خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

قرار گرفتن در لیست سیاه FATF بر قیمت محصولات داخلی اثرگذار است/ افزایش فشارها بر اقشار کم‌درآمد/ کاهش دوباره ارزش پول ملی

asdasd
کد خبر : ۸۷۵۱۲۲

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه تولید ما به کالاهای خارجی وابسته است، گفت: هرگونه مسدودشدن دادوستد و نقل و انتقال پول با بانک‌های جهان بر تولید داخلی و قیمت تمام‌شده محصولات داخلی نیز اثر گذارخواهد بود.

سهراب شرفی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه کشور در شرایط تحریم نفتی و کاهش درآمد نفتی نیازمند صادرات و واردات مواد اولیه و نقل و انتقال پول است، گفت: اگر در گذشته می‌توانستیم نقل و انتقالات کوچکی با بانک‌های کوچک داشته باشیم، اما حالا و با قرار گرفتن در فهرست سیاه اف.ای.تی.اف بانک‌های کوچک نیز احتمالاً مراودات خود را با ما قطع خواهند کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) مبنی بر قرار دادن ایران در لیست سیاه موجب کاهش دوباره ارزش پول ملی خواهد شد، افزود: به احتمال بسیار زیاد قیمت دلار، یورو، پوند، درهم و ارزهای خارجی بار دیگر افزایش یابد.

تولید داخلی و قیمت تمام‌شده محصولات داخلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس سپس با اشاره به اینکه تولید ما به کالاهای خارجی وابسته است، ادامه داد: هر گونه مسدودشدن دادوستد و نقل و انتقال پول با بانک‌های جهان بر تولید داخلی و قیمت تمام‌شده محصولات داخلی نیز اثر خواهد گذاشت.

سهراب شرفی با بیان اینکه حتی ممکن است برای برخی تولیدات داخلی با کاهش مواد اولیه مواجه شویم، خاطرنشان کرد: از این رو ممکن است در عرضه محصولات و کالاها نیز دچار مشکل شویم.

شرفی با بیان اینکه از این پس ممکن است کشورهای همجوار و همسایه نیز نتوانند با ما دادوستد مالی انجام دهند، می‌افزاید: تجربه ثابت کرده است که کشورهای همجوار و حتی دوست نیز زمانی که بحث منافع ملی‌شان در پیش باشد، به چنین اقداماتی تن خواهند داد.

فشارها بر اقشار کم‌درآمد افزایش خواهد یافت

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس در ادامه افزود: با تصمیم اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی برای حساب‌های مالی ایرانیان در سراسر جهان نیز ممکن است مشکل ایجاد شود.

سهراب شرفی در پایان با تأکید مجدد بر احتمال افزایش قیمت ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی در پی قرارگرفتن نام ایران در فهرست سیاه اف.ای.تی.اف تصریح کرد: با این اتفاق باید شاهد افزایش مجدد قیمت کالاها و خدمات باشیم.

به گفته سهراب شرفی این اتفاق سبب افزایش فشار بر قشر آسیب‌پذیر و حقوق‌بگیر جامعه خواهد شد و فشارهای اقتصادی را بر اقشار کم‌درآمد جامعه بیشتر خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز