خبرگزاری کار ایران

معاون میراث‌فرهنگی گیلان خبر داد:

کشف کاشی‌های لاجوردی زیر لایه‌های بتنی مسجد صفی رشت

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۲۱۶

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان اظهار داشت: سطحی پوشیده از کاشی‌های لاجوردی در زیر لایه‌های بتنی مسجد تاریخی صفی رشت کشف شد.

به گزارش ایلنا از رشت، ولی جهانی ضمن اعلام این خبر گفت: در پی فعالیت‌های باستان‌شناختی و مرمتی مسجد صفی رشت، در کف بخش شاه‌نشین دیواره شمالی مسجد، قاب‌های کاشی‌کاری‌شده‌ای از زیر لایه‌های بتنی و پوشش مرمرین سطح فعلی مسجد کشف شده است.

جهانی افزود: این قاب‌های کاشی‌کاری شده متشکل از کاشی‌های مربعی به ابعاد ۱۵×۱۵ سانتی‌متر است که به روش دست‌آزاد، نقوش اسلیمی و گل و بته به رنگ لاجوردی بر زمینه سفید بر آنها نقش شده و نواری فیروزه‌ای بر قطعات کاشی‌های جانبی، قاب کاشی را به صورت مستطیلی در بر گرفته است.

جهانی با اذعان به تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان درخصوص فعالیت‌های باستان‌شناسی و مرمتی برای مرمت و احیای این بنا افزود: در جریان مطالعات مرمتی این بنا به منظور درک روند تکاملی مسجد صفی و شناخت هرچه بیشتر بخش‌های الحاقی، فروردین‌ماه سال‌جاری اقدام به کاوش در گمانه‌ای به ابعاد ۱/۵×۱/۵ متر در شبستان مسجد شده که حاصل آن شناخت بخش‌های الحاقی و کشف تزئینات بر محل کاشی‌کاری بوده که به فهم وضعیت ظاهر تاریخی بنا بسیار کمک کرده است.

وی با اشاره به مستندات مکتوب تاریخی، افزود: مسجد صفی که با نام‌های سفید و شهیدیه نیز شناخته می‌شود پیش از به قدرت رسیدن شاه اسماعیل صفوی دایر بوده و از این لحاظ از قدیمی‌ترین بناهای برجا و سالم تاریخی شهر رشت به شمار می‌رود؛ مسأله‌ای که کشف شواهد مادی باستان‌شناختی شامل سفال و تزئینات معماری چون کاشی متعلق به قرون ۱۰-۸ ه. ق. در کاوش‌های باستان‌شناسی اخیر، تاریخ نخستین بخش این مسجد را دست‌کم به دوره ایلخانی عقب برده است.

جهانی با بیان اینکه اطلاعات حاصل از این کاوش‌ها بر اساس توافقات انجام گرفته در طرح مرمت و احیای بنای مسجد مورد استفاده قرار خواهد گرفت افزود: بر اساس این طرح بخش‌های الحاقی که در دوران معاصر به بنا اضافه شده حذف خواهد شد که در نتیجه گلدسته این مسجد همچون گذشته از قید بخش‌های الحاقی آن آزاد می‌شود و تزئینات این مسجد نیز با اتکا به داده های باستان‌شناختی به شکل اولیه خود باز خواهد گشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز