خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اتفاقات سال ۹۸ گزارش می دهد؛

تلخ مثل 98 ؛ انگار آخرالزمان شده/ آغاز با سیل ، پایان با کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۸۸۵۰۰

سال 98 با تمام اتفاقات تاثیرگذاری که بر زندگی مردم در کشور گذاشت حالا آخرین ساعت های عمر خود را سپری می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، 98 از آن سال‌هایی بود که نحسی اش تا دهه‌های آینده گریبان‌مان را خواهد گرفت و از ذهن‌مان پاک نمی شود، سالی که هر روز آن دست به دعا بودیم که بدون اتفاق ناگواری تمام شود.

 سالی که از همان روزهای اول با مصیبتی به نام «سیل» آغاز شد و حالا با ویروس مرگبار« کرونا » در حال پایان است.

پنج فروردین ماه سال 98 شیرازی ها و مسافران نوروزی هفت دقیقه هولناک را تجربه کردند و با بارش سیل آسای باران و سرازیر شدن حجم بسیار زیادی سیلاب در ورودی شیراز غافلگیر شدند.

12 روز پس از سیل شیراز آخرین آمار رسمیِ جان‌باختگان به نقل از سرپرست اورژانس کشور ۲۱ نفر اعلام شد و  مدیرکل پزشکی قانونی استان در آن زمان اعلام کرد «در میان کشته‌شدگان ۶ مرد، ۷ زن و ۴ کودک، ۳ پسر و یک دختر وجود دارد »؛سیل فروردین ماه همچنین ۱۱۹ مصدوم برجای گذاشت.

تلخ مثل 98 ؛ انگار آخرالزمان شده/ آغاز با سیل ، پایان با کرونا

در سیل شیراز طغیان سیلاب بیش از ۲۰۰ خودرو را با خود برد و در نتیجه سیل دوم، در محلات شرق شیراز از جمله محله سعدی خانه‌های بیشتری آسیب دیده و دچار آب گرفتگی شدند.

سیل در شهرهای دیگر فارس نیز به ۳ هزار و ۸۵۰ واحد شهری خسارت جزئی و به ۲۸۹ واحد خسارت کلی وارد کرد، همچنین در مناطق روستایی شهرستان شیراز و دیگر روستاهای استان فارس به یک هزار و ۸۵۰ واحد خسارت جزئی و به ۴۵۰ واحد خسارت کلی در پی بارش سیلاب وارد شد.

۱۲۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های جاده‌ای استان در سیل ۹۸ وارد شد و به گفته استاندار فارس «خسارت سیل به استان بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است».

نا آرامی های آبان ماه

بیست و چهارم آبان ماه ۹۸ واکنش‌ها به اصلاح قیمت بنزین که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا به اجرا گذاشته شد، باعث اعتراضات سراسری در کشور شد. در جریان این ناآرامی ها در شیراز بانک ها و بسیاری از اموال دولتی به آتش کشیده شدند و آسیب جدی به زیرساخت های شهر در مناطق مخلتف وارد شد.

تلخ مثل 98 ؛ انگار آخرالزمان شده/ آغاز با سیل ، پایان با کرونا

به گفته  یکی از اعضای شورای شهر شیراز « در جریان اعتراضات آبان ماه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به تاسیسات و اموال عمومی خدمات شهری آسیب وارد شد».

در نتیجه این اعتراضات اینترنت از ۲۵ آبان به مدت 10روز در سراسر کشور قطع و شیراز جزو آخرین شهرهایی بود که اینترنت در آن وصل شد. با قطع شدن اینترنت خسارت زیادی به آژانس‌های مسافرتی در شیراز وارد شد. بیش از ۶۰ درصد خدمات گردشگری که به صورت اینترنتی انجام می گرفت متوقف و بخش عمده ای از فعالیت دفاتر مسافرتی تعطیل شد.

در پی‌قطع اینترنت ضربه سنگینی به پیکره گردشگری استان فارس وارد شد به طوری که اغلب تورهای گردشگری، رزرو هتل و ... فسخ شدند و به گفته رئیس جامعه هتلداران فارس «ضریب اشغال تخت اقامتگاه‌های گردشگری و هتل‌های استان در 10 روز به کمتر از ۳ درصد رسید».

اتفاقات دی ماه

اما این پایان سال شوم 98 نبود ؛ (ساعت ۶:۱۹) 18دی ماه خبری بر روی خروجی خبرگزاری ها کشور قرار گرفت که از سقوط پرواز مسافربری متعلق به هواپیمایی‌بین‌المللی اوکراین از مبدأ تهران به مقصد کی‌یف خبر می‌داد.

خبری که دوباره ایران را داغدار فرزندان نخبه اش کرده بود؛ پرواز ناتمامی که همه ۱۷۶سرنشین آن جان باختند و در نهایت 4 روز بعد از این حادثه 21 دی ماه رئیس جمهور در توئیتر خود «خطای انسانی و اشتباه پدافند سپاه» را موجب سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام کرد.

 سارا و صبا سعادت از شهدای سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی اهل استان فارس بودند که 27 دی ماه در گلزار شهدای گراش به خاک سپرده شدند.

پس از سقوط هواپیمایی اوکراین در آسمان تهران، تورهای ورودی از کشورهای مختلف جهان به ایران یکی پس از دیگری لغو شدند.

تلخ مثل 98 ؛ انگار آخرالزمان شده/ آغاز با سیل ، پایان با کرونا

شیراز نیز با توجه به جاذبه های گردشگری فراوانی که داشت از این موضوع آسیب جدی دید و به گفته رئیس جامعه هتلداران استان «همه گردشگران خارجی که برای  سال 99 در استان هتل رزرو کرده بودند با توجه به شرایط پیش آمده آن را لغو کردند.» سید حسن سیادتان در گفت‌وگو با «ایلنا» اعلام کرد«عواملی مانند اتفاقات اخیر و گرانی بنزین سبب شد افراد از سفرهای هوایی و زمینی منصرف شوند.»

در پی این حادثه بیش از ۷۰ درصد تور‌های گردشگری استان کنسل شد و بسیاری از هتلداران مجبور شدند بخشی از نیرو‌های خود را تعدیل کنند.

زلزله خان زنیان                

عصر دوشنبه هفتم بهمن ۹۸ حالا نوبت زلزله بود که خودنمایی کند. زمین لرزه ای به شدت ۵.۴ ریشتر منطقه خان زنیان از توابع شهرستان شیراز را لرزاند و به 13 روستا آسیب جدی وارد کرد. خوشبختانه این زمین لرزه تلفات جانی نداشت و تنها 33 نفر مصدوم شدند.

میزان خسارت زمین لرزه در شهر خان زنیان ۱۶۴ میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال و خسارت زلزله در ۱۳ روستای ۹۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعلام شد .

کرونا آخرین خوان سال 98

فقط یک ماه مانده تا سال شوم 98 به پایان برسد که خبر ابتلای چندین نفر در شهر قم به بیماری کرونا ترس را در دوباره در دل و جان مردم می اندازد.

تلخ مثل 98 ؛ انگار آخرالزمان شده/ آغاز با سیل ، پایان با کرونا

98 انگار آخرالزمان شده بود؛ ترس اینکه چگونه قرار است با این ویروس چینی مقابله کنیم امان مردم را بریده بود. کرونا هنوز راهی به دروازه های فارس پیدا نکرده بود اما ترس از آن شیوع پیدا کرده بود به گونه ای که «در بازار نه ماسکی وجود داشت و نه محلولی برای ضدعفونی». احتکارکنندگان هم فرصت را برای چند برابر کردن قیمت ها مناسب دیده بودند و قیمت اجناس مختلف در شیراز هر روز بالاتر می رفت.

ویروس کرونا بالاخره در 6 اسفند به فارس رسید و سه مورد در این استان مثبت گزارش شد و تا لحظه تنظیم این خبر در استان فارس 13 نفر فوت و ۳۸۶ نفر به کرونا مبتلا شده اند.

با شیوع ویروس چینی در فارس و شیراز، خسارت جدی به گردشگری استان وارد شد؛ بازار سال نو تعطیل و بازار پوشاک شیراز ضرر 100 میلیاردی دید.

کارگران به عنوان قشر ضعیف جامعه نیز معتقدند که بیشترین ضربه را آنها در این بین دیدند. شیوع بیماری سبب شده که کارگران و افرادی که در مغازه‌ها و مشاغل کوچک مانند رستوران‌ها کار می‌کنند به صورت کامل بیکار شوند.

الکل بلای جان شد

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و شایعه تاثیر مصرف الکل بر مقابله با این بیماری تاکنون ۶۵ نفر در فارس بر اثر مسمومیت الکل، جان خود را از دست دادند و  شمار جان‌باختگان مسمومیت الکلی در فارس بیش از تعداد افرادی باشد که از ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

به گزارش ایلنا، 98 تا ساعاتی دیگر به پایان می رسد؛ با تمام تلخ هایی که برجای گذاشت و خانواده هایی که تا ثانیه های پایانی آن داغدار شدند؛ اما زندگی ادامه خواهد داشت و «امید به آینده» شاید محتمل ترین واژه ای باشد که برای سال 99 آرزو خواهیم کرد.

گزارش: دانیال طهماسبی نژاد

انتهای پیام/
دانیال طهماسبی نژاد-روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز