خبرگزاری کار ایران

سالاری مطرح کرد:

تشریح اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بحران برف گیلان/ 21 مورد مسمومیت با منوکسید کربن و ۴۶ مورد انتقال مادر باردار در برف

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۰۳۵

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با تلاش شبانه روزی همکاران بهداشتی، ۱۸۰ مادر باردار پرخطر شناسایی و از ارتفاعات به پایین دست و مراکز امن منتقل شدند که از این تعداد، ۳۳مورد منجر به زایمان ۳۵ نوزاد(دو مورد دوقلویی زایی) شد.

به گزارش ایلنا از رشت، ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در بحران برف گیلان، خدمات رسانی مراکز درمانی و مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شدت بیشتری پیدا کرد، گفت: در پی اعلام گزارش هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارش برف در گیلان و تشکیل ستاد مدیریت بحران در دانشگاه، دستورالعمل ستاد بحران به تمامی واحدهای تابعه ابلاغ شد و  تمامی مراکز درمانی و بهداشتی بصورت آماده باش درآمدند.

سالاری تصریح کرد: بر  اساس گزارش های رسیده از صبح روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه لغایت صبح شنبه ۲۶ بهمن، اورژانس گیلان موفق به انجام یک هزارو ۴۶۵ مورد امداد رسانی به مردم گیلان شد. در این خصوص از کل ماموریت‌های انجام یافته، ۱۸۷ مورد مختص به حوادث برفی شامل سرخوردگی ها، سقوط، تروما، ۲۱ مورد مسمومیت با منوکسید کربن و ۴۶ مورد انتقال مادر باردار توسط فوریت های پزشکی استان به مراکز درمانی و ۱۵۱ مورد نیز انتقال بین مراکز درمانی توسط مرکز MCMC اورژانس گیلان است. در این ایام، بالگرد اورژانس گیلان نیز جهت انتقال بیماران، سه بار به پرواز درآمد.

وی با اشاره به خسارات وارده به مراکز و تجهیزات اورژانس ۱۱۵ گیلان، گفت: به علت تردد آمبولانس ها در برف و یخبندان خسارات زیادی به ناوگان اورژانس وارد شده و تعداد زیادی از تجهیزات و ابنیه های دانشگاه علوم پزشکی نیز دچار خسارت شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ارایه خدمات بهداشتی درمانی در ایام بارش برف در استان تعطیل نشد، تصریح کرد: متاسفانه یکی از بهورزان پر تلاش یکی از شهرستان ها در حین خدمت دچار حادثه شده که برای ادامه درمان هنوز در بیمارستان بستری است.

سالاری افزود: از تاریخ ۲۱ بهمن تا ۲۵ بهمن (۵روز) ۱۵۹۱۵ مورد مراجعه به اورژانس بیمارستان های استان صورت گرفت که از این تعداد، ۵۵۵ مورد عمل جراحی و ۲۹۰ مورد جراحی اورژانس صورت گرفته است. ۱۱۹مورد نیز توسط آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عملکرد حوزه بهداشتی دانشگاه در روزهای بحران برف، خاطرنشان کرد: ۳۳ مرکز خدمات جامع سلامت(۱۶ شبانه روزی و ۱۷ مرکز بیتوته) در ایام بارش برف فعال بودند و طی دو روز تعداد ۲۷۰۰  نفر در این مراکز ویزیت رایگان شدند.

وی ادامه داد: با تلاش شبانه روزی همکاران بهداشتی، ۱۸۰ مادر باردار پرخطر شناسایی و از ارتفاعات به پایین دست و مراکز امن منتقل شدند. که از این تعداد، ۳۳مورد منجر به زایمان ۳۵ نوزاد(دو مورد دوقلویی زایی) شد.

همچنین تعداد ۸۸۷ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی توسط کارکنان حوزه های بهداشت محیط شهرستان ها انجام شد که در این بازدید ها، ۳۰۶ کیلو مواد غذایی غیرقابل مصرف معدوم  و  ۸ متخلف به دادگاه معرفی شدند.

سالاری یادآور شد: در این مدت ۸۶ مورد نمونه برداری میکروبی از شبکه های آب آشامیدنی، مدیریت سلامت ۱۱۰۰ واحد واکسن بخاطر قطعی برق و انتقال به مراکز شهرستان ها و ۶۶ مورد بازدید از تاسیسات آب آشامیدنی شهری و روستایی نیز صورت گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: در طول مدت بحران برف، با وجود مشکل قطعی برق در بیشتر نقاط شهر، با تلاش همکاران ما در حوزه  فرهنگی و دانشجویی ضمن بازدید از ۴خوابگاه ملکی و مشارکتی، تا حد امکان از قطعی برق جلوگیری و مدت قطعی برق با پیگیری های صورت گرفته به حداقل رسید. همچنین با توجه به مسدود بدون مسیرها در طی روزهای برفی و حتی ایام تعطیل رسمی، در هر وعده، ٣۵٠ پرس غذا در بین دانشجویان ساکن در خوابگاه ها توزیع شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن تقدیر از تلاش های شبانه روزی  تمامی دست اندرکاران حوزه سلامت استان اعم از اساتید، مدیران و کارکنان حوزه های ستادی و مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان های دولتی و خصوصی که علی رغم کمبودها و چالش های پیش رو با تمام توان خود به ارایه خدمت مشغول بودند، خاطر نشان کرد: نیل به حلاوت خدمت مخلصانه و ایثارگرانه به مردم شریف استان و حفظ زنجیره ارایه خدمات سلامت به قریب به  هشت هزار نفر و انجام موفقیت آمیز بیش از ۸۰۰ ماموریت طاقت فرسا و دشوار و نجات جان صدها نفر از مردم عزیز استان با جانفشانی های شبانه روزی  کارکنان دانشگاه،، بر خود لازم می دانم که از خدمات بی شائبه و زحمات ارزشمند همه همکارانم که افتخاری غرور آفرین در تاریخچه خدمات نظام سلامت استان از خود بجا گذاشتند، تقدیر کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز