خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بوشهر گزارش می‌دهد؛

بارش‌های بی‌سابقه و سیل ویرانگر در جنوب بوشهر/ نیاز فوری مناطق سیل‌زده به امدادرسانی/ مرگ 2 نفر در سیل جنوب استان

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۷۶۳

در پی بارندگی های بی سابقه و جاری شدن سیل در مناطق جنوبی استان بوشهر 2 نفر جان باختند. این در حالی است که مردم کنگان نیاز به امداد رسانی فوری دارند. بخش عمده ای از راه های ارتباطی در روستاها قطع شده و در برخی مناطق تنها امدادرسانی هوایی امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی بارندگی های شدید در جنوب استان بوشهر خسارت های فراوانی به بخش های کشاورزی، جاده ای، منازل مسکونی شهری و روستایی وارد شد که در برخی مناطق مانند شهرستان کنگان سیل زدگان نیاز به امداد رسانی فوری دارند.

غلامرضا حاجیانی با اشاره به جزئیات این امدادرسانی بیان کرد: پیرو طغیان رودخانه ها و بروز سیل در شهرستان کنگان ۴ تیم پنج نفره امدادی با تجهیزات کامل در محل های حادثه حضور یافتند.

وی ادامه داد: پس از بررسی اولیه با شناسایی ۵۲ خانوار آسیب دیده به تعداد ۲۰۵ نفر نسبت به تخلیه آب و انتقال به این افراد محل های امن اقدام شد. 

این مسئول اظهار کرد: پس از اقدامات اولیه با توجه به نیاز و ضرورت اقلام امدادی از جمله چادر و بسته های زیستی به حادثه دیدگان این سیل کمک رسانی صورت گرفت. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر بوشهر گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان کنگان در روستاهای نخل غانم، برکه چوپان و قلعه میان خدمات امدادی و اولیه در مقابله با سیل را انجام دادند.

سید حمیدرضا علم نیز در گفت وگو با ایلنا گفت: در مسیر جم-سیراف با بارش های پی در پی و شدید باران روبرو هستیم که به سرعت آب از سطح جاده جمع آوری شده و در حال حاضر جاده باز است.

وی افزود: برای روز جاری مجددا احتمال ریزش کوه پیش بینی می شود، در واقع مرتب ریزش داریم اما عوامل راهداری در منطقه حضور دارند و سریعا اقدام به جمع آوری و بازگشایی مسیر می کنند.

علم ادامه داد: بر اثر سیل و طغیان رودخانه روز گذشته مسیر روستای درویشی-کردلان به دلیل طغیان رودخانه مُند مسدود شده بود و در حال حاضر باز شده است، همچنین مسیر چهارخطه کنگان-عسلویه محدوده روستای پرک که گل و لای بر روی اتوبان آمده ولی تردد در آن جریان دارد. محور سیراف-جم نیز در چند نقطه ریزش های پی در پی داشته ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر اضافه کرد: همچنین محور شیرینو - گله دار در حوزه کنگان و دوراهک به ریز محورهای کوهستانی هستند که با ریزش کوه همراه بود و بازگشایی شده است.

وی یادآور شد: بر اساس اعلام هواشناسی امروز سامانه بارشی از استان بوشهر خارج خواهد شد.

عملیات ریزش برداری در ٣ نقطه محور کوهستانی ریز-دوراهک به طول ٨٠٠ متر، پاکسازی سطح جاده در محور ساحلی دیر -بردخون و محور روستایی جمرک (از توابع شهرستان دیّر) توسط نیروهای راهداری انجام شده است.

گرفتار شدن ۱۵ نفر از اهالی روستای برکه چوپان در مسیر رودخانه

به دلیل بسته شدن راه های مسیر ارتباطی عسلویه کنگان و ریزش بخشی از کوه در مناطق روستایی یکی از روستاهای شهر کنگان به نام برکه چوپان در اثر تخریب جاده ۱۵ نفر در محل مسیر رودخانه گرفتار شدند.

به گزارش مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان بوشهر، سریعا تیم امداد و نجات سیلاب از شهرستان کنگان به منطقه مورد نظر اعزام شد اما با توجه به ناهموار بودن مسیر و طغیان رودخانه و عدم دسترسی، امکان نجات آنها وجود نداشت. 

لذا بنا به تقاضای مسئولان، مقامات محلی و مدیریت بحران استان ساعت ۸ صبح امروز ۴ فروردین ۹۹ درخواست نجات آنها توسط بالگرد صورت گرفت که فورا با هماهنگی لازم با سازمان امداد و نجات این امر محقق شد.

پاکسازی آثار سیل روز گذشته در محوطه‌های عملیاتی و اداری بندر کنگان

سید علی اکبر هاشمی در تشریح جزییات پاکسازی محدوده عملیاتی بندر کنگان اظهار کرد: همانگونه که هواشناسی نیز از قبل پیش بینی کرده بود حدود ساعت ۱۲ ظهر (سوم فروردین) باران شدیدی در جنوب استان شروع به بارش کرد.

وی بیان کرد: شدت بارندگی به حدی بود که در طی ۳۰ دقیقه ۱۲۰ میلیمتر بارش داشتیم که به دلیل شدت زیاد و جاری شدن آب در سطح معابر ناگهان حجم زیادی از گل و لای وارد شهر شد و در نهایت با توجه به قرار گرفتن ۲ رودخانه فصلی در اطراف محوطه بندری و مسدود شدن آن آب سرریز به محوطه اداری و عملیاتی بندر کنگان شد. 

رئیس اداره بندر و دریانوردی شهرستان کنگان ادامه داد: از همان ساعت‎های اولیه تمامی کارکنان جهت بررسی اولیه وارد محوطه شدند که حدود ساعت ۱۳ پاک سازی ساختمان، محوطه، درب خروج و انبار اداره بندر کنگان آغاز شد.

هاشمی یادآور شد: به دلیل چند منظوره بودن اسکله کنگان تمامی مالکان شناورها که با خودرو وارد بندر شده بودند به بیرون از محوطه هدایت تا فضای مناسب برای پاک سازی محوطه از گل نیروهای آتش نشانی فراهم شد.

این مسئول ادامه داد: بنابر ادعای منابع محلی این حجم از بارش‎ها در طول ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان یادآور شد: هم اکنون روند عادی فعالیت‌ها در بندر کنگان از سر گرفته شده و مانعی فراروی آن وجود ندارد. 

شهرستان کنگان نیازمند کمک فوری برای مردم آسیب دیده از سیل است

سکینه الماسی در توضیح آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان بوشهر گفت: متاسفانه سیل در جنوب استان بوشهر جان دو نفر از همشهریان ما را گرفت و خسارت های مالی فراوانی به منازل مسکونی مردم شهرستان کنگان وارد کرد.

نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیل به مزارع کشاورزی شهرستان دیر، باغ های مرکباتی و فیبرنوری و تاسیسات مخابراتی شهرستان جم و همچنین سایت دو شهرستان عسلویه را به دلیل کامل نبودن زیر ساخت ها خسارت وارد کرده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر با بیان اینکه خسارت های واردشده به منازل مسکونی شهرستان کنگان ناشی از دستکاری طبیعت در معادن خارج از شهر است، گفت که هماهنگی های لازم با فرمانداران عسلویه و کنگان و مدیرعامل منطقه ویژه برای ارسال بالگرد به تنگ هنویز از توابع شهرستان کنگان برای کمک و رسیدگی به وضعیت مردم انجام شده است.

وی تاکید کرد که باید وزارت نفت در راستای مسئولیت های اجتماعی به مردم کمک کنند. درخواست دارم که سازمان‌های مردمی و خیرین و سپاه پاسداران به مردم خسارت دیده رسیدگی کنند.

الماسی با بیان اینکه تمام ارتباطات شهرستان جم به مدت ١٢ ساعت قطع بود، افزود: زیرساخت‌های مخابراتی این شهرستان به طور کامل قطع شده بودند. هرگز چنین امری پذیرفته نیست که با چنین بی مدیریتی‌هایی جان مردم به خطر افتد. فیبر نوری از مرکز استان بوشهر به شهرستان جم به دلیل کوهستانی بودن همواره با مشکل روبه رو بوده که پیشنهاد ما به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این بوده که فیبر نوری شهرستان جم از سمت استان فارس انجام شود.

وی در پایان با تشکر از هلال احمر و تمام کسانی که به مردم کمک کرده اند، گفت: کشاورزان و باغدارانی که خسارت دیده اند، لیست خسارت های خود را به سازمان های مرتبط اعلام کنند تا با رایزنی های لازم با دولت بتوانیم خسارت های آنها را جبران کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز