خبرگزاری کار ایران

ثبت 87 اثر میراث فرهنگی خراسان رضوی در فهرست ملی ایران

asdasd
کد خبر : ۸۹۰۶۶۳

مدیر ثبت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در سال گذشته تعداد 87 اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمود طغرایی گفت : آثار میراث فرهنگی ثبت شده استان  خراسان رضوی شامل میراث فرهنگی غیرمنقول (بناها ومحوطه های تاریخی) میراث فرهنگی منقول (اشیای تاریخی منحصر به فرد و یا مهم باستان شناسی) میراث فرهنگی ناملموس (آئین‌ها و مراسم سنتی، بازی‌های قدیمی و یا استادان برجسته در هنرهای سنتی) و همچنین میراث طبیعی استان بوده‌اند.

وی افزود: میراث فرهنگی ناملموس خراسان همان آئین‌ها، آداب و رسوم و جلوه‌های مردم شناختی سنتی است که در زمره زیباترین و با ارزش‌ترین عناصر فرهنگی این سرزمین محسوب می‌شود. در خراسان اقوام و گروه‌های زیادی زندگی می‌کنند که هر یک از موسیقی، باورها و رفتارهای فرهنگی متنوعی برخودار هستند. ثبت این آثار برای شناسایی، مستند سازی وترویج آن‌ها امری ضروری است.

مدیر ثبت میراث فرهنگی خراسان رضوی تصریح کرد:تاکنون در استان بیش از 250 اثرمیراث فرهنگی ناملموس مورد شناسایی و147 اثر نیز از آنها در فهرست میراث فرهنگی ملی ایران ثبت شده، درسال 1398 شانزده اثر میراث فرهنگی ناملموس استان و 5 اثر دیگر به‌صورت مشترک با خراسان شمالی ثبت شده است.

وی گفت:استاد محمد عثمان محمدی دوست (محمدپرست)، استاد حسین عزیزی و استاد علی اصغر عاشق سه استاد برجسته هنر موسیقی سنتی خراسان هستند که در سال 1398 در زمره گنجینه زنده بشری و در فهرست ملی ایران ثبت شده‌اند.

وی اذعان کرد: در نظر داریم در سال 1399 پرونده ثبتی 32  اثرمیراث فرهنگی ناملموس استان را تهیه و برای بررسی و ثبت به شورای ثبت وزارت‌خانه ارسال کنیم.

وی ادامه داد:آثاری از جمله گنجیه زنده بشری در نواختن ساز قوشمه؛ اثر استاد علی اصغر عاشق با شماره ثبت 33، گنجینه زنده بشری در حوزه موسیقی محلی کردی کرمانجی خراسان؛ اثر استاد حسین عزیزی با شماره ثبت 34 و گنجینه زنده بشری در دوتار نوازی خراسان؛ اثر استاد محمد عثمان محمدی پرست (محمدپرست) با شماره ثبت 35 است.

طغرایی افزود: از دیگر مراسم و آیین‌های ثبت شده می‌توان به مراسم اوبج ششتمد سبزوار (تقسیم آب) با شماره ثبت 1869، دانش بومی بهره برداری از گبلگ در ششتمد با شماره ثبت 1870، مراسم خیمه پوشان روستای پیوه ژن 1871، آیین وبج خوانی ششتمد شهرستان سبزوار با شماره ثبت 1872، آیین عاشورایی شیر شهر ششتمد با شماره ثبت 1873، تعزیه روستای ریوند شهرستان داورزن با شماره ثبت 1874 و مراسم ربایی ششتمد سبزوار با شماره ثبت 1875 اشاره کرد.

وی گفت: همچنین دیگر میراث ثبت شده شامل آیین‌های زیارت رضوی با شماره ثبت 2015، خوراک محلی فتیر مسکه کرمانجی خراسان با شماره ثبت 2016، آیین برگزاری بلغورپزان روستای سنو گناباد با شماره ثبت 2017، مراسم جشن چلله چوو با شماره ثبت 2018، مهارت بافت سفره کردی قوچان با شماره ثبت 2019 و بازی محلی کورخ و میر با شماره ثبت 2020 است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز