خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی استاندار:

اجرای طرح تاک با هدف حفظ دشت قزوین انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۷۱۴

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: طرح تاک (تجمیع اراضی کشاورزی) با هدف کنترل سفره‌های آب زیرزمینی و حفظ دشت قزوین در سال جاری در استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، عیسی قبادی اظهار کرد: این طرح با هدف تحقق شعار جهش تولید طی سال جاری و به منظور کنترل و حفظ منابع آب‌های زیرزمینی تدوین و تهیه شده و در آینده‌ای نزدیک نیز به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار با بیان اینکه این طرح با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اجرایی می‌شود، افزود: طرح تاک با هماهنگ کردن این دو سازمان در نظر دارد که الگوی کشت جدیدی را در دشت قزوین ایجاد کرده و شرایطی را فراهم کند که مصرف منابع آب‌های زیرزمینی استان تا ۵ میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

قبادی، روش‌های موجود برای کشاورزی را عامل مهمی در از بین رفتن منابع آب‌های زیرزمینی دانست و تصریح کرد: بیشتر استان‌های کشور که زمانی دشت‌های حاصلخیزی داشتند، به علت بی‌توجهی به الگوی کشت در اراضی کشاورزی، منابع آبی خود را امروز از دست داده و در نهایت به بیابان و مناطق خشکی تبدیل شده‌اند که این اتفاقات برای آینده دشت قزوین نیز متصور است.

به گفته وی، اجرایی شدن طرح تاک باعث می‌شود تا طی ۱۰ سال آینده (۱۴۰۹) دشت قزوین تنها دشت سبز و حاصلخیز کشور باقی بماند که این مهم نیازمند همکاری کشاورزان و مدیران استانی نیز هست.

این مسئول یادآور شد: برای تبیین و تشریح این طرح لازم است اساتید دانشگاه‌ها، معلمان و امامان جمعه و جماعت در بین مردم به فرهنگسازی مناسب اقدام کرده و امور تسهیل‌گری مناسبی را نیز در این رابطه فراهم کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز