خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

بارش‌های بهاری تهدیدی برای بنای تاریخی یخدان بیدخت گناباد/ مسئولان چاره‌اندیشی کنند

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۲۹۵

بارندگی‌های بهاری زنگ خطری برای بنای تاریخی یخدان کوثر شهر بیدخت گناباد محسوب می شود و اگر مسئولان تدابیر ویژه برای پیشگیری از این بارندگی ها اتخاذ نکنند این بنا آسیب جدی خواهید دید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گناباد، بنای یخدان تماما خشتی و گلی است که در زیر گنبد مخروطی، حوضچه ذخیره یخ قرار دارد به نحوی که قطعات یخ حاصل از انجماد آب در زمستان به داخل یخدان منتقل و در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گرفته است.

پوشش مخروطی بنا به هیات دوایر متحد المرکزی است که هر چه به راس نزدیکتر می‌شود از قطر آن کاسته می شود.

در پی بارندگی‌های فصلی بهار این بنا و چندین بنای تاریخی دیگر شهرستان گناباد دچار آسیب جدی شده اند که در صورت ادامه بارندگی‌ها و خرابی بیشتر جهت مرمت آن زمان و هزینه افزونتری نیاز خواهد بود.

به همین منظور بهتر است مسئولان شهرستان و استان جهت مرمت آثار تاریخی تدابیر جدی اتخاذ کنند .

یخدان کوثر بیدخت مجموعه ای شامل یک بنای مخروطی و دیوار سایه انداز و اتاقهایی در مجاورت آن است، این بنا که قدمت آن به سال سیزدهم هجری بر می‌گردد و جزو آثار ثبتی تاریخی به شماره 4501 در شهرستان گناباد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز