خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هرمزگان گزارش می‌دهد؛

"سوزا" در حسرت آب شیرین می‌سوزد/ اینجا آب 100 هزار تومان است/ امام جمعه شهر : آب سالم حق شرعی مردم است/ یک مسئول: حل مشکل تا هفته آینده

asdasd
کد خبر : ۸۸۴۰۰۹

برخورداری از آب شیرین و قابل شرب به بحرانی برای اهالی شهر "سوزا" تبدیل شده و این مشکل سلامتی مردم و ساکنین این بخش را به خطر انداخته است. با وجود دستگاه های آب شیرین کن در شهر "سوزا"، مردم هرگز طعم آب شیرین را از لوله‌های آب نچشیده‌اند و حتی همین اندک آب به اصطلاح شیرین شده را نیز با قطعی‌های طولانی مدت و جیره بندی دریافت می کنند.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، شهر سوزا در مرکز بخش شهاب‌جزیره قشم قرار دارد که با وجود سیستم لوله‌کشی آب گسترده از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محروم مانده است؛ حتی با وجود آب شیرین کن در این منطقه، مردم هرگز طعم آب شیرین را از لوله‌های آب شهر نچشیده‌اند و حتی همین اندک آب به اصطلاح شیرین شده را نیز با قطعی های طولانی مدت و جیره بندی دریافت می‌کنند و این در حالی است که بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی حق مسلم و بی چون و چرای مردم این خطه است.

از قطعی مکرر تا آب شور آب شیرین کن

سلامی، یکی از شهروندان سوزا درباره مشکل کم آبی شهر سوزا به خبرنگار ایلنا می گوید: از تابستان گذشته با مشکل کمبود آب رو به رو بوده ایم و حتی با وجود دستگاه آب شیرین کن، آبی که به منازل شهری می رسد شور و غیر قابل آشامیدن است.

این شهروند در ادامه با تاکید بر میزان تولید آب شیرین، تصریح کرد: میزان تولیدی آب شیرین برطرف کننده نیاز شهر نیست چرا که مصرف شهر سوزا 800 متر مکعب در روز است اما تولیدی آب شیرین کن 400 مترمکعب است که مردم برای جبران این کسری آب را با تانکر خریداری می کنند.

سلامی با بیان قیمتی که هر شهروند برای آب می‌پردازد، بیان کرد: مردم سوزا برای هر تانکر آب 100هزار تومان پرداخت می‌کنند و حتی با این وجود آب سوزا جیره بندی است و هر 20 روز یک بار هر خانواده موفق به دریافت آب می شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که کم آبی برای شهروندان ایجاد کرده است، گفت: برخی از خانواده ها توانایی و بضاعت مالی برای خرید تانکر آب را با چنین قیمتی ندارند؛ همچنین با توجه به وجود بیماری کرونا و ضرورت رعایت پاکیزگی و شستشو مکرر، آب اهمیتی دو چندان برای ما یافته است.

این شهروند افزود: مردم ما نیز همچون مردم سایر مناطق مبلغی را برای اخذ انشعاب آب پرداخت کرده اند و حق آنان است که از آب سالم بهره مند باشند اما شوری آب سوزا به قدری است که مردم مجبور به نصب دستگاه های تصفیه آب شده اند تا شوری این آب را به درجه ای برساند که مناسب استفاده باشد.

این شهروند با تاکید بر این که مسئولان در جریان مشکلات سوزا هستند، خاطرنشان کرد: بخشدار شهاب 25 روز قبل قول داد که آب شرکت مپنا را به سوزا وصل کند؛ که تاکنون این وعده عملی نشده است.

"سوزا" در حسرت آب شیرین می‌سوزد/ اینجا آب 100 هزار تومان است/ امام جمعه شهر : آب سالم حق شرعی مردم است/ یک مسئول: حل مشکل تا هفته آینده

مسئولان به وضعیت آب سوزا رسیدگی کنند

شیخ احمد سلامی سوزایی، امام جمعه شهر سوزا در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: آب شرب مناسب سوزا به معضل بزرگی برای اهالی این شهر تبدیل شده و زمان زیادی است که مردم با بی آبی و قطع شدن طولانی مدت آب شهر دست و پنجه نرم می کنند.

امام جمعه سوزا با تاکید بر اینکه لازمه نظافت، وجود آب است، تصریح کرد: برای پیشگیری از بیماری کرونا شستشوی مکرر دست ها و نظافت عمومی ضروری است اما قطعی آب و در صورت وجود آن شوری به حدی است که به پاکیزگی کمکی نمی‌کند و این موضوع سلامت مردم را به خطر انداخته است.

سلامی با بیان اینکه حق شرعی تمام مردم است که از آب سالم بهره مند باشند، عنوان کرد: وظیفه مسئولان، نمایندگان مجلس، استاندار و فرماندار است که به وضع آب شهر سوزا رسیدگی کنند چرا که مردم ما پشتیبان دولتمردان و رهبری بوده اند و همیشه حضوری پررنگ در صحنه های مختلف بخصوص انتخابات داشته اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات مسئولان تنها در گفتار بوده و در عمل حرکتی از جانب آنان شاهد نبوده‌ایم. اکنون زمان آن است که اثبات کنند خدمتگزار مردم هستند.

ابرهیم ملاحی، رئیس شورای شهر سوزا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی شورای شهر برای حل این مشکل، اظهار کرد: شهر در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار دارد و پیگیری‌های زیادی از جانب ما صورت گرفته است و به تمام مسئولان مربوطه مراجعه کرده ایم اما کسی پاسخگو نیست.

رئیس شورای شهر سوزا با تاکید بر اینکه شهر یک سال است که کم آبی برای مردم مشکلات جدی ایجاد کرده است، تصریح کرد: کیفیت آب سوزا قابل قبول نیست و تنها کاری که مسئولان مربوطه شهرستان برای حل این مشکل کرده اند، قول دادن و بعد از آن ارجاع ما به مسئولان استانی بوده است.

ملاحی در ادامه افزود: تصمیم بر آن بود که آب شهر سوزا ظرف 10 روز به شرکت مپنا متصل شود تا اندکی از مشکل کم آبی شهر برطرف شود و آب با کیفیت و سالم تری به مردم شهر عرضه شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. علت آن مشکل اتصالات و لوله کشی هاست؛ حتی با اتصال سوزا به این لوله کشی ها احتمال تامین دائمی آب شهر از این مسیر وجود ندارد.

رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه امیدی به آب شیرین کن این شهر وجود ندارد، گفت: این آب شیرین کن به طور مداوم دچار مشکل است و در همه زمینه ها خصوصا مدیریتی ضعف های اساسی دارد و ما نباید فراموش کنیم که سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

"سوزا" در حسرت آب شیرین می‌سوزد/ اینجا آب 100 هزار تومان است/ امام جمعه شهر : آب سالم حق شرعی مردم است/ یک مسئول: حل مشکل تا هفته آینده

اتصال آب سوزا به شرکت مپنا تا اواسط هفته آینده

علاء امیریان نژاد، معاون بهره برداری آبفای هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت آب شیرین کن شهر سوزا، اظهار کرد: به دلیل وجود تحریم و مشکلات نقدینگی اعتبار، تولید آن کاهش یافته است و ناچار شدیم تغییر نگرش دهیم و از شرکت مپنا کمک بگیریم.

معاون بهره برداری آبفا با تاکید بر ظرفیت مپنا، تصریح کرد: شرکت مپنا ظرفیتی برای تامین برخی از روستاهای قشم دارد و با مدیریت سایر روستاها موفق به اتصال شهر سوزا به مپنا خواهیم شد.

امیریان نژاد با بیان اینکه با اتصال سوزا به مپنا، شهر به حالت پایدار می رسد، عنوان کرد: با توجه به تولید فعلی آب شیرین کن و اضافه شدن مپنا به سیستم آب رسانی شهر، می توانیم سوزا را از شرایط بحران خارج کنیم و این اتفاق تا اواسط هفته آینده رخ خواهد داد.

وی در ادامه افزود: اتصال آب سوزا به شرکت مپنا دائمی خواهد بود و با مدیریت مصرفی که آبفا انجام می‌دهد، ظرفیتی را آزاد خواهیم کرد تا ظرفیت آب شهر سوزا به همراه تولیدی آب شیرین کن به هزار و 300 متر مکعب در شبانه روز برسد.

معاون بهره برداری آبفا با اشاره به مشکلاتی که آب رسانی صحیح را به شهر مختل می کند، گفت: مشکل اصلی ما در شهر سوزا ذخیره سازی آب در منازل است به گونه ای که این میزان به دو متر مکعب می رسد و شهر همیشه در پیک مصرف قرار دارد.

"سوزا" در حسرت آب شیرین می‌سوزد/ اینجا آب 100 هزار تومان است/ امام جمعه شهر : آب سالم حق شرعی مردم است/ یک مسئول: حل مشکل تا هفته آینده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز