خبرگزاری کار ایران

مدیر نباتات جهاد کشاورزی استان اعلام کرد:

انجام سمپاشی زمستانه در ۳۰ هزار هکتار از باغ‌های قزوین

asdasd
کد خبر : ۸۷۹۸۹۸

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: سالانه ۳۰ هزار هکتار از باغ‌های استان قزوین با هدف کنترل و مبارزه با آفات نباتی سمپاشی زمستانه می شود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، یوسف درخشان اظهار کرد: سمپاشی زمستانه با روغن ها در کنترل آفاتی مثل کنه ها، شپشک ها، سپر دارها، شته ها و پسیل در باغات دانه دار از جمله سیب و گلابی و به هلو و شلیل، بادام، زیتون، پسته و انگور موثر است.

 به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان، این نوع سمپاشی که در  ۳۰ هزار هکتار از باغ‌های استان به صورت سالانه انجام می شود؛ اختلاط با قارچ کش‌های بردو فیکس و نوردوکس موجب افزایش کارایی آنها در کنترل بیماری‌های قارچی و باکتریایی می شود.

درخشان ادامه داد: استفاده از محلول روغن پاشی با بستن منافذ تنفسی پوستی در حشرات و لارو ها و تخم ها منجر به کاهش جمعیت آفات شده و می تواند تعداد دفعات سمپاشی باغات در بهار و تابستان را کاهش و در کل باعث کاهش مصرف آفت کشها و سلامت محصول و محیط زیست شود.

وی به باغداران توصیه کرد در هنگام استفاده از سمپاشی زمستانه از روغن های استاندارد که در ظروف پلمپ شده و دارای برچسب نشان‌ دهنده، مشخصات کامل (نام شرکت یا کارخانه سازنده، تاریخ تولید، شماره پارت و... استفاده شود و از سموم و روغن‌های تاریخ گذشته و بی نام و نشان خودداری کنند.

این مسئول افزود: با توجه به خنک بودن هوا در زمستان، روغن هایی با درجه سولفوناسیون (میزان خلوص روغن از نظر وجود هیدروکربورهای‌غیراشباع) ۷۵-۶۵ برای سمپاشی زمستانه بکار می‌روند و روغن‌های استاندارد باید از پایه پارافین باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: روغنهایی که از منشاء گازوئیل هستند نه تنها در کنترل آفات موثر نیستند بلکه به مرور باعث پیری سریع و خشک شدن درختان می شوند.

به گفته درخشان، بهترین دمای محیط برای سمپاشی زمستانه بین ۵ تا ۲۵ درجه و بعد از رفع یخ بندان ها و یک هفته پیش از تورم جوانه ها و  پس از هرس درختان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز