خبرگزاری کار ایران

ایلنا از ایلام گزارش می دهد:

تاریخ ساسانیان زیر چرخ لودرهای ساخت و ساز / ویلاسازی غیر مجاز در شهر باستانی "سراب کلان"/ بازداشت متعرضین به اراضی تاریخی

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۲۱۸

شهر تاریخی "سراب کلان" با قدمتی بیش از هزار سال مدتی است به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز مورد هجوم افراد متمول و خوش نشین قرار گرفته و اگر این روند ادامه یابد در آینده نه چندان دور شاهد نابودی یادگار عصر ساسانیان در استان ایلام خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهر تاریخی "سراب‌کلان" با معماری سنگی در شهرستان سیروان از توابع استان ایلام قدمتی ۱۴۰۰ ساله دارد که تاریخچه آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد؛ منطقه‌ای خوش آب و هوا و دلنشین که مدتی است پای نورچشمی‌ها و مایه دارانی که برای تفریحات آخر هفته به آنجا باز شده تا تاریخ ساسانیان زیر چرخ لودرهای ساخت و ساز غیر مجاز له شود. 

در وصف اهمیت سراب کلان همین بس که پایگاه ملی دارد و ردیف بودجه‌ای برای آن اختصاص داده اند که به صورت ویژه از آن حفاظت شود تا صرفا این شهر تاریخی مورد مطالعه، پژوهش و آموزش قرار گیرد.

بر اساس قانون حفظ آثار تاریخی- فرهنگی کشور، هرگونه ساخت‌وساز در اینگونه شهرها که ثبت ملی‌ شده‌اند ممنوع و غیرمجاز است. 

ساخت و سازهای غیر مجاز که برای عافیت طلبی آغاز شده‌اند، روند خدمات رسانی به ساکنین محلی را هم مختل و صدور مجوز زیر ساخت‌هایی چون آب، برق و ... دست دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم بومی را هم بسته است.

در همین راستا دادستان شهرستان سیروان به خبرنگار ایلنا، گفت: تعدادی از افرادی که به صورت غیر مجاز اقدام به ساخت و ساز در حریم شهر تاریخی سراب کلان کرده بودند را بازداشت کرده ایم.

با این وجود به نظر می رسد مبارزه با ویلاسازی در حریم اماکن و شهرهای تاریخی چون سراب کلان عزمی ملی می‌طلبد و لازم است رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با ماموریت به بازرسی این وزارتخانه و با جدیتی که در تصمیم سهرابیان دادستان سیروان وجود دارد می‌توان از تخریب خاطرات نیاکان‌مان جلوگیری کرد.

اگر دست عده‌ای با ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه تاریخی سراب کلان کوتاه شود، این منطقه تاریخی و باستانی حتی شرایط ثبت در یونسکو و جذب گردشگر و درآمدزایی برای مردم منطقه را دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز