خبرگزاری کار ایران

حجم ویدیو: ۶.۲۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۰۰ دانلود ویدیو

ایلنا از یزد گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت بارندگی در استان یزد/ جاری‌شدن سیلاب و تخریب برخی از مسیرهای روستایی

کد خبر : ۸۹۷۰۸۵

بارندگی های دو روز گذشته یزد موجب بالا آمدن سطح رودخانه های اصلی روستاها و دهستان های این استان شده و در برخی مناطق با طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب های پرسرعت همراه بوده است

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، بارندگی‌های شدید این روزها در اقصی نقاط استان یزد باعث طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب شده که خسارات و تلفاتی را نیز به همراه داشته است.

بارش باران و تگرگ نیز باعث آبگرفتگی در معابر شده و در مناطق روستایی سبب ریزش شکوفه‌های درختان و وارد آمدن خسارت به برخی گلخانه ‌ها و مزارع و کشاورزان شده است.

دمای هوا نیز به شکل محسوسی کاهش یافته و در برخی مناطق استان به پنج درجه نیز رسیده اما در مرکز استان یزد، دمای هوا در خنک‌ترین ساعات 10 درجه بوده است.

بارندگی های پراکنده در استان یزد همچنین موجب جوش و خروش سدهای رودخانه ای شده و بر اساس گزارش هواشناسی یزد لحظه به لحظه به شدت آن افزوده می شود.

انسداد برخی از راه های روستایی و گرفتاری مردم در سیلاب ها نیز نتیجه بارش های بهاری استان در دو سه روز گذشته بوده است.

بنابر اعلام هواشناسی یزد، جاری شدن سیل در رودخانه اصلی دهستان نصرآباد و تخریب کامل آبنمای محسن آباد در محور مواصلاتی یزد به نصرآباد موجب مسدودی این مسیر و گرفتاری خودروها و مردم در دو سوی این مسیل و باعث قطع این راه ارتباطی شد.

همچنین سیل در شهرستان اردکان موجب گرفتاری یک خانواده در سیل و از دست دادن دو کودک و مفقودی شده است.

عملیات امدادی برای مسیرها و برقراری ارتباط

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با بیان اینکه مناطقی از استان در شهرستان های تابعه درگیر سیلاب و جاری شدن رودخانه ها هستند، اظهار داشت: برخی راه های روستایی مسدود شده بود اما با عملیات امدادی برای بازگشایی مسیرها و برقراری ارتباط در حال حاضر مسیری بسته نیست.

محمود شاکری با اشاره به اینکه بارش ها موجب وقوع سیلاب و وجود خسارت هایی به ویژه در مناطق روستایی شده است ادامه داد: خسارت های کشاورزی بسیار بالایی در اثر این سیل داریم که هنوز ارزیابی نشده و میزان دقیق آن ها مشخص نیست.

وی همچنین با اشاره به گرفتار شدن چهار عضو یک خانواده در سیل محور اردکان خرانق افزود: در پی بارش باران و جاری شدن سیل در محور اردکان خرانق، گرفتار شدن چهار سرنشین یک دستگاه خودروی پاترول، دو فرزند یک و نیم ساله و نه ساله این خانواده مفقود شده و پدر و مادر نجات یافتند که با تلاش نیروهای امدادی پیکر هر دو کودک نیز در فاصله چندکیلومتری محل حادثه پیدا شد.

وی با بیان اینکه این حادثه عصر روز 20 فروردین رقم خورد گفت: با تلاش تیم های جستجوی اورژانس و هلال احمر جسد کودک یک و نیم همان روز ساله پیدا و پیکر فرزند دیگر نیز روز بعد پیدا شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با تاکید بر اینکه مردم از سفر به روستاها پرهیز کنند عنوان کرد: تمام جاده‌های روستایی استان باز است ولی به خاطر طرح فاصله گذاری اجتماعی و عدم گرفتاری در سیلاب ها نباید تردد در آنها صورت گیرد.

تخریب جاده‌های روستایی، گلخانه‌ها، سردرختی‌ها و قنات

بارش تگرگ و جاری شدن سیلاب در ۲ روز گذشته در بیشتر مناطق استان به خصوص در شهرستان های اردکان، میبد و تفت، خسارت هایی به زیرساخت ها وارد شد و بیشتر خسارت‌ها به بخش کشاورزی شامل تخریب جاده‌های روستایی، گلخانه‌ها، سردرختی‌ها و قنات است.

فرماندار اردکان نیز با اشاره به تداوم بارندگی به‌ خصوص در مسیرهای کوهستانی از مردم خواست از سفر به مناطق ییلاقی و تردد در مسیرهای منتهی به روستاهای شهرستان خودداری کنند.

بهروز شهابی‌زاد با تقدیر از فعالیت‌ عوامل امدادی و اعضای ستاد مدیریت بحران افزود: پیکر دومین کودک مفقود شده این خانواده در سیلاب پس از ساعت‌ ها تلاش پیدا شد.

وی اضافه کرد: با وجود هشدارهای جدی و با توجه به بی ‌توجهی تعدادی از شهروندان ناچار به اعمال قوانین سخت ‌تری در خصوص تردد در مسیرهای ییلاقی و مناطق کوهستانی هستیم.

فرماندار اردکان از استقرار تمام‌ وقت نیروهای انتظامی و عوامل راهداری در جاده‌های شهرستان خبر داد و گفت: خودرو های عبوری با اعمال قانون و جریمه، بازگردانده می ‌شوند.

بر اساس اعلام هواشناسی، امکان بارش‌ های شدید در روزها و ساعت ‌های آینده وجود دارد که احتمال سیلابی ‌شدن مسیرها را بیشتر می کند.

جاری شدن سیلاب در رودخانه ‌های شهرستان مهریز و تفت

به علت بارندگی‌ در ۲۴ ساعت گذشته، نخستین سیلاب بهاری سال‌ ۹۹ در رودخانه‌های فصلی بنادک سادات، منشاد و گل افشان دهستان میانکوه در شهرستان مهریز و ده‌بالا، طرزجان، نصرآباد، علی‌آباد، دهستان سانیج، سخوید و دره شیر تفت جاری شد.

به گفته بخشدار مهریز، ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان با همکاری دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی در آماده باش کامل هستند.

بر اثر بارندگی، آبشار مسیر جاده مهریز به تنگچنار در منطقه کنج کوه نیز جاری شده و لازم است مردم هشدارهای هواشناسی و مسئولان در شهرستان ها را جدی بگیرند.

بارندگی‌ های اخیر خسارت ‌هایی را به باغات، دامداری ها، تاسیسات زیر بنایی، شبکه های ارتباطی و آبرسانی در مناطقی از استان وارد کرد، اما هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارات وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز