خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هرمزگان خبر می دهد؛

بازی با جان 100 خانوار روئیدری به دلیل نرسیدن بودجه / ضرورت توجه ویژه استانداری برای صیانت از جان شهروندان بندر خمیر

asdasd
کد خبر : ۸۸۷۹۷۶

اسکان 100 خانوار روئیدری در حریم کوه باعث تهدید جان این شهروندان شده است که حل این مشکل نیاز به توجه ویژه استانداری و تامین اعتبارات لازم برای جابه جایی این خانوارها را دارد.

 به گزارش ایلنا از بندرعباس،روئیدر شهری از توابع بندر خمیر است که در 129 کیلومتری بندرعباس قرار دارد و  طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395، جمعیتی بالغ بر 6550 نفر (1896 خانوار) در این شهر زندگی می‌کنند.

این شهر کوچک همواره به عنوان یکی از مراکز زلزله در استان هرمزگان شناخته شده است که هم‌جواری آن با کوه «رخ» که مانند دژی از سنگ شهر را زیرسلطه خود قرار داده، نگرانی‎‌ها را در خصوص صیانت از جان و مال مردم این منطقه در برابر بلاهای طبیعی افزایش می‌دهد.

در این میان حفاظت از جان  170 خانواری که به طور مستقیم در مسیر ریزش کوه و حریم آن قرار دارند کار را برای مسئولان شهر دشوار کرده است و سالیان درازی است که  متولیان امر به دنبال جابه جایی خانوارها از این منطقه، به ناحیه‌ای امنی از شهر هستند.

درتازه‌ترین رویداد، زمین لرزه‌ای به وسعت 4/5 ریشتر بامداد دوشنبه (26 اسفندماه) این شهر را لرزاند و باعث ریزش قسمت‌هایی از  کوه رخ و آسیب به منازل مسکونی شهروندان شد که این رخداد بار دیگر اهمیت موضوع جابه جایی محل سکونت این افراد در معرض خطر را خاطرنشان کرد.

خوشبختانه این زمین لرزه خسارت جانی در پی نداشت اما مشخص نیست در صورت تکرار این قبیل اتفاقات باز هم مردم شهر رویدر بتوانند تا این اندازه خوش اقبال باشند یا خیر، با این اوصاف، مسئله جابه جایی خانوارهای در معرض خطر امری بسیار جدی است که نمی‌توان بار دیگر آن را به شانس و اقبال سپرد.

«عبدالحکیم جعفری» شهردار روئیدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان اینکه مجموع خانوارهایی که باید جابه‌جا شوند 170  مورد است، تشریح کرد: طی یک سال اخیر با کمک و همکاری استانداری، اداره‌کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن، شهرداری موفق شده است که 70 خانوار را در محلی امن اسکان دهد.

وی ادامه داد: 100 خانوار باقی مانده همچنان در معرض خطر هستند که در حال حاضر نیز توانایی انتقال محل زندگی خود به مکان دیگر را ندارند که این ارگان  با آنها وارد مذاکره شده و برای جابه جایی آنها اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

شهردار روئیدر اضافه کرد: برای این کار، در ابتدا ملک آنها ارزیابی می‌شود و بر اساس این ارزیابی قیمت ملک و زمین پرداخت خواهد شد و این اشخاص خود برای تهیه و ساخت مسکن جدید اقدام خواهند کرد.

جعفری به مشکلات پیش‌رو این اقدامات اشاره و تشریح کرد:علاوه بر کمبود اعتبارات، تخصیص زمین برای جابه جایی این خانوارها خود امری مهم و چالش برانگیز است، در این میان ادارات و شرکت‌هایی مانند آب و برق نیز برای ساخت و تجهیز زیر ساخت‌ها باید همکاری‌های لازم را با ما داشته باشند.

وی اذعان داشت: برای انتقال این 100 خانوار رایزنی‌هایی با استانداری و مدیریت بحران استان صورت گرفته است که در حال حاضر منتظر هستیم تا وعده‌ها به تحقق بپیوندند تا برای جابه جایی شهروندان روئیدری در معرض خطر اقدامات لازم انجام گیرد.

عبدالحکیم جعفری در پایان با اشاره به زمین لرزه اخیر ادامه داد: در این اتفاق یکی از منازلی که در مسیر ریزش کوه قرار داشت تخریب شد و تعدادی از منازل نیز دچار تخریب جزئی شدند اما بر اثر این حادثه سه باب منزل مسکونی شهر آسیب جدی دیده و قابل سکونت نیستند.

 

بازی با جان  100 خانوار روئیدری به دلیل نرسیدن  بودجه / ضرورت توجه ویژه استانداری برای صیانت از جان شهروندان  بندر خمیر

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز