خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری:

لاله واژگون در منطقه بنواستکی کوهرنگ قُرق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۱۵۰

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: گونه لاله واژگون در منطقه بنواستکی شهرستان کوهرنگ قُرق می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی محمدی‌مقدم با اشاره به اهمیت حفظ و حراست لاله های واژگون گفت: گونه لاله واژگون در منطقه بنواستکی شهرستان کوهرنگ قُرق می‌شود.

وی افزود: اجرای طرح قُرق این منطقه پارسال پیشنهاد داده شد، اما به دلیل حضور گردشگران و دوستداران طبیعت به خوبی اجرایی نشد.

محمدی مقدم با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، کاهش سفر و اجرای طرح «در خانه بمانیم» اضافه کرد: کاهش حضور گردشگران و طبیعت دوستان در فصل رویش و شروع گل دهی لاله‌های واژگون، طرح قُرق این دشت در استان با موافقت معاون سیاسی امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری، دادستان و فرماندار شهرستان کوهرنگ اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وسعت دشت لاله‌های واژگون زمانی سه هزار و ۶۰۰ هکتار بود گفت: به دلیل چیدن گل‌ها، خارج کردن پیاز گل از دل خاک و ورود دام به دشت لاله‌های واژگون، این وسعت رویشی در این رویشگاه کاهش پیدا کرده است.

محمدی مقدم افزود: هم‌اکنون لاله واژگون در۷۵۰ هکتار از وسعت این منطقه که در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی شهرستان کوهرنگ و ۹۸ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده، رویش دارد.

وی، بر ممنوعیت چرای دام و حضور مردم در این منطقه برای حفظ و حراست از این گونه نادر تاکید و اضافه کرد: رویش لاله واژگون از اواسط فرودین ماه آغار می‌شود و فصل گل دهی این گونه نادر از ۲۰ فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت ماه است.

محمدی مقدم با تاکید بر اینکه این گیاه نادر گونه مرتعی نیست و بیشتر جنبه زینتی دارد افزود: با حمایت دستگاه متولی حوزه گردشگری از جمله اداره کل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و همچنین بخش خصوصی، می‌توان برای سرمایه‌گذاری، حفاظت و حراست از این بخش استفاده کرد.

وی ادامه داد: در راستای حفاظت از این گونه نادر امسال گروه یگان حفاظت منابع طبیعی در ورودی دشت لاله‌های واژگون مستقر و همچنین مبارزه با علف‌های هرز این منطقه اجرایی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز