خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی کشور در شیراز مطرح کرد؛

میراث فرهنگی کشورها به عموم مردم دنیا تعلق دارد/ 24 سال هیچ پرونده‌ای برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال نشد/ برگشت تعداد زیادی از الواح هخامنشی به ایران

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۲۶۱

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تهدید ماه گذشته رئیس جمهور آمریکا درباره بمباران ۵۲ نقطه فرهنگی کشور ، گفت: بعد از سخنان ترامپ توجه مردم به سمت اهمیت مکان های فرهنگی در کشور جلب شد.

به گزارش ایلنا، محمدحسن طالبیان امروز شنبه 26 بهمن ماه در نشست بین المللی محوطه های میراث جهانی یونسکو با محوریت ابعاد حقوقی در شیراز افزود: کسانی که می خواهند کشوری را نابود کنند ابتدا سراغ میراث تاریخی آن سرزمین می روند تا پیشینه آن خطه را از بین ببرند و به همین دلیل بعد از تهدید فرهنگی ترامپ اذهان عمومی در کشور ما متوجه اهمیت و لزوم حفاظت بناهای تاریخی شد.

وی با بیان اینکه داعش و طالبان زمانی در بین افکار عمومی دنیا منفورتر شدند که به میراث فرهنگی کشورها حمله کردند،گفت: میراث فرهنگی کشورها تنها متعلق به مردم یک کشور نیست و به عموم مردم دنیا تعلق دارد و شناسنامه جهان است.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: میراث فرهنگی و باستانی کشور ما پیش‌قراول توسعه پایدار ایران است و به همین جهت بررسی ابعاد حقوقی و تدوین قوانین مورد نیاز حفاظت از آثار تاریخی اجتناب ناپذیر است.

طالبیان با اشاره به اینکه ایران از جمله اولین کشورهایی است که به کنوانسیون‌های مختلف جهانی پیوسته، گفت: این کنوانسیون‌ها ظرفیتی برای ایران است که با پیشینه و غنای تاریخی این خطه می توان از آن بهره زیادی برد.

وی با بیان اینکه ۲۴ اثر تاریخی ایران که دو مورد آن میراث طبیعی است در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده،اظهار داشت: به دلیل محدودیت های موجود در مسیر ثبت میراث تاریخی در فهرست جهانی و اینکه سالانه تنها یک سهمیه وجود دارد در سالهای اخیر به سمت ثبت منظر فرهنگی و پرونده های زنجیره ای رفته ایم.

ایران 24 سال هیچ پرونده‌ای برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال نکرد

وی ادامه داد: از سال ۵۸ به مدت ۲۴ سال ایران هیچ پرونده‌ای را برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال نکرده  وگرنه با توجه به ظرفیت ایران اکنون ما در راس هرم به لحاظ تعداد میراث جهانی دنیا و در کنار ایتالیا و چین قرار داشتیم.

طالبیان بیان کرد: وجود ۱۴۰ هزار قنات در ایران مستندسازی شده که ۳۷ هزار مورد آن اکنون زنده است و از این تعداد ۱۱ قنات برای ثبت جهانی انتخاب شده است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: ۳۳ هزار اثر تاریخی در فهرست ملی ثبت شده و ۱۴ اثر نیز در فهرست میراث ناملموس جهانی به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر روند مستندسازی و لیست کردن میراث ملموس و ناملموس تاریخی برای ثبت در فهرست های مختلف با روالی حرفه ای تر نسبت به گذشته پیگیری می شود.

الواح هخامنشی خارج کشور در حال برگشت دادن به ایران است

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: بخش های حقوقی وزارت میراث فرهنگی بسیار قوی تر از گذشته عمل می کنند و بیش از ۱۲۰ پایگاه میراث فرهنگی در سراسر کشور ایجاد شده که بخش اعظم وظایف این مراکز بررسی و پیگیری مسایل حقوقی است.

وی پیگیری موضوعات حقوقی را به لحاظ حفظ منافع ملی و جهانی بسیار با اهمیت دانست و گفت: با کمک وزارت خارجه و دیپلماسی قوی فرهنگی در سال های اخیر موفق به بازگرداندن سه هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی و باستانی شده ایم.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از الواح هخامنشی خارج کشور در حال برگشت دادن به ایران است،افزود: رفته رفته بخش قابل توجهی از میراث تاریخی در حال بازگشت به کشور است.

طالبیان ادامه داد: تا چند سال گذشته تنها حدود ۳۰ موزه در کشور وجود داشت که با تلاش و فعال سازی بخش خصوصی در سال های اخیر این تعداد به ۶۹۸ موزه در ایران افزایش یافته است که نشان دهنده فعال شدن بخش خصوصی در کشور است.

طالبیان ادامه داد: بیش از ۵۰۰ هزار شی تاریخی در نرم افزار جام وزارت میراث فرهنگی ثبت شده است.

دو هزار و ۵۵۰ پروژه مرمتی در سطح کشور فعال شده است

وی اظهار داشت: در ۷ ماهه گذشته دو هزار و ۵۵۰ پروژه مرمتی میراث تاریخی و باستانی در سطح کشور فعال شده است که به لحاظ آماری امری بی سابقه محسوب می شود که البته بیش از دو هزار و ۴۰۰ مورد این مرمت ها توسط بخش خصوصی انجام می شود.

وی حضور بخش خصوصی در صحنه حفاظت از میراث فرهنگی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در سطح کشور وجود دارد که تنها ۳۳ هزار مورد آن ثبت ملی شده است که باید مردم برای حفاظت از این میراث غنی وارد صحنه شوند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز