خبرگزاری کار ایران

تازه‌ترین جزئیات سیل در غرب و جنوب کشور؛

روز‌های پرالتهاب برای مردم لرستان ؛ سیل با چاشنی کرونا / قطع آب و برق 37 روستا/ مسدود شدن راه ارتباطی پلدختر -اندیمشک/قطع شدن گاز شهر معمولان؛ مردم مشکل گرمایشی دارند

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۳۴۶

از چند روز پیش که هشدارها در باره سیل دوباره در استان‌های زاگرس‌نشین بخصوص در لرستان شروع شد تا امروز -چهارشنبه 7 اسفندماه- بارش‌های شدید در زاگرس مرکزی ادامه دارد. اگرچه عکس و فیلم‌ها از بالاآمدن آب در حاشیه رودخانه‌های کشکان و خرم‌آباد در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد اما تاکنون اخباری مبنی بر خسارات مالی وجانی به گوش نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، رودخانه خرم آباد لبالب شده و به نظر می رسد هر لحظه آماده سرریز شدن به اطراف است. اغلب رودخانه های لرستان هم اکنون همین وضعیت را دارند. شدت بارش‌ها که از دیروز پریشب دوشنبه آغاز شده تا عصر امروز ادامه داشته اما رفته رفته موج بارش به سمت شمال شرق ایران می‌رود، اما اینها چیزی از التهاب مردم  لرستان و استان‌های همجوار که سال گذشته نیز تجربه تلخ سیل و ویرانی‌های آن را تجربه کرد‌ه‌اند، کم نکرده است؛  بخصوص که چاشنی سیل امسال لرستان با انتشار ویروس کرونا در ایران همراه است و تاکنون 2 مورد مثبت شدن ابتلا به ویروس کرونا در استان  مشاهده شده و  مردم نگرانند که درصورت وقوع سیل خانمان برانداز نه تنها کار امدادرسانی دوچندان سخت‌تر شود که مصیبت دیگری بر آنها وارد شود.

خسارت به زیرساخت‌های شهری استان

مدیریت بحران لرستان در گفتگو با ایلنا، در این باره‌ گفت: سیل اخیر به زیرساخت‌های جاده‌ای، آب، برق و گاز مناطق شهری و روستایی خسارت وارد کرد و آب و برق 37 روستا قطع شده است.

غلامرضا آقامیرزایی درباره آخرین وضعیت سیل در استان لرستان، اظهار داشت: هم‌اکنون که بارش‌ها به حداقل رسیده کار ارزیابی و برآورد خسارت ها شروع می‌شود، در اکثر شهرها، جاده‌ها و زیرساخت‌های جاده‌ای آب، برق و گاز خسارت‌هایی داشتیم، دستگاه‌های اجرایی فرمانداران و بخش‌داران همراهی و کمک کنند که بتوانیم خسارت‌ها را جمع‌بندی و هرچه سریع‌تر به سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کنیم.

آقامیرزایی ادامه داد: براساس اخطارهای هواشناسی در ساعات آینده مورد حادی نخواهیم داشت، ضمن ادامه آمادگی کمک‌رسانی به روستاهایی که مسیر ارتباطی آنها قطع شده در الیگودرز، دورود، خرم‌آباد، سلسله، دلفان و پلدختر ادامه دارد.

مدیریت بحران لرستان با اشاره به این‌که بیشتر خسارت‌های وارده مربوط به زیرساخت‌ها و جاده‌های مواصلاتی و در داخل شهرهاست، عنوان کرد: در شهرهای نورآباد و پلدختر در شب گذشته شدت بارش زیاد بود و مقداری آب وارد شهر نورآباد شد و خسارت‌هایی جزئی به بار آمده که آن‌ها را رصد می‌کنیم.

وی تأکید کرد: تاکنون هیچگونه تلفات جانی در پی سیلاب اخیر به ما گزارش نشده‌است.

مسدود شدن راه ارتباطی پلدختر - اندیمشک

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان پلدختر گفت: بر اثر بارش های شدید و جاری شدن سیلاب راه های ارتباطی پلدختر - خرم آباد و اندیمشک مسدود شد.

علی کیانی به ایلنا گفت : درباره آخرین وضعیت شهرستان پلدختر با توجه به بارندگی های شدید، گفت: راه های ارتباطی این شهرستان به سمت خرم آباد و اندیمشک مسدود شده و همچنین پل های روستاهایی از جمله بابازید، چم شهران، زیودار و ...  نیز از دچار آسیب و راه ارتباطی شان با مرکز شهرستان قطع شده است.

وی ادامه داد: مردم منطقه غربی شهرستان پلدختر به خصوص کوی سازمانی ها هم اکنون در 6 گمپ اضطراری اسکان داده شدند.

  ذوب برف‌ها روان آب‌ها را به شهرها سرازیر کرد

حشمت بهمنی، فرماندار دلفان نیز در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه حجم بالای بارندگی در دلفان و ذوب برف‌ها انبوهی از رواناب به سمت شهر را سرازیر کرد، گفت: خوشبختانه تاکنون بدون کوچک‌ترین تلفات و با حداقل خسارت‌ها بحران مهار شد الان در شهرستان مشکل خاصی در خصوص زیرساخت‌های آب، برق و گاز نداریم.

وی با بیان اینکه ۲ هزار نفر از ساکنان حاشیه رودخانه در شهر و روستاها جابه‌جا شده‌اند و‬ سه باب مسجد و سه باب دبیرستان با ظرفیت ۵۰۰ تخت در اختیار مردم قرار گرفت و عملیات امداد و نجات مردم انجام شده است، تصریح کرد: الان آب در شهرستان فروکش کرده است و خوشبختانه حادثه‌ای نداشته‌ایم.

فرماندار دلفان با تاکید بر اینکه قبل از آغاز بارش‌ها مردم خودشان اقدام به تخلیه کرده بودند و درب منازل و واحدهای در مسیر آب را ایزوگام کردند، لذا خوشبختانه سیل حادثه‌ای در پی نداشت، افزود: تعدادی واحد مسکونی و تجاری هم دچار آبگرفتگی شده‌اند که در اسرع وقت اقدام به تخلیه آب شد.

بهمنی با اشاره به اینکه در حوزه روستایی در بخش «خاوه» چند روستا دچار آب گرفتگی شد که رفع خطر شده و تقریباً اوضاع عادی است، ادامه داد: ۳ دهنه پل بزرگ در شهرستان تخریب شده است که شامل پل بزرگ نورآباد به منطقه امامزاده ابراهیم یا بابابزرگ، پل منطقه میرزاآباد و یک پل دیگر که ۱۰ روستا را به شهر وصل می‌کند، می‌شود.

سرریزشدن سد کلان در همدان

از سوی دیگر  از همدان هم خبر می‌رسد که بارش‌ها باعث سرریز شدن سد کلان در ملایر شد‌ه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان هم از سرریز سد «کلان» ملایر خبر داد و گفت: ذخیره سد کلان ملایر به بیش از ۴۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گفته منصور ستوده، طی بارندگی دو روز گذشته در شهرستان همدان به میزان ۹۶ میلیمتر بارش باران و برف ثبت شد.

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۸۳ میلیمتر بارندگی در سطح استان همدان داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سد اکباتان نیز ذخیره خوبی دارد، گفت: این سد نزدیک به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب ذخیره آب دارد و به میزان ۵۰ درصد پر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: هم اکنون ورودی آب به سد اکباتان همدان برابر با ۱۵ متر مکعب در ثانیه است.

ستوده با اعلام اینکه سد کلان ملایر سرریز کرده است، گفت: در حال حاضر ذخیره سد کلان ملایر به ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب رسیده و ورودی آب به این سد برابر با ۸۷ هزار لیتر در ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: سر ریز سد کلان ملایر به میزان ۲۰ هزار لیتر در ثانیه است که ۱۰ هزار لیتر در ثانیه هم از دریچه تحتانی در حال خروج است.

ستوده گفت: در شهرستان ملایر نیز طی دو روز گذشته ۱۰۷ میلیمتر بارندگی به ثبت رسید.

وی تاکید کرد: باتوجه به بارندگی‌های اخیر مردم از تردد، توقف و اسکان در حاشیه رودخانه و مسیل‌ها سدها، تأسیسات آبی، تغذیه‌های مصنوعی و بندهای ذخیره آب بپرهیزند و از آنجا که حاشیه رودخانه مسیل‌ها سدها و تأسیسات آبی به شدت سست است از تردد در این مکان‌ها خودداری کنند.

گاز شهر معمولان قطع است/مردم مشکل وسایل گرمایشی دارند

عضو شورای شهر معمولان با اشاره به اینکه براثر بارندگی های شدید گاز این شهر قطع است، گفت: اهالی منطقه نیاز ضروری به وسایل گرمایشی دارند.

سعید کوشکی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت شهر معمولان در پی بارندگی های شدید اخیر گفت: در حال حاضر اساسی ترین مشکل این شهرستان قطعی گاز این شهر است و مردم با کمبود وسایل گرمایشی مواجه هستند.

کوشکی ادامه داد: امیدوارم هرچه سریع‌تر محموله نفت سفید برای استفاده وسایل گرمایشی به دست مردم این شهرستان برسد.

وی افزود: به دلیل زیر آب رفتن پل کلهر راه ارتباطی 15 روستای منطقه با شهر معمولان قطع شده است.

طوفان جاده‌های  ریگان-ایرانشهر، ریگان-نرماشیر را بست

به علت شدت گرفتن طوفان گرد و خاک جاده‌های مواصلاتی ریگان-ایرانشهر، ریگان-نرماشیر به علت کاهش دید و جلوگیری از بروز خسارات احتمالی مسدود شد.

به گزارش ایلنا، به علت شدت گرفتن طوفان گرد و خاک جادههای مواصلاتی ریگان-ایرانشهر، ریگان-نرماشیر به علت کاهش دید، و جلوگیری از بروز خسارات احتمالی مسدود شد .

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان، پدیده غالب طی امروز افزایش ابر و وزش باد شدید به همراه خیزش گرد و خاک است.

هواشناسی استان همچنین اعلام کرد: گرد و خاک موجب کاهش دید افقی ، کاهش کیفیت هوا و اختلال تردد در محورهای مواصلاتی استان کرمان به استان های همجوارو وقوع طوفان شن و خاک در شمال، غرب و شرق استان بخصوص درانار، ریگان و فهرج می شود .

روز‌های پرالتهاب برای مردم لرستان ؛ سیل با چاشنی کرونا / قطع آب و برق 37 روستا/ مسدود شدن راه ارتباطی پلدختر -اندیمشک/قطع شدن گاز شهر معمولان؛ مردم مشکل گرمایشی دارند

روز‌های پرالتهاب برای مردم لرستان ؛ سیل با چاشنی کرونا / قطع آب و برق 37 روستا/ مسدود شدن راه ارتباطی پلدختر -اندیمشک/قطع شدن گاز شهر معمولان؛ مردم مشکل گرمایشی دارند

روز‌های پرالتهاب برای مردم لرستان ؛ سیل با چاشنی کرونا / قطع آب و برق 37 روستا/ مسدود شدن راه ارتباطی پلدختر -اندیمشک/قطع شدن گاز شهر معمولان؛ مردم مشکل گرمایشی دارند

این خبر به روز رسانی می‌شود...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز