خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

بحران پشت بحران در سیستان و بلوچستان / سیلاب 9 مسیر بلوچستان را مسدود کرد

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۷۰۷

مردم استان سیستان و بلوچستان با وجود محرومیت‌های گسترده این روزها گرفتار بحران سیل و کرونا شده اند تا در روزهای بهاری و عید حال و روز خوشی نداشته باشند و انتظار روزهایی را بکشند که قهر طبیعت به پایان برسد و روزهای خوب بهاری از راه برسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، مدت هاست مردم در سیستان و بلوچستان از بلایای طبیعی و غیر طبیعی نفس راحتی نکشیده اند و این روزها هم کرونا با تمام قدرتش به جان نحیف مردم سیستان و بلوچستان افتاده و قربانی می‌گیرد.

چندی پیش مردم استان میزبان سیل بودند و هنوز در کوچه و خیابان های روستاهای‌شان بودند که کرونا مهمان‌مان شد. با تمام نداشته هایشان در حال مقابله با کرونا بودند که سیل و باران و طغیان رودخانه ها به جانشان افتاد و حالا بازهم خانه هایشان را آب برداشته و مسیرهای رفت و آمدشان مسدود شده است.

جنگلک را آب برداشت 

یکی از ساکنان جنگلک چابهار که چندی پیش در گزارشی میزبان صحبت هایش بودیم، در این باره می گوید: این داستان تکراری ست ، هربار که باران می بارد همه جای جنگلک را آب برمی دارد ،حالا هم موضوع فرقی نکرده و باز هم زندگی مان به زیر آب رفته، دل‌مان خوش بود که نوروز می آید، فکر می کردیم که امسال برای مان جور دیگری باشد اما باز هم بهارش با سیل شروع شد.

بارندگی به زیرساخت‌های چابهار خسارت زد

 معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: بارندگی‌های بیش‌از ۶۴ میلیمتری باران در ۲۴ ساعت گذشته به زیرساخت‌های شهری و روستایی خسارت جدی وارد کرده است.

رحمدل بامری با حضور در کنار نیروهای امدادرسان و مردم خسارت دیده ناشی از باران اظهار داشت: حجم بالای آب در رودخانه روستای تیس چابهار سبب شده تا دیوار برخی از منازل تخریب و آب وارد منازل مردم شده و همچنین به خودروهای آنان خسارت هایی وارد شود.

وی بیان کرد: بارندگی شب گذشته و جاری شدن روان آبها خسارات زیادی به معابر عمومی، منازل مسکونی و زیرساخت‌های عمرانی روستای تیس در محدوده منطقه آزاد وارد کرده است.

فرماندار چابهار با اشاره به اینکه میزان خسارت‌ها پس از بررسی‌های نهایی اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: ماشین آلات سنگین و نیروهای امدادی در حال خدمات رسانی به مردم هستند.

وی با قدردانی از تلاش‌های اعضای ستاد مدیریت بحران چابهار برای رسیدگی به وضعیت سیل زدگان روستای تیس و بررسی خسارت و تسریع در امدادرسانی، افزود: دیشب تا پاسی از شب از مناطق مختلف و معابر و واحدهای مسکونی سرکشی و بر خدمات رسانی به موقع تاکید شده است.

بامری ادامه داد: خسارت‌های جدی به زیرساخت‌ها وارد شده و برای کاهش خسارت‌های سیل در روزهای گذشته ۲۵ میلیون مترمکعب از حجم سد پیشین و ۴۰ میلیون مترمکعب از حجم آب سد زیردان تخلیه شده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های بالای ۶۰ تا ۱۱۰ میلی‌متری در حوزه شهرستان‌های قصرقند و نیکشهر بویژه بخش آهوران و منطقه چانف، خاطرنشان کرد: احتمال سرریز سدهای پیشین و زیردان وجود دارد و باید افراد ساکن در پایین دست آمادگی لازم را داشته باشند.

رئیس اداره هواشناسی چابهار و دشتیاری نیز اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌ها از شنبه باران شروع شده و تا امروز دوشنبه شاهد رگبار شدید باران و تگرگ و رعدوبرق، باد شدید تا خیلی شدید و گرد و خاک در ارتفاعات مرکزی، جنوب و سواحل سیستان و بلوچستان هستیم.

محمدرضا سالاری فنودی با اشاره به اینکه بارش‌ها ۳۰ تا ۵۰ و در برخی نقاط بیش‌از ۵۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده ولی هم اینک به بیش‌از ۶۴ میلی‌متر در چابهار رسیده، خاطرنشان کرد: مردم و مسئولان هشدارهای هواشناسی را جدی گرفته و با توجه به حجمن بارش‌ها، مسیل‌ها و رودخانه‌های محلی سیلابی می‌شود بنابراین از تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری و در ترددهای جاده‌ای و دریایی نیز احتیاط شود.

وی ادامه داد: همچنان بارش رگبار و رعد و برق شدید باران در چابهار ادامه دارد و شدت بارندگی به حدی است که شعاع دید افقی در محدوده اداره هواشناسی این شهر به هزار متر کاهش یافته است.

سیلاب ۹ مسیر در جنوب بلوچستان را بست

 معاون دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت : ۹ مسیر ارتباطی جنوب این استان از روز گذشته تاکنون به دلیل وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی بسته شده است.

روح الله سرگزی اظهار داشت: هم‌اینک مسیرهای فنوج_اسپکه، فنوج_بنت، کتیج_رمشک، کتیج_جلگه‌چاه‌هاشم، نیکشهر_قصرقند، فنوج_اسپکه، دلگان_زهکلوت ،دلگان_ایرانشهر به دلیل طغیان رودخانه محلی بسته است.

 وی ادامه داد: تلاش نیروهای راهداری و پلیس راه برای بازگشایی این مسیرها همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز