خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

کرونا ویروس واکسن ندارد و قابل‌درمان نیست/ امکانات تشخیصی در استان وجود ندارد/ فوت 2 نفر از 4 بیمار مبتلا

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۳۷۷

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با محوریت پیشگیری و کنترل کرونا ویروس، گفت: این بیماری واکسن ندارد و قابل درمان نیست.

به‌گزارش ایلنا از رشت، ارسلان‌سالاری، رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی‌گیلان در نشست‌خبری با محوریت پیشگیری و کنترل کرونا ویروس که با حضور جمعی از معاونان دانشگاه و اصحاب رسانه در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه  شیوع کرونا ویروس از دو ماه پیش در چین و سی کشور دیگر مطرح شد، گفت: در استان گیلان نیز توسط مسئولان دانشگاه، از ابتدا تمهیدات لازم در مرز زمینی آستارا و دریایی انزلی انجام شد و برای حدود 70 هزار نفر، غربالگری و تب سنجی صورت گرفت.

وی افزود: در هفته پیش‌که شیوع این بیماری در قم مطرح شد، با هماهنگی‌های به عمل آمده با  وزارت بهداشت و حضور معاون درمان وزارت در گیلان، جلساتی در  استانداری  و فرمانداری  برگزار شد و تمهیدات لازم نیز در زمینه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا اتخاذ شد.

سالاری خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که واقعیت ها را بیان کنیم و در این زمینه، نقش اصحاب رسانه جهت آگاه سازی جامعه و اطلاع رسانی صحیح حایز اهمیت است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد : قبل از  ویروس کرونای جدید، شش نوع ویروس کرونا وجود داشت که چهار نوع ویروس عامل سرما خوردگی عادی بودند و بارها به آن مبتلا شده ایم.  

وی ادامه داد: یک نوع هم در سال 2003 به نام سارس در چین ایجاد شد که بعد از یک سال ناپدید شد. پس از آن،  ویروس مرس که از عربستان آغاز شد و اکنون ویروس کرونای جدید در سی کشور جهان از جمله ایران شیوع یافته است.

 سالاری با بیان اینکه در حال حاضر امکانات تشخیصی در استان وجود ندارد، گفت: نمونه های آزمایشگاهی برای تشخیص ویروس به تهران فرستاده می شود، ولی سعی ما این است که استان گیلان در آینده نزدیک به این امکانات مجهز شود.

  وی افزود: واقعیت این است که مرگ و میر مبتلایان به کرونا، از آنفولانزای نوع B  کمتر است و در کودکان زیر ده سال،  کمتر از دو درصد است.

 سالاری با بیان اینکه رعایت اصول بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری است، گفت: مدت انتقال این ویروس ممکن است تا دوهفته طول بکشد؛ افرادی با کرونا مثبت، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و ناقل این بیماری باشند . حدود بیست تا سی درصد بیماران ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند و ده درصد هم نیاز به بستری در بخش ای. سی. یو داشته باشند. بنابر این وظیفه اصحاب رسانه است که برای آگاهی بخشی به مردم  و رعایت اصول بهداشتی به دانشگاه علوم پزشکی کمک کنند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا واکسن ندارد و قابل درمان نیست، گفت: کمترین هزینه برای پیشگیری از این بیماری، شستن مرتب دست با آب و صابون است.

رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی‌گیلان از چهارمورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در گیلان خبر داد و افزود: متاسفانه از این تعداد،  دو مورد فوت شدند.

 سالاری در خصوص تمدید تعطیلی مدارس و سایر  مراکز آموزشی گفت: در این مورد، در حال رایزنی با وزارت بهداشت و استانداری هستیم و پس از  اعلام نتیجه، به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

در ادامه  معصومی فوق تخصص بیماری های عفونی و کارشناس ارشد مرکز  مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، استفاده از ماسک را در بیشتر موارد غیرضروری دانست و افزود:  استفاده از ماسک فقط در مواردی که افراد سالم با بیماران سروکار دارند و  یا در محل تجمعات حضور دارند و یا افرادی که بیمار هستند، ضروری است. 

وی از اصحاب رسانه خواست تا با اطلاع رسانی صحیح، آرامش و اعتماد را  در مردم ایجاد کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز