند، اما قطعا این مشاغل بزودی  با مشکلات زیادی مواجه خواهند بود .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز