خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری:

دولت، طرح فاصله گذاری اجتماعی را تا دو هفته آینده تمدید کند/ احتمال افزایش مرگ و میر در پیک دوم شیوع کرونا + فیلم

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۶۴۴

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری تهران گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی توسط دولت باید تا دو هفته دیگر در کشور تمدید شود تا کنترل ویروس کرونا به مرحله تثبیت برسد.

پیام طبرسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به شدت زیاد واگیردار بودن ویروس کرونا و سرعت انتشار آن در برخوردهای اجتماعی بین افراد یکی از بهترین کارها برای کنترل این بیماری فاصله گذاری اجتماعی است که از اوایل اسفند ماه پارسال و آغاز شیوع این ویروس باید دولت اقدام به این امر می‌کرد اما متاسفانه این طرح، دیر اجرا شد و همچنین به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و خارج شدن مردم از منازل ، زنجیره انتقال این ویروس گسترش یافت.

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری تهران بیان کرد: با تعطیلی برخی اماکن از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و بقاع متبرکه و برگزار نکردن نمازهای جمعه در فروردین ماه تا حدودی از انتقال ویروس جلوگیری شد اما از سویی دیگر دولت در فروردین ماه قصد مسدود کردن جاده‌ها را  داشت که این طرح به موقع اجرایی نشد و متاسفانه مردم اقدام به سفرهای نوروزی کردند و کنترل بیماری سخت شد.

طبرسی عنوان کرد: از زمانی که کنترل‌ها سختگیرانه انجام شد اوضاع کمی بهبود یافت اما با بازگشت مسافران در چند روز اخیر و خصوصا روز گذشته، آمار مبتلایان افزایش یافت. از دولت خواهشمندیم طرح فاصله گذاری اجتماعی را حداقل تا دو هفته دیگر تمدید کند تا بتوان این بیماری را به مرحله تثبیت برسانیم.

وی با اشاره به برخی اخبار که دولت ژاپن داروی ضد آنفولانزا (آویگان) را رایگان به کشورهای درگیر ارسال می‌کند، ادامه داد: هیچ وقت کرونا یک داروی موثر نخواهد داشت زیرا این بیماری مراحل مختلف دارد و در مراحل مختلف هم داروهای مختلفی اثر می کند و با توجه به اینکه این بیماری جدید است و هنوز مراحل آن دسته بندی نشده و مشخص نیست در چه مرحله‌ای چه دارویی تاثیر خواهد داشت نمی‌توان در خصوص دارو نظر قطعی برای درمان این ویروس ارائه داد و یکی از داروهایی که تا کنون  به طور نسبی در برخی بیماران تاثیر مثبت داشته فابیب راویل است و اثر بدی نداشته است و اقدام کشور ژاپن می‌تواند قدم موثری در درمان این ویروس باشد.

وی تاکید کرد: تمامی داروهایی که در حال حاضر استفاده می‌شود در مرحله تحقیقات بالینی است.

این متخصص بیماری‌های عفونی عنوان کرد: استفاده از ماسک تاثیر چندانی ندارد زیرا برخی از کادر درمان که لباس مخصوص بر تن دارند هم به این ویروس مبتلا شده‌اند و بهترین راه جلوگیری از این بیماری، ماندن در خانه است چون خانه مکان امنی برای مردم است.

طبرسی یادآور شد: در حال حاضر تخت‌های بیمارستانی تقریبا اشغال است و بنا بر آمارهای اعلام شده 85 درصد تخت‌های آی سی یو در تهران در مرحله‌ای که بیماری تثبیت داشت، اشغال بود و اکنون به همت نیروهای مسلح تخت‌های تجهیز شده  در مکانی به عنوان نقاهتگاه مهیا شده است که در زمان پیک ویروس، بیماران به آنجا انتقال داده شوند. 

این استاد دانشگاه اعلام کرد: استان تهران کاهش چندانی در آمار مبتلایان نمی‌تواند داشته باشد که این امر علت‌هایی از جمله وسعت مکانی، تعدد ورودی و خروجی‌ها و جمعیت بیشتر دارد که باعث می‌شود به راحتی کاهش این ویروس امکان پذیر نباشد بنابراین کمک مردم در این زمینه بسیار موثر است.

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری تهران خاطرنشان کرد: عمر اپیدمی هر ویروس 2 ماه است و کشورهایی از جمله چین و ژاپن که قرنطینه سخت گیرانه اجرا کردند توانستند در دو ماه این ویروس را فروکش کنند اما کشور ما باید قرنطینه سختگیرانه و کنترل جدی را پیش بگیرد تا بتوان این بیماری را فروکش کرد.

وی در خصوص طرح پیگیری بیماران بهبود یافته افزود:  اکنون این طرح در حال اجرا است به گونه‌ای که بعد از ترخیص بیمار از بیمارستان کادر درمان با برقراری تماس تلفنی با شخص بیمار وضعیت وی را کنترل می‌کنند و توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهند اما دوران  قرنطینه بعد از ترخیص اهمیت بسیار زیادی دارد و بر اساس قانون باید بیمار بعد از ترخیص به نقاهتگاه انتقال داده شود و یا در منزل حتما قرنطینه شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: با توجه به رها شدن 4 تا 5 هزار  معتاد متجاهر در سطح شهر تهران متاسفانه افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نکنند، دچار این ویروس می‌شوند.

طبرسی اضافه کرد: تا کنون تجهیزات و دارو به اندازه کافی در کشور موجود بوده است که اگر مردم رعایت نکنند و قرنطینه برداشته شود پیک بیماری رخ می‌دهد که باعث می شود با کمبود دارو و تجهیزات درمانی مواجه شویم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: تحریم‌ها بر وضعیت بیماران قطعا تاثیر گذار است و سیستم بهداشتی کشور از قبل تجهیزات و امکاناتی داشته است که اگر از این به بعد به اندازه کافی دارو و تجهیزات درمانی وارد نشود و پیک بیماری هم بروز یابد حتما کشور دچار بحران خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر مردم به روال عادی خود ادامه دهند و دولت هم قرنطینه را بردارد تا 2 یا 3 هفته آینده پیک دوم را شاهد خواهیم بود و متاسفانه در پی آن با افزایش مرگ و میر مواجه می‌شویم.

حجم ویدیو: ۷۹.۶۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۴:۵۷ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز