خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

اساتید خارجی در مرمت مسجد جامع عتیق قزوین همکاری می‌کنند/ بقعه امامزاده حسین مرمت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۲۶۳

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: گروهی از اساتید مجرب اروپایی همکار با وزارت میراث فرهنگی در مرمت گنبد و مقصوره خمارتاش مسجد جامع عتیق قزوین مشارکت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علیرضا خزائلی اظهار کرد: ساماندهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین به عنوان یکی از طرح‌های بین المللی مطرح است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: اساتید اروپایی یادشده یک گروه علمی مجرب در زمینه مرمت و ساماندهی بنا‌های تاریخی به شمار می‌روند که مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند و در مرمت برخی بنا‌های تاریخی شاخص همفکری و مشورت می‌دهند.

خزائلی یادآور شد: مسجد جامع عتیق از شاخص‌ترین بنا‌های تاریخی قزوین و از جمله کهن‌ترین مساجد ایران است که امیدواریم پس از مبارزه با کرونا و قرار گرفتن در شرایط عادی، بتوان امسال دور جدید مرمت آن با محوریت گنبد و مقصوره خمارتاش را آغاز کنیم.

وی بیان کرد: مسجد جامع عتیق قزوین یکی از کهن‌ترین مساجد چهار ایوانی کشور است که آثار معماری بسیاری از ادوار تاریخی در وسعتی معادل ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع به نمایش می‌گذارد. قدیمی‌ترین قسمت موجود به سال ۱۹۲ به دستور هارون الرشید بنا شده و در عصر سلجوقی، صفوی و قاجاری الحاقاتی به آن صورت گرفته است. شش کتیبه گچ‌بری مقصوره خمار تاشی آن شهرتی جهانی دارد.

این مسئول اضافه کرد: بقعه و آستان امامزاده حسین(ع) قزوین و برج‌های دوگانه خرقان از دیگر بنا‌های تاریخی شاخص قزوین هستند که امسال مرمت و ساماندهی آنها در فاز‌های جدید انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ادامه داد: امسال در مجموع ۱۵ تا ۲۰ بنای تاریخی استان قزوین مورد مرمت و ساماندهی قرار می‌گیرد.

خزائلی عنوان کرد : اعتبارات در نظر گرفته شده در حوزه مرمت و ساماندهی بنا‌های تاریخی استان برای سال جاری ۵۰ میلیارد ریال است.

استان قزوین در فهرست آثار ملی دارای بیش از ۱۴۰۰ اثر است که نزدیک به ۲۵۰ مورد آنها مربوط به بنا‌های تاریخی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز