خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

استقبال از بهار با گرمی و روشنایی و پاکی آتش/ "چهارشنبه سوری" جشنی به قدمت تاریخ ایران/ خانه‌تکانی دل‌ با سوزاندن کینه و دلخوری‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۸۷۲۹۵

عضو دانشنامه علمی فرهنگ مردم ایران با اشاره به اینکه اولین خاستگاه آتش نزد ایرانیان بود، گفت: ایرانیان در طول تاریخ با برافروختن آتش در چهارشنبه سوری با گرمی و روشنایی به استقبال بهار می روند.

سید محمد علی گلاب زاده در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد جشن باستانی چهارشنبه سوری اظهار داشت: این جشن یکی از جشن های کهن ایرانی در طول تاریخ بوده که با پریدن از روی آتش و سرودن اشعاری از جمله "زردی من از تو، سرخی تو از من" ایرانیان می کوشیدند این جشن را به بهترین شکل برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه آتش به عنوان مظهر گرمی و روشنایی و نماد فروغ و پرتو افکنی همیشه در طول تاریخ و در میان همه ایرانیان به عنوان یک عنصر و عامل پاکی معرفی شده است، افزود: همه ما می دانیم که آتش یکی از 4 عنصر اصلی حیات است و برافروختن آتش، ایجاد روشنایی و گرمی در چهارشنبه سوری بیانگر خروج انسان از دوران ظلمات و تاریکی تاریخ بوده و سرودن شعر "زردی من از تو، سرخی تو از من" بیانگر آرامش و تسلی دهنده روح مردم برای استقبال از بهار است.

خاستگاه آتش نزد ایرانیان بوده است

گلاب زاده ادامه داد: پریدن از روی آتش در آخرین چهارشنبه سال هم یک سنت قدیمی بوده که در طول تاریخ حفظ شده و تاریخ این جشن به قبل از حکومت هخامنشیان باز می‌گردد. طبق تحقیقات پرفسور لارنس استاد دانشگاه هاروارد آمریکا خاستگاه آتش نزد ایرانیان بوده و علاوه بر اسطوره کیومرث و پرتاب سنگ به مار سیاه و با برخورد سنگ با سنگ دیگر و ایجاد جرقه و آتش گرفتن بوته ها  شکل گرفت. به اعتقاد این محقق، ایرانی‌ها بودند که توانستند آتش را به وجود بیاورند و در گذشته های دور بر سر آتش دول دیگر  به ایران حمله می کردند که بتوانند آتش را ببرند و از آن استفاده کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: قدمت آتش در ایران به بعد از دوره‌های پارینه سنگی و نوسنگی می‌رسد و این قدمت تاریخی بسیار قابل توجه است و آنچه امروز ما از برافروختن کوپه‌های آتش و پریدن از روی آنها می‌بینیم به هزاره های اخیر تعلق دارد.

استقبال از بهار با گرمی و روشنایی و پاکی آتش/ "چهارشنبه سوری" جشنی به قدمت تاریخ ایران/ خانه‌تکانی دل‌ با سوزاندن کینه و دلخوری‌ها

گلاب زاده: به اعتقاد این پروفسور ایرانیها بودند که توانستند آتش را به وجود بیاورند و در گذشته های دور بر سر آتش دول دیگر به ایران حمله می کردند که بتوانند آتش را ببرند و از آن استفاده کنند

وی اضافه کرد: احترام به آتش در جشن چهارشنبه سوری و پریدن از روی آن از جمله تقدس آتش است که به هزاران سال قبل باز می‌گردد و به اعتقاد بنده ایرانیان باستان برای استقبال از بهار و سال جدید چیزی بهتر از آتش در گذشته نیافته‌اند و هر آنچه را در طول سال در دل‌شان از جمله کینه، حسد و دلخوری‌ها را با این اعتقاد که به سوی سال نو می رویم و هم زمان با خانه تکانی منزل، دل‌ها را نیز خانه تکانی کنیم و آنچه باعث دلتنگی و رنجش و افسردگی شان می شده هنگام پریدن از روی آتش در آتش می سوزاندند و از بین می‌بردند.

مدیر مرکز کرمان شناسی گفت: با این نیت پایه و اساس چهارشنبه سوری نزد ایرانیان باستان پایه گذاری شد و با برافروختن آتش گرمی و روشنایی و با یک دل پاک و اندیشه روشن و با فکر پرفروغ به استقبال سال جدید می رفتند.

گلاب زاده: ایرانیان باستان برای استقبال از بهار و سال جدید چیزی بهتر از آتش در گذشته نیافته اند

وی ادامه داد: امروزه نیز با جشن چهارشنبه سوری و گرد هم جمع شدن و خوردن آش مردم کلی شاد شده و با روحیه خوب به استقبال سال جدید می روند. برخی با اشتباهات در برگزاری این جشن با ترقه بازی موجب خسارت های جانی غیر قابل جبرانی شده و این جشن باستانی را زیر سئوال می برند. این جشن را می توانیم بسیار ساده در کوچه و محله‌مان با برافروختن آتشی برگزار کنیم.

گلاب زاده در پایان افزود: عده‌ای این جشن را به نشانه آتش پرستی ایرانیان به حساب میآورند که سخت در اشتباه اند و باید بدانند این یک سنت دیرینه و به نشانه احترام به آتش که مظهر پاکی و روشنایی است به استقبال بهار می روند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز