خبرگزاری کار ایران

آغاز برداشت شکوفه‌های درختچه بیدمشک در آذربایجان‌غربی/ بیدمشک پیام آور بهار در ارومیه

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۶۷۴

همه ساله با آمدن فصل بهار برداشت شکوفه‌های درختچه بیدمشک از سطح باغات آذربایجان غربی آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بید مشک نخستین شکوفه ای است که در اواخر اسفند ماه و روزهای قبل از بهار در ارومیه نمایان می شود و تقریبا جز محصولات کم هزینه و پر در آمد در استان است.

کار برداشت این محصول از اواخر اسفند آغاز شده و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد.

حداکثر زمان  چیدن گل تا گرفتن عرق ۷۲ ساعت است که بعد از این زمان از کیفیت عرق کاسته می‌شود به ازای هر یک کیلو گل تازه حدود ۳/۵ تا ۲ لیتر عرق به دست می آید.

 سطح زیر کشت  درختچه بید مشک  در استان، حدود ۴۵ هکتار است که عمدتاً به صورت حاشیه کاری در کنار باغ‌ها و مزارع کاشته می‌شود.

بیشترین سطح زیر کشت بید مشک در استان در شهرهای ارومیه ، پلدشت و سلماس است که سالانه در شرایط نرمال، بیش از هزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغ های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

 تهیه عرق بیدمشک در آغازین روزهای بهار یکی از سنت‌های قدیمی خانواده‌های آذربایجان غربی به ویژه شهرستان ارومیه است. تهیه عرق از این گیاه که هم به شکل صنعتی و هم به شکل سنتی صورت می‌گیرد که در شهرستان ارومیه رواج بسیاری دارد.

معمولا بعد از چیده شدن شکوفه های بیدمشک  یک سوم شکوفه‌های تولیدی توسط واحدهای تبدیلی جذب و به عرق تبدیل  و نزدیک یک سوم آن در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود و بقیه نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی و شیرینی و دسر در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.

نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه ‌بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.

عرق بیدمشک در رفع کم خونی، ناراحتی های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم کرده برگ بید‌مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب های گرم نافع است.

به گزارش ایلنا در سطح استان ۵ واحد عرق‌گیری گیاهان دارویی از جمله بیدمشک وجود دارد که سالانه از این واحدها بیش از یک و نیم میلیون تن عرق گیاهان دارویی استحصال و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

درخت بیدمشک با بیشتر خاک‌های موجود در ایران سازگار بوده ولی درخاک‌های رسی و رسی شنی رشد مناسبی دارد و کیفیت گل آن بهتراست. این درخت به عنوان درخت اصلی در مزارع کمتر کاشته می‌شودو بیشتر در اطراف مزارع به فاصله حدود نیم الی یک متر از هم کاشته می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز