خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

کمک چهار میلیارد ریالی دوستداران میراث فرهنگی برای ثبت آثار تاریخی

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۰۳۷

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: برای اولین بار در کشور خیری نیک اندیش و دوستدار میراث‌ فرهنگی کشور، هزینه تهیه پرونده ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی و انجام مطالعات ژئوفیزیک محوطه‌ای در تربت‌ حیدریه و زاوه را متقبل شده است.

علی محمدی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار ایلنا در تربتحیدریه گفت: مرمت و ساماندهی آثار تاریخی رباط علیا، رباط لاری، سرای امین، مقبره لاری و رباط میاندشت، حسینیه برس نیز با مشارکت بخش خصوصی در حال مرمت و ساماندهی است.

رئیس میراث فرهنگی و صنایع گردشگری تربت حیدریه در ادامه گفت: حمایت بخش خصوصی نیز از هنرمندان صنایع دستی منطقه تربت حیدریه و زاوه در قالب خرید تجهیزات و ابزارآلات رایگان و هزینه آموزش و حتی پیش خرید محصولات صنایع دستی نیز قابل توجه بوده است.

محمدی افزود: با حمایت ویژه فعالان حوزه گردشگری و بخش خصوصی چاپ بروشور و کتابچه‌های معرفی تبلیغاتی، برگزاری تور‌های رایگان گردشگری، برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی از دیگر حوزه‌های مشارکتی این اداره بوده است. 

وی از تخریب بناهای با مالکیت خصوصی و عدم توجیه ادارات مربوطه خبرداد و افزود: مهمترین ضربه به حوزه گردشگری لغو تورهای گردشگری بخاطر کرونا و خسارت آمدن به صنعت گردشگری است و در حوزه میراث  فرهنگی تخریب برخی بناهای تاریخی بدلیل کمبود اعتبارات و عدم توجیه برخی متولیان امر در جهت حفظ بناهای تاریخی با مالکیت خصوصی و همچنین افزایش حفاریهای غیرمجاز توسط قاچاق چیان اشیای عتیقه و تخریب تپه های تاریخی و در حوزه صنایع دستی عدم بیمه هنرمندان و کمبود تسهیلات ارزان قیمت را عنوان کرد.

وی گفت :مسجد مرحوم «شیخ یوسفعلی» تربت حیدریه که در سال 1384 با شماره 11923 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، هشت سال بعد با شکایت مالک و رای دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج شد و حالا در دست تخریب است. اتفاقی که با واکنش دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان آثار تاریخی مواجه شده، چرا که آنها معتقدند این مسجد یک اثر تاریخی است و باید آن را حفظ و مرمت کرد اما مالک به وقفی بودن این مسجد و نادرست بودن ثبت آن در فهرست آثار ملی اشاره کرد.

رئیس‌اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه گفت: با وجود پیگیری‌های حقوقی در خصوص مسجد شیخ یوسفعلی موفق نشدیم مانع خروج این اثر از فهرست آثار ملی شویم.

علی محمدی تاکید‌ کرد: ما همچنان به رای دیوان عدالت اداری معترض هستیم و معتقدیم این بنا که معرف تاریخ و هویت شهری ما بوده و از آثار شاخص و با ارزش معماری به حساب می آید، نباید تخریب می شد.

وی با اشاره به وجود یک اثر تاریخی دیگر در مجاورت مسجد، به نام حمام گودی خبر داد و افزود: متاسفانه این بنا هم از فهرست آثار ملی میراث خارج شده اما هنوز عملیات تخریب آن آغاز نشده و با پیگیری صورت گرفته تلاش داریم سرنوشت این بنای تاریخی مشابه مسجد شیخ یوسفعلی نشود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مسجد از استحکام لازم در هنگام ثبت شدن در فهرست آثار ملی برخوردار بوده است یا خیر؟ می‌گوید: به هیچ وجه گزارشی مبنی بر مستحکم نبودن بنا در آن زمان وجود نداشته و این مسجد تا سال ۹۵ استفاده عمومی داشت، اما بعد از ثبت به دلیل گودبرداری زمین مجاور، بنا دچار آسیب شد، هم اکنون هم با وجود تخریب بخش زیادی از بنای مسجد، هنوز قابلیت احیا وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز