خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

فعلا موردی از کرونا در فارس تایید نشده است / محدودیت تردد در خیابان‌های منتهی به شاهچراغ و سید علاءالدین حسین/ اعلام کمبود ماسک و ژل شست‌شو در داروخانه های شیراز/ علوم پزشکی شیراز: کمبود ماسک نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۷۵۳۶۵

پس از گذشت چند روز از تأیید رسمی ورود ویروس کرونا به ایران، حالا با مرگ 5 نفر در کشور، ایران به دارنده‌ بیشترین قربانیان غیرچینی ویروس کرونا در جهان تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا، درحالی بعد از آغاز انتشار ویروس کرونا از کشور چین و انتقال آن به کشورهای اروپایی، آسیایی و غربی؛ ایران در ردیف موارد ابتلا به کرونا قرار نداشت که ورود این ویروس در قم تایید شد.

علیرضا وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت با اشاره به ورود کرونا به تهران و گیلان و مرکزی ، دو فوتی جدید را اعلام کرد و براین اساس آمار مبتلایان به کرونا در کشور به 28نفر و تعداد فوت شدگان به 5نفر رسید.

وضع استان فارس در اتخاذ فرآیندهای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، بررسی مبادی مرزی و دسترسی مردم به ماسک‌های بهداشتی برای حفظ بهداشت، موضوعی است که «ایلنا» از معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مدیرکل فرودگاه های فارس جویا شده است.

 تاکنون موردی از کرونا در فارس تایید نشده است

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از کرونا که به تایید رسیده باشد در استان فارس نداشته‌ایم، می‌گوید: در این زمینه تمهیداتی  اجرا شده است و از امروز شنبه یک برنامه گسترده در تمامی مدارس  برای پیشگری از انتقال ویرووس کرونا اجرا می‌کنیم که در این زمینه بسته های آموزشی ارسال کردیم که معلمان تمام آموزش های لازم را به دانش آموزان بدهند تا دانش آموزان در این مورد مطلع شوند.

به گفته همتی، همچنین در فارس با همکاری استانداری نیز به تمام دستگاه‌های اجرایی اعلام شده است که در این زمینه همکاری کنند.

وی با اشاره به آغاز ضدعفونی معابر و وسیله های حمل و نقل عمومی خاطرنشان می کند:  شهرداری  نسبت به ضدعفونی اتوبوس های واحد و مترو اقدام کرده و همچنین در تمامی فضاهای سبز و سرویس های بهداشتی پارک ها، مواد ضدعفونی و مایع در نظر گرفته شده است.

محدودیت تردد  برای حرم‌های شاهچراغ (ع) و سید علاءالدین حسین (ع)

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در روزهای آینده برای مراکز پر رفت و آمد تمهیداتی در نظر گرفته می شود؛ یاد آور می شود: از جمله برای حرم مطهر شاهچراغ(ع) و سیدعلا الدین حسین(ع) نیز تمهیداتی خواهیم داشت.

همتی با بیان اینکه از همان ابتدا در پایانه‌های مرزی ‌و ورودی فرودگاه دوربین مداربسته و تب سنج داشتیم، تصریح می کند: ورود و خروج مسافران در فرودگاه ها چک می‌شد و اکنون که در سطح کشور  این مورد دیده شده، تردد در فرودگاه ها کمتر می شود؛ لذا باید بیشتر آموزش داد و موضوع را کنترل کرد.

اختصاص  بیمارستان علی اصغر(ع) برای مشاهده موارد احتمالی

وی با اشاره به اینکه مبتلایان را به سختی می‌توان شناسایی کرد، تصریح می کند: باید آموزش و جداسازی فرد بیمار را داشت؛ به طور ویژه در بیمارستان علی اصغر (ع) از روز گذشته بیماری بستری نشده است و انحصارا برای این موضوع و بیماری احتمالی کرونا اختصاص داده ‌شد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هر فردی پس از مراجعه به پزشک خانواده بنابر تشخیص پزشک مبنی بر ابتلا به کرونا، به بیمارستان علی اصغر (ع) ارجاع داده می‌شود.

اعلام کمبود ماسک و ژل شستشو در داروخانه ها

همزمان با تایید ابتلا به ویروس کرونا در کشور، کمبود و مشکل تامین ماسک برای شهروندان ایجاد شد. براساس گزارش های مردمی، بسیاری با مراجعه به داروخانه های متعدد نتوانسته اند ماسک تامین کنند و یا اینکه تعداد محدودی ماسک با قیمت چند برابر فروخته شده است.

همچینن برخی از داروخانه ها در سطح شهر شیراز، عدم وجود ماسک و ژل شست و شو را بر روی در ورودی داروخانه نصب کرده‌اند؛ با این وجود معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رابطه با تولید ماسک می‌گوید: اینکه برخی داروخانه‌ها اعلام کمبود ماسک می کنند؛ کمبود ماسک نداریم، با ۶۰۰ تولیدکننده مذاکره کرده‌ایم و آمادگی دارند که از امروز شنبه، روزانه  ۱۰۰ هزار ماسک را تولید کنند که با قیمت دولتی عرضه می شود.

فعلا موردی از کرونا در فارس تایید نشده است / محدودیت تردد در خیابان‌های منتهی به  شاهچراغ  و سید علاءالدین حسین/ اعلام کمبود ماسک و ژل شست‌شو در داروخانه های شیراز/ علوم پزشکی شیراز: کمبود ماسک نداریم

نام داروخانه‌های گرانفروش اعلام می‌شود

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه ای به انجمن داروسازان استان فارس بر لزوم رعایت قانون و عرضه محصول ماسک با قیمت های مصوب و متعادل در داروخانه ها تاکید کرده و یاد آور شد: در بازرسی محسوس و نامحسوس تعداد زیادی از داروخانه های تحت پوشش این معاونت متاسفانه موارد انگشت شماری از گران فروشی انواع ماسک در داروخانه ها مشاهده شده است که زیبنده نبوده و قابل قبول نیست.

این اطلاعیه می افزاید: صریحا اعلام می‌شود چنانچه در بازرسی موارد مشابه ، مواردی از گرانفروشی مشاهده شود، بنا به وظیفه و در جهت حفظ شان و دفاع از اعتبار آحاد داروسازان ضمن پیگیری موضوع از مجاری قانونی با ذکر نام داروخانه و موسس و مسوول فنی مربوطه به صورت شفاف اقدام خواهد شد.

مسافران پروازهای خارجی فارس تست می شوند

اما کنترل مبادی مرزی و فرودگاه‌های استان موضوعی است که رضا بدیعی فرد؛ مدیرکل فرودگاه فارس در رابطه با آن می گوید: مبادی مرزی و قرنطینه آن زیرمجموعه علوم پزشکی است و کاربردها بیشتر در بخش تریاژ است، به این صورت که مسافرانی که از ترمینال خارجی وارد ترمینال فارس می‌شوند، با دوربین حرارتی و تب سنج  تست شده و اگر موردی شناسایی شود، برای انجام قرنطینه انتقال داده می‌شود.

بدیعی فرد همچنین در رابطه با کنترل پروازهای داخلی با توجه به مشاهده ویروس کرونا در داخل کشور عنوان می کند: در پروازهای داخلی اطلاع رسانی شده است و به دلیل جابجایی مسافران و ورود آنها از مبداهای متفاوت، در جلسه اضطراری که در علوم پزشکی برگزار شد، یکسری راهکارها و دستورالعمل‌ها تصویب شد که چه اقدامات و پیشگیری هایی باید برای این موضوع داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه جداسازی باید از مبدا صورت بگیرد، خاطرنشان می کند: بحث مبارزه با ویروس کرونا بخش عمده به مشارکت های مردمی بر می‌گردد؛ اگر مردم توجیه باشند و توصیه را جدی بگیرند، ویروس تا حد زیادی قابل کنترل است.

مدیرکل فرودگاه فارس در رابطه با تمهیدات برای کنترل پروازهای داخلی می‌گوید: از آنجا که زیر مجموعه شرکت‌های فرودگاه‌ها هستیم شرکت زیرمجموعه‌ای به اسم مدیریت بحران دارد که در این مدیریت، کمیته ای تشکیل شده است که با مقامات بالای کشور در ارتباط هستند و اقداماتی که لازم باشد، این دستورالعمل به فرودگاه ابلاغ می‌کنند و انجام می‌دهیم. بدیعی فرد افزود: در خصوص کنترل، ترمینال داخلی قطعاً در دستور کار است.

هنوز پروازهای داخلی به فارس کنترل نمی‌شوند و از طرفی با توجه به ناشناخته بودن ویروس و سخت بودن کنترل آن، موثرترین راهکار برای کاهش ابتلا به ویروس کرونا، رعایت بهداشت فردی است که بخش عمده آن به مشارکت و تلاش شهروندان برای مقابله با ویروس و کاهش ابتلا به آن بستگی دارد.

به گزارش «ایلنا»؛ تاکنون ابتلای ۷۶ هزار و ۲۸۸ نفر به کروناویروس در چین تایید شده است و شمار تلفات ۲۳۴۵ نفر بوده است.

درژاپن دست‌کم ۷۳۸ مورد ابتلا از جمله ۶۳۹ مورد مرتبط با کشتی تفریحی و سه مورد فوتی گزارش شده است، در کره جنوبی هم ۱۰۴ مبتلا و ۱ مرگ،  سنگاپور ۸۴ مبتلا،  هنگ کنگ ۶۶ مبتلا و ۲ مرگ،  تایلند ۳۵ مبتلا،  تایوان ۲۴ مبتلا و ۱ مرگ،  مالزی ۲۲ مبتلا و آلمان هم ۱۶ مبتلا ثبت شده است.

بر اساس این گزارش ها در ویتنام ۱۶،  استرالیا و آمریکا هر کدام ۱۵،  فرانسه ۱۲،  ماکائو ۱۰،  امارات ۹ و انگلستان هر کدام ۹،  کانادا ۸ و فیلیپین هم ۳ مبتلا و ۱ مرگ گزارش شده است.

گزارش ها حاکی است در ایتالیا نیز ۳ مبتلا،  ایران ۲ مرگ،  روسیه ۲ مبتلا، اسپانیا ۲ مبتلا و کشورهای بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، نپال، سری‌لانکا و سوئد هر کدام ۱ مورد ابتلا به ثبت رسیده است.

گزارش: مریم مرادی

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز