خبرگزاری کار ایران

عرشیان مطرح کرد:

راه شکست ویروس کرونا / مسئولیت جزائی در انتظار مخلان امنیت زیستی و سلامت جامعه/ سه ماه تا یکسال حبس برای ناقلان بیماری

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۲۵۶

مستشار محاکم تجدید نظر دادگستری استان یزد در تبیین و تشریح مسئولیت قانونی افراد در قبال شیوع ویروس کرونا گفت: راه شکست ویروس کرونا مسئولیت پذیری همه افراد جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، محمدرضا عرشیان با اشاره به سرعت بالای کویید 19 در انتقال اظهار داشت: این ویروس در مدت کوتاهی اکثریت کشورهای جهان را درگیر و تمامی فعالیت های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و حتی بخش اعظمی از فعالیت های اقتصادی و صنعتی را در سراسر جهان به تعطیلی کشاند.

معاون فرهنگی دادگستری استان تصریح کرد: عدم رعایت نکات بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا از سوی تعدادی انگشت شمار به یک چالش و نگرانی جدی تبدیل شده است که همین امر زمینه ساز گسترش چرخه انتقال کرونا و افزایش آمار مبتلایان در کشور بوده تا جایی که امروز با بحران جدی در مهار سرعت انتقال این ویروس روبرو هستیم.

عرشیان با بیان اینکه یکی از جنبه های مقابله با این بحران برخورد با کسانی است که با عدم توجه و پایبندی به قوانین تعیین شده خود و دیگران را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می دهند ادامه داد: به موجب ماده 9 قانون طرز جلوگیری از بیماری های آمیزشی و بیماری های واگیردار، هرکسی بداند مبتلا به بیماری واگیردار بوده و یا آنکه اوضاع و احوال شخصی او طوری باشد که بایستی حدس بزند که بیماری او واگیردار است و به واسطه او طرف مقابل مبتلا می شود ، در صورتی که شخص آسیب دیده و یا ورثه او به مراجع قضایی شکایت کنند مبتلا کننده به حبس ... از سه ماه تا یک سال محکوم می شود.

مستشار محاکم تجدید نظر دادگستری استان یزد افزود: بدیهی است در صورت مطالبه دیه یا خسارت وارده از ناحیه مصدوم ، شخص مکلف به پرداخت دیه و خسارت وارده نیز خواهد بود.

وی تصریح کرد: چنانچه سرپرستان خانواده در امر درمان اشخاص تخت تکفل خود مسامحه کنند و بیماری در حال سرایت باقی بماند به موجب ماده 6 قانون فوق به جزای نقدی و حبس محکوم می شوند.

عرشیان در خصوص مسئولیت کسانی که ماسک ، دستکش، دستمال کاغذی آلوده و ... را در مسیرهای تردد مردم رها می کنند گفت: بسیاری از افراد با احساس مسئولیت پذیری و رعایت بهداشت و سلامت جامعه از رها کردن ماسک و دستکش مصرفی و نیز دستمال کاغذی در کوچه و خیابان خودداری می ورزند مع الاسف اشخاصی هستند که با بی مسئولیتی و رها کردن اینگونه وسائل شخصی در معابر عمومی مرتکب تخلف شده و موجبات شیوع و تسری بیماری کرونا در جامعه می گردند که قانون گذار در خصوص اینگونه افراد تصریح کرده است ریختن زباله یا هرنوع کثافات در گذرهای عمومی ممنوع و متخلفین به مجازات محکوم می شوند.

مستشار محاکم تجدید نظر دادگستری استان یزد با اشاره به انتشار شایعات در شبکه های اجتماعی گفت: قانونگذار در مقابل کسانی که با انتشار اخبار دروغ که در صدد تشویش اذهان عمومی بوده و به تزلزل روانی و آشفتگی روحی در جامعه دامن می زنند کیفری بازدارنده را پیش بینی کرده است.

وی در خصوص مسئولیت مدنی ناقلین مبتلا به بیماری کرونا اظهار داشت: شهروندان علاوه بر مسئولیت اخلاقی و شرافتی که بر عهده دارند باید بدانند در جهت پرهیز از ارتکاب هرگونه اقدامی که امنیت زیستی و سلامتی جامعه را تهدید و به مخاطره می اندازد به شدت پرهیز نمایند و خود را موظف به رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی بدانند در غیر اینصورت با احراز شرایط تقصیر و انتساب آن به شخص مقصر، مسئولیت جدی قانونی متوجه شخص سهل انگار می باشد.

عرشیان گفت: چنین اشخاصی علاوه بر مجازات های قانونی در صورت مطالبه دیه یا خسارت از شخص مصدوم یا ورثه وی ملزم به پرداخت دیه و خسارت وارده براساس مبانی فقهی و قانونی می باشند و در این موضوع قانونگذار و مبانی فقهی و فتاوی فقهاء عظام  حمایت جدی از اشخاص مدعی می نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز