خبرگزاری کار ایران

آبدار خبرداد:

صدور ایجاد 5 موزه در آذربایجان شرقی/خانه تاریخی صلح‌جو موزه خیمه شب بازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۰۳۰

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از صدور مجوز ایجاد و تاسیس تعداد ۵ موزه جدید در این استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی آبدار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مجوزهای فوق در راستای سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی در زمینه توسعه موزه‌های بخش خصوصی و همچنین ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان در عرصه موزه‌داری صادر شده است، افزود: موزه کبریت ممتاز تبریز از جمله این موزه ها است که در سپهر صنعت این شهر جایگاه رفیع و ویژه ای دارد.

وی به جایگاه آذربایجان شرقی در عرصه صنعت و اقتصاد کشور اشاره کرد و تاسیس موزه‌های صنعتی را یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای معرفی این ظرفیت برشمرد.

آبدار اظهار داشت: در این راستا با تلاش ستودنی کارخانه کبریت‌سازی ممتاز تبریز به‌ عنوان یکی از پیشگامان صنعت آذربایجان، موزه کبریت ممتاز تبریز در محل این کارخانه تشکیل‌ و راه اندازی شده است.

آبدار موزه‌های چاپ و نشر و تعلیم و تربیت،  شعر و ادب آذربایجان، خیمه‌شب‌ بازی تبریز و خانه موزه شیخ محمد خیابانی نیز طی سالجاری موفق به کسب مجوز تأسیس از اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی – تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شدند.

آبدار درباره موزه چاپ و نشر و تعلیم و تربیت تبریز، گفت: این موزه توسط رشید کفیلی یکی از مجموعه‌داران خصوصی تبریز در محل بنای تاریخی دبیرستان فردوسی تبریز ایجاد خواهد شد که در این راستا با همکاری اداره کل آموزش‌ و پرورش استان، عملیات استحکام‌ بخشی و مرمت این بنای تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در حال انجام است.

وی در ادامه به موزه شعر و ادب آذربایجان نیز اشاره کرد و افزود: این موزه نیز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در محل مجموعه مقبره الشعرای تبریز با هدف معرفی مشاهیر شعر و ادب آذربایجان ایجاد می‌ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی با اشاره به سابقه تبریز در زمینه هنرهای نمایشی و لزوم اختصاص موزه‌ای در خصوص پیشینه این هنر، گفت: در این رابطه خانه تاریخی صلح‌جو (کلکته چی) واقع در پیاده راه تربیت تبریز پس از تجهیز و تکمیل به موزه خیمه‌شب‌بازی تبریز تبدیل خواهد شد.

آبدار در خصوص خانه موزه شیخ محمد خیابانی نیز گفت: با توجه به راه‌اندازی فاز نخست این خانه موزه در محل زندگی این شخصیت مجاهد در ماه های اخیر، تکمیل آن در سال ۱۳۹۹ هم‌ زمان با صدمین سالگرد شهادت این روحانی مبارز برنامه‌ریزی‌ شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز