خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان خبر داد:

تاسیس موزه ملی‌خاویار ایران در کیاشهر/ ساماندهی موزه مدرسه حکیم نظامی آستارا

asdasd
کد خبر : ۸۸۱۱۱۹

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از تأسیس موزه ملی خاویار در بندر کیاشهر خبر داد و افزود: ساماندهی موزه مدرسه حکیم نظامی آستارا نیز در دستور کار اداره‌کل گیلان قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از رشت، شهرود امیرانتخابی،گفت: مجموعه بناهای شیلات کیاشهر که به مساحت ۷۵۰۰۰ مترمربع در بخش کیاشهر شهرستان آستانه‌اشرفیه واقع شده است و به‌عنوان یک مجموعه دربردارنده بیش از ۲۲ بنای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این ناحیه در گذشته با نام قدیمی بندرحسن کیاده به‌عنوان یکی از مراکز مهم صید و صیادی در گیلان بوده و در دوره قاجاریه به دلیل ایجاد گمرک و تاسیسات شیلات از رونق خاصی برخوردار بوده است.

امیرانتخابی افزود: شیلات کیاشهر یکی از مراکز عمده صیادی و تولید خاویار در سطح کشور است. این مجموعه تاریخی به‌دلیل داشتن ساختمان‌های نجاری، تراشکاری، جوشکاری، آهنگری، ابریشم‌سازی، ساختمان ادارای و مالی، ساختمان کوره صید و خاویارسازی، ساختمان مسکونی، ساختمان مهمانسرا، ساختمان ریاست، ساختمان سردخانه، ساختمان شورخانه، گورستان روس‎ها و… بوده است.

وی ادامه داد: پیرو جلسات برگزار شده با مدیران شرکت مادرتخصصی صید و صیادی کشور، امور ماهیان خاویاری گیلان، معاونت امور پیشگیری از جرم و حقوق بیت‌المال و میراث‌فرهنگی گیلان برگزار مقرر شد بهره‌برداری این مجموعه به‌عنوان موزه ملی خاویار ایران ظرف مدت ۲ سال بصورت فاز بندی انجام شود و در همین راستا کمیته مشترک احیاء این مجموعه تاریخی با مشارکت معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، شرکت مادر تخصصی ماهیان خاویاری ایران و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان تشکیل و هماهنگی های لازم جهت احیای این مجموعه صورت پذیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان اظهار داشت: مرمت یکی از ساختمان‌های تاریخی این مجموعه با نظارت میراث‌فرهنگی گیلان در دستورکار شرکت مادر تخصی ماهیان خاویاری قرار گرفته و همچنین پاکسازی و محوطه‌سازی این مجموعه طی چند ماه آینده تکمیل و امکان بازدید برای گردشگران فراهم خواهد شد.

امیرانتخابی بیان داشت: از مردم عزیز گیلان درخواست داریم در صورت داشتن هرگونه وسایل صید و صیادی،اسناد و مدارک مربوط به این حوزه که به باززنده‌سازی فرهنگی این منطقه کمک می‌کند، به موزه رشت تحویل دهند تا بتوانیم در راه‌اندازی موزه ملی خاویار ایران به‌نام اهداء‌کنندگان استفاده شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان: ساماندهی موزه مدرسه حکیم نظامی آستارا در دستور کار اداره‌کل گیلان قرار گرفت.

شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعلام این خبر گفت: بنای تاریخی مدسه حکیم نظامی آستارا یکی از بناهای ثبت شده گیلان در فهرست آثار ملی است که در طی سال‌های گذشته با همکاری آموزش و پرورش استان تبدیل به موزه‌مدرسه شده و بهره‌برداری این بنا در اختیار آموزش پروش قرار گرفت.

وی افزود: متاسفانه با تعطیلی این موزه مدرسه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان در راستای حفاظت و حراست از آثار فرهنگی و بهره‌برداری مناسب از بناهای تاریخی پس از مکاتبات متعدد با اداره‌کل آموزش و پرورش درخواست بهره‌برداری مناسب از موزه مدرسه حکیم نظامی را اعلام داشت و در همین راستا نشستی در این خصوص با نمایندگان آموزش و پرورش، دادگستری و میراث فرهنگی گیلان برگزار و مصوب شد در اسرع وقت نسبت به ساماندهی این موزه اقدام شود.

امیرانتخابی با بیان اینکه مدرسان بزرگی نظیر نیما یوشیج در مدرسه حکیم نظامی آستارا تدریس کرده‌اند اضافه کرد: مدرسه حکیم نظامی یکی از قدیمی‌ترین مدارس در ایران است که در سال ۱۲۸۷ هجری خورشیدی در عصر قاجاریه تأسیس شده‌است و از نمادهای فرهنگی آستارا به‌شمار می‌آید و در اسفندماه ۱۳۸۴ با شماره ۱۵۲۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز