خبرگزاری کار ایران

رئیس میراث‌ فرهنگی فریمان خبر داد؛

پیگیری ثبت ملی باغ تاریخی آسیاب قدیمی بند فریمان

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۴۲۲

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فریمان گفت: پیگیری‌های لازم برای ثبت ملی باغ تاریخی آسیاب قدیمی بند فریمان در حال انجام است.

به گزارش ایلنا از مشهد، حسن گیاهی گفت: باغ تاریخی آسیاب قدیمی بند فریمان ازجمله باغ‌های است که با طرح باغ‌های کهن ایرانی هم‌زمان با دیگر باغ ایرانی فریمان(باغ ملی) در دوره پهلوی اول بنیان گذاشته شده است.

او ادامه داد: این باغ تاریخی با دو راه متقاطع (چهارراه) به چهار بخش تقسیم می‌شود که درختان سربه فلک کشیده کاج در اطراف هر مسیر منظره زیبایی را ایجاد کرده است.

گیاهی تصریح کرد: از چهار مسیر اصلی باغ، یک راه با پلکان سنگی به در ورودی اصلی، یک راه با پل سنگی به کوه، یک راه به باغات و راه دیگر با پلکان به حوضچه سنگی تصفیه آب آسیاب ختم می‌شود.

او گفت: این باغ تاریخی که در دامنه کوه‌های بند ساخته شده، در ابتدای ورودی، آسیاب قدیمی را میزبانی می‌کند که همزمان با باغ ساخته شده و با اتکا به نیروی آب بند کار می‌کرده است.

گیاهی یادآورشد: آب ورودی به آسیاب قبل از ورود به آن در حوضچه سنگی زیبایی که برایش تعبیه شده، تصفیه می‌شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فریمان افزود: سنگ‌های تراشیده بزرگ و یکدست به کار رفته در ساخت پلکان‌ها، حوضچه تصفیه آب، جوی‌های آب و پل به سبک سنگ‌های بکار رفته در تخت جمشید درست شده‌ند.

او ادامه داد: این آسیاب قدیمی در زمان حیات خود در دهه ۲۰ شمسی انواع مختلف آرد تولید می کرده که قسمتی از آن صادر می‌شده است.

گیاهی اظهار کرد: کشیده شدن شعله‌های جنگ جهانی دوم به ایران در شهریور ۱۳۲۰ و پیروزی متفقین (انگلستان، شوروی و آمریکا) بر نیروهای آلمان نازی که در آن زمان کار ساخت زیرساخت‌های عمرانی کشور به عهده آنها بود و خروج آنها از ایران و هرج و مرج اوضاع کشور، شرایط این باغ را نیز دچار آسیب کرد و آسیاب آن آتش گرفت.

او گفت: این باغ تاریخی که از هویت و شخصیت فرهنگی- طبیعی برخوردار است خوشبختانه تاحد زیادی فضای سبز باغ و آسیاب آن باقی مانده است که می‌طلبد از سوی مالک (کارخانه قند) مورد رسیدگی قرار گیرد البته ما نیز برای ثبت ملی این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران در حال پیگیری هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز