خبرگزاری کار ایران

شهردار شیراز خبر داد:

اختصاص صد میلیارد تومان بودجه برای احیای بافت تاریخی شیراز

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۲۰۲

شهردار شیراز اعلام کرد: سال ۹۹، سال رونق و تحول در بافت تاریخی شهر است و در این راستا صد میلیارد تومان بودجه برای احیای این بافت ارزشمند اختصاص داده شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در آیین بهره برداری از پروژه کوچه گالری نارنجستان و گذر سنگ دقاقی ها گفت: با تمرکز بر بافت تاریخی و پنج برابر شدن بودجه آن شاهد رونق و تحول این بافت در سال آینده هستیم و زندگی بار دیگر به بافت باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه با تغییر رویکرد شهرداری شیراز به بافت تاریخی و افزایش پنج برابری بودجه آن در سال آینده شاهد تحول این محدوده ارزشمند خواهیم بود، افزود: با بهره برداری از این پروژه رویکرد باز زنده سازی بافت تاریخی شیراز محقق شد،  موضوعی که علاوه بر ایجاد زندگی، نشاط و امید دربافت تاریخی شیراز منجر به تحول در اقتصاد بافت نیز شد.

شهردار شیراز افتتاح پروژه گذر تاریخی نارنجستان قوام که جریان زندگی را در بافت رونق می دهد باعث شد که امروز یکی از بهترین روزهای کاری ام طی دو سال گذشته در شهرداری باشد، گفت: با این اقدامات علاوه بر افزایش جریان زندگی، ارزش افزوده بسیاری نیز برای بافت تاریخی ایجاد می شود که این موضوع هم اکنون نیز با برخی اقدامات مانند ایجاد گذر گالری یا نارنجستان قوام محقق شده است.

اسکندر پور با اشاره به وجود دو اثر تاریخی در گذر نارنجستان قوام و بی توجهی که سالهای قبل به آن شده بود تصریح کرد: با اقداماتی همچون کف سازی، نور پردازی، دیواره سازی و مهمتر از همه برداشتن زوایدی مانند تیرهای چراغ برق که زیبایی بصری نداشتند، شاهد تحول در این گذر تاریخی هستیم. 

وی با بیان اینکه هدف ما ایجاد تحول در بافت توسط مردم و افرادی است که در حوزه هنری و گردشگری کار می کنند، افزود: با اقدامات انجام شده توسط هنرمندان این گذر به برند کوچه گالری تبدیل شده است و قصد داریم که گردشگران داخلی و خارجی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری شیراز به آن نگاه کنند.

شهردار شیراز اقدامات و پروژه های احیای و بازآفرینی بافت تاریخی را از دهها پروژه عمرانی در شهر شیراز مهمتر دانست و افزود: این پروژه ها برای بافت تاریخی و شهر شیراز ارزش افزوده ایجاد می کند و شیرازی که گردشگران برای دیدن آن می آیند، بافت تاریخی و فرهنگی به همراه آثار تاریخی و گذرهای زیبایش است.

اسکندرپور بافت تاریخی شیراز را بهشت سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: به منظور حمایت از سرمایه گذاران در بافت تاریخی و فرهنگی به عنوان موتور محرک گردشگری هیچگونه عوارضی از  افرادی که در قصد سرمایه گذاری در قالب پروژه های گردشگری همچون هتل و رستوران و حتی بهسازی بافت مسکونی دارند، دریافت نمی کنیم. همچنین صدور پروانه توسط شهرداری نیز رایگان است.

وی با تاکید بر این مطلب که با اجرای پروژه های گردشگری و فرهنگی شاهد افزایش ارزش افزوده بافت‌های مسکونی در بافت تاریخی شیراز هستیم، عنوان کرد: با احیای گذر تاریخی نارنجستان شاهد افزایش قیمت املاک در این محدوده و افزایش سکونت شهروندان در بافت هستیم و هدف شهرداری نیز این است که بافت تاریخی از سکنه اصلی خود خالی نشود.

اختصاص صد میلیارد تومان بودجه برای احیای بافت تاریخی شیراز

اختصاص به احیای محله‌های اسحاق بیگ و سنگ سیاه

شهردار بافت تاریخی و فرهنگی شیراز نیز در این آیین گفت: گذر نارنجستان از مسیرهای با اهمیت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز است که بناها و مسیرهای تاریخی بسیاری در آن شکل گرفته است.

مهدی قلندری ادامه داد: دو مسیر گردشگری در مسیر بافت تاریخی ایجاد شده که اولین آن به مجموعه زندیه، خیابان لطفعلی خان زند و خیابان طالقانی منتهی می‌شود و پروژه‌های عمرانی در این مسیر تعریف شده که در حال تکمیل شدن است. سال ٩٩ نیز با مسیرهای فرعی، این گذر گردشگری در بافت تاریخی تکمیل می شود.

وی اضافه کرد: مسیر دوم نیز بر پایه گردشگری زیارتی تعریف شده که از میدان آستانه آغاز می‌شود و تا حرم شاهچراغ(ع) و محله سنگ سیاه و اطراف مجموعه بی‌ الحرمین ادامه پیدا می کند.

قلندری با بیان اینکه در سال آینده بودجه‌ مناسبی به احیای محله‌های اسحاق بیگ و سنگ سیاه اختصاص یافته است، گفت: با اجرای پروژه‌های گردشگری و فرهنگی شاهد کاهش معضلات اجتماعی در مناطق بافت تاریخی شیراز هستیم.

شهردار بافت تاریخی فرهنگی شیراز افزود: ترافیک سنگین خودروهای عبوری و به تبع آن کاهش ایمنی عابرین پیاده و شهروندان ساکن در محل و وجود معضلات اجتماعی و فرهنگی از جمله مشکلات گذر تاریخی نارنجستان قوام بود که با بهره برداری از این پروژه شاهد افزایش رضایتمندی مردم محل و گردشگران خواهیم بود.

عادل یزدی، هنرمند نقاش و مجسمه ساز که نقاشی های گذر تاریخی نارنجستان را انجام داده است نیز در این آیین خطاب به مدیران شهری گفت: شهرداری منطقه از طرح نقاشی دیواری من حمایت کرد و پروژه را بداهه آغاز کردم و این برای اولین بار است که شهرداری منطقه ای در شیراز دست نقاش و طراح را باز می گذارد تا نقاش آنچه در ذهنش می گذرد را به مرحله اجرا در بیاورد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز