خبرگزاری کار ایران

نیرومند مطرح کرد:

آمار نگران‌کننده متقاضیان بیمه‌ بیکاری در اصفهان/ کل بودجه کشور هم جوابگوی اصفهان نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۹۴۲

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان از ثبت‌نام ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در این استان برای دریافت بیمه بیکاری پس از شیوع بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، محسن نیرومند با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شد بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در استان با توجه به شرایط بوجود آمده پس از شیوع ویروس کرونا، شغل خود را از دست بدهند، اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رفع آسیب‌های ناشی از این شرایط و جلوگیری از مراجعه مردم به اداره ها، سامانه bimebikari.mcls.gov.ir را اواخر اسفند سال گذشته برای ثبت‌نام متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ناشی از بیماری کرونا معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه از بیست و هشتم اسفند گذشته تا شانزدهم فروردین دست‌کم ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از استان اصفهان در این سامانه ثبت‌نام کردند، خاطرنشان کرد: این رقم نگران‌کننده است و اگر باز هم افزایش یابد حتی اگر کل اعتبار کشور را به اصفهان تخصیص دهند بازهم نمی تواند همه این تقاضاها را پوشش دهد.

به گفته وی، اصفهان در زمینه تعداد ثبت‌نام کنندگان بیمه بیکاری پس از شیوع بیماری کرونا، رتبه پنجم کشوری را دارد و اگر به این شدت افزایش یابد امکان پرداخت بیمه بیکاری به همه آنها وجود ندارد.

نیرومند خاطرنشان کرد: سامانه ثبت نام بیمه بیکاری به مدت ۷۲ ساعت برای هوشمند سازی بسته شد و از سه شنبه فعالیت آن از سر گرفته می‌شود.

نیرومند با بیان اینکه کارگران آسیب دیده در شرایط حاصل از شیوع بیماری کرونا ۲ دسته هستند، توضیح داد: یک دسته آنها بیمه شده اجباری ماده ۱۴۸ قانون کار هستند و بر اساس قانون که در شرایط خاص می‌توان از آنها حمایت کرد، امکان ثبت نام آنها در سامانه بیمه بیکاری فراهم شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان با بیان اینکه باید شرایط افراد متقاضی بیمه بیکاری که در سامانه مذکور ثبت نام کردند، راستی آزمایی شود، تاکید کرد: ممکن است تعدادی از آنها مستحق دریافت این بیمه نباشند یا شرایط لازم را نداشته باشند به همین دلیل باید شرایط همه ثبت نام کنندگان بررسی شود.

وی با بیان اینکه فهرست کامل ثبت نام کنندگان در سامانه بیمه بیکاری تا بیست و یکم فروردین در اختیار اداره تعاون استان اصفهان قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود که این فهرست در یک هفته بررسی و اعلام نتیجه و نخستین حقوق بیکاری تا پایان فروردین امسال پرداخت شود.

به گفته وی، برای افرادی که مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند شد، پیامک اطلاع‌رسانی ارسال می‌شود و نیازی به مراجعه آنها به اداره‌های کار نیست.

نیرومند، دسته دوم را کارگران فصلی و صنفی فاقد بیمه یا افراد شاغل با بیمه خاص مانند کارگران ساختمانی، رانندگان و قالیبافان خواند و افزود: برای این دسته از افراد نیز دولت در حال تعیین ساز و کار مشخص برای واریز کمک مالی بلاعوض یا تسهیلات بانکی است که مبلغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریال به آنها تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هنوز ساز و کار این تصمیم به استان ها ابلاغ نشده است و پس از مشخص شدن آن، به مشمولان اطلاع‌رسانی می‌شود، ادامه داد: تسهیلات بانکی که به این افراد پرداخت می‌شود پس از چند ماه تنفس و به صورت اقساط با مبلغ کم از روی حساب یارانه برداشت خواهد شد.

نیرومند با بیان اینکه دولت برای کارفرمایان نیز تسهیلاتی را جهت گذر از شرایط پس از شیوع بیماری کرونا در نظر گرفته است، توضیح داد: از جمله آن می‌توان به بخشودگی جرایم اقساط و مالیات در این مدت و به تاخیر افتادن اقساط، مالیات و حق بیمه کارگران اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: قرار است ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره نیز در کشور در اختیار کارفرمایانی قرار گیرد که در این شرایط آسیب دیدند، اما کارگران خود را اخراج نکردند.

نیرومند با بیان اینکه منتظر ابلاغ ساز و کار و منابع مالی این تسهیلات کم بهره برای کارفرمایان هستیم، تاکید کرد: همه اطلاع رسانی‌ها در این زمینه از طریق پیامک و ثبت نام الکترونیکی انجام می شود و نیازی به حضور مردم در اداره‌های کار نیست.

رسول جهانگیری رییس اتاق اصناف اصفهان نیز چندی پیش با تاکید بر اینکه وضعیت کسب و کار در این استان خوب نیست، گفت: واحدهای‌صنفی و کاسبان با توجه به شیوع بیماری کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و متوقف بودن بسیاری از فعالیت‌ها، دچار خسارت زیادی به‌ویژه در بخش‌های مرتبط با گردشگری شدند.

استان دست‌کم پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اصفهان، بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی و ۲۵۰ هزار واحد صنفی دارد که  یک میلیون نفر از جمعیت آن کارگر بیمه شده هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز