خبرگزاری کار ایران

ایلنا از نتایج انتخابات یازدهمین دوره مجلس استان فارس گزارش می‌دهد؛

راهیابی 4 عضور اصولگرای فارس به مجلس

asdasd
کد خبر : ۸۷۵۶۶۸

سرانجام نتایج یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در فارس اعلام شد و مطابق پیش‌بینی‌ها لیست شورای ائتلاف اصولگرایان توانست 4 عضو خود شامل علیرضا پاک‌فطرت، روح‌الله نجابت، جعفر قادری و ابراهیم عزیزی را به بهارستان بفرستد.

به گزارش ایلنا لیستی که برخلاف دوره پیشین انتخابات مجلس در شیراز که متشکل از 4 عضو لیست امید (لیست اصلاح‌طلبان) بود؛ این بار و در غیاب کاندیدای شاخص از جناح اصلاح‌طلب، تماماً از فهرست اصولگرایان انتخاب شد و توانست با کف آرای 114 هزار رای (به عنوان حد نصاب 20 درصد مجموع آرای صحیح اخذشده) به بهارستان راه یابد. این در حالی است که در دوره‌های ششم تا دهم مجلس حد نصاب رای کاندیداها برای ورود به مجلس 25 درصد بود اما بر اساس ماده 8 قانون انتخابات که در سال 95 اصلاح شد، حد نصاب لازم برای ورود به مجلس به 20 درصد کاهش یافت.

جایگزینی لیست امید شیراز با لیست اصولگرایان

اما شامگاه گذشته رئیس ستاد انتخابات فارس اسامی قطعی منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۲حوزه این استان را اعلام کرد. احمدی زاده در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس گفت: در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان علیرضا پاک فطرت با 193 هزار و 790 رای به عنوان نفر نخست، روح الله نجابت با 122 هزار و 807 رای به عنوان نفر دوم، جعفر قادری با 116 هزار و 648 نفر به عنوان نفر سوم و ابراهیم عزیزی با 114 هزار و 329 نفر به عنوان نفر چهارم جایگزین لیست امید مجلس دهم شدند.

تا آخرین لحظات تنظیم این گزارش، میزان مشارکت در فارس و شیراز به طور کامل اعلام نشده است، اما تعداد واجدان شرایط رای دهی در شهر شیراز یک میلیون و 350 هزار نفر اعلام شده است و علیرضا پاک‌فطرت به عنوان نفر نخست شیراز، رأی 3/14 درصد از واجدان شرایط را کسب کرد.

 از سوی دیگر در حالی رای نفرات دوم تا چهارم انتخابات یازدهمین دوره مجلس در شیراز کمتر از 123 هزار رای است که در دور پیشین انتخابات مجلس، علی اکبری با کسب 132 هزار و 474 رای (در دور نخست انتخابات) نتوانست به حدنصاب لازم (25 درصد در دور پیشین) برای ورود به مجلس برسد. موضوعی که حالا به نظر می‌رسد به دلیل کاهش میزان مشارکت در انتخابات در دور یازدهم نسبت به دور پیشین بوده است.

مشارکت 60 درصدی در انتخابات پیشین

این در حالی است که در انتخابات دهمین دوره مجلس نیز مجموع آرای صحیح 568 هزار و 389 رای بود و میزان مشارکت نیز حدود 60 درصد اعلام شد. در آن انتخابات بهرام پارسایی با 197 هزار و 471 رای به عنوان نفر نخست، فرج‌الله رجبی با 172 هزار و 883 رای به عنوان نفر دوم، مسعود رضایی با 146 هزار و 667 رای به عنوان نفر سوم  به بهارستان راه یافتند. در دور پیشین انتخابات مجلس، علی اکبری با کسب 132 هزار و 474 رای نتوانست به حدنصاب لازم 25 درصد برای ورود به مجلس برسد و در دور دوم انتخابات، با کسب 98 هزار و 822 رای از مجموع 170 هزار و 799 رای به عنوان نفر چهارم به مجلس راه یافت.

دیگر راه‌یافتگان فارس به بهارستان

از سوی دیگر به گفته معاون سیاسی استانداری فارس در حوزه انتخابیه اقلید مسلم صالحی با ۱۴۸۸۰ رای، در حوزه آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان رحیم زارع با  ۲۶۳۰۶ رای، در حوزه انتخابیه کازرون، کوه چنار فریدون عباسی با ۲۷۶۷۱ رای و در حوزه انتخابیه جهرم و خفر محمدرضا رضایی کوچی با ۳۹۹۴۰ رای اکثریت آرا را به خود اختصاص دادند.

احمدی‌زاده در ادامه افزود: در حوزه انتخابیه لارستان، گراش، خنج و اوز نیز حسین حسین زاده با ۲۸۳۹۹ رای ، در حوزه انتخابیه سروستان، کوار و خرامه عبدالعلی رحیمی مظفری با ۳۷۷۷۱ رای و در حوزه انتخابیه نی ریز، استهبان و بختگان، فرهاد طهماسبی با ۲۸۸۴۷ رای به مجلس شورای اسلامی به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

به گفته رئیس ستاد انتخابات فارس همچنین در حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد جلال رشیدی کوچی با ۳۲۴۶۹ رای، حوزه انتخابیه فسا حجت الله فیروزی با ۳۲۵۲۸ رای، در حوزه انتخابیه فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین محمدمهدی فروردین با ۲۹۶۶۱ رای و در حوزه ممسنی و رستم مجید انصاری با ۵۰۰۰۸ رای به بهارستان راه پیدا کردند.

در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط رای‌دهی بودند؛ آماری که در شهر شیراز بالغ بر یک میلیون و 350 هزار نفر اعلام شد. همچنین در این انتخابات سه هزار و ۲۲۷ شعبه اخذ رأی در استان فارس برای اخذ رأی از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند دایر شد. بنا بر اعلام رئیس ستاد انتخابات استان فارس، در این دوره از انتخابات مجلس تعداد کاندیداهای نمایندگی ۲۵۱ نفر بود که از این تعداد ۲۱۹ نفر مرد و ۳۲ نفر زن بودند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز