خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

کمر تولید داخلی توسط شرکت‌های خصولتی شکسته شد/ واگذاری‌های رانتی، صنایع بزرگ و کوچک فارس را تعطیل کرده است/ شاهد ثبات مدیریت در اصفهان هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۱۷۰

رئیس سابق بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه موانع متعددی در حوزه صنعت و کارآفرینی وجود دارد، گفت: این موضوع باید از جنبه‌های ملی و استانی مورد توجه قرار گیرد و راهکارهای مناسبی در حوزه قانونگذاری برای حل آن ارائه شود.

ابراهیم عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا به اشتباهی بزرگ در روند واگذاری‌ها اشاره کرد و افزود: از بزرگترین مشکلات این بخش که متاسفانه باری از دوش مردم بر نداشته و مشکلات را مضاعف کرده، موضوع بیکاری نشات گرفته از اجرای غلط اصل ۴۴ قانون اساسی است.

کارخانه ای که تبدیل به محل نگهداری علوفه شد!

وی واگذاری ها را از جنس «رانتی» عنوان کرد و گفت: این واگذاری‌های رانتی باعث به تعطیلی کشاندن صنایع بزرگ و کوچک شد . بطور مثال  واگذاری رانتی کارخانه آزمایش مرودشت با ۲۵ هکتار مساحت یک فرصت بی نظیر را در سایه مدیریتی ضعیف در حوزه صنعت از دست استان خارج و اشتغال موجود را خاموش کرد.

استاندار اسبق هرمزگان ادامه داد: در واپسین روزهای تنفس این برند جهانی، یک هموطن غیر استانی ۲۵ هکتار اراضی کارخانه آزمایش را با همه تجهیزات به مبلغ هشت میلیارد تومان خرید و تبدیل به محل نگهداری علوفه کرد! دردی بزرگ که نمی توان توجهی برای آن داشت اما این خریدار به لحاظ قانونی قادر به خرید این کارخانه برابر اصل 44 و بدون توجه به نتایج منفی آن در حوزه اشتغال بود.

چوب حراج به اقتصاد استان

رئیس سابق بسیج سازندگی کشور خاطرنشان کرد: در این بین باید به ضرورت نگاه به ترمیم و اصلاح قوانین از طریق مجلس شورا توجه ویژه کرد چرا که هم باید قوانین اصلاح شوند و هم مدیران شجاعی پای کار باشند تا مانع از این ارزان خری ها شوند و در واقع مدافع صنعتگران و کارگران شاغل باشند .

فرماندار اسبق شیراز خاطرنشان کرد: گذشته فارس حکایت از جانمایی صنایعی داشته که در قسمت شمال استان با در نظر گرفتن نوع محصولات و استفاده از نیروهای بومی تحولی بزرگ را رقم زده بود. یک فرصت عالی که در این روزگار سخت هم توانسته ۳۲۰۰ اشتغال را حفظ کند؛ این یعنی در گذشته با برنامه ریزی کارها انجام می‌شده اما این روزها هیچ برنامه ای برای ایجاد، توسعه و رشد صنعت واشتغال نداریم . بطور مثال طراحی و ساخت پتروشیمی شیراز در نوع خود منحصر به فرد بود و در روزگاری بسیاری فعالیت‌های اقتصادی را در قالب خوشه های صنعتی ایجاد و اشتغال خوبی را در حوزه استخراج نمک بودجود آورده بود و حالا در تولید مواد شوینده دچار مشکل شده است .

کمر تولید داخلی توسط شرکت‌های خصولتی شکسته شد/ واگذاری‌های رانتی، صنایع بزرگ و کوچک فارس را تعطیل کرده است/ شاهد ثبات مدیریت در اصفهان هستیم

عزیزی تصریح کرد: به جرات میتوان گفت یک سیاست کامل و حاکم بر اقتصاد نداریم. بطور مثال پیشتر یک کارخانه تولید کمپرسور با میلیاردها تومان سرمایه در استان افتتاح شد و برابر آنچه اعلام شده تنها شش ماه دوام آورد و هم اکنون غیر فعال است. این موضوع و این موارد نشان می‌دهد که یک نگاه عالمانه هوشمندانه و تخصصی نه در حوزه دولت و نه در حوزه مجلس وجود نداشته و ندارد و هیچ برنامه‌ای برای حفظ و گسترش صنایع فارس و همچنین کشور نداشتیم.

وی ادامه داد: ما حتی به صنایع تبدیلی و سهل الوصول هم بی توجهی کردیم . داشته های فارس بی نظیر است و تنها باید پای کار بود و مطالبات را پیگیری کرد . همین جنگل‌های کهمره سرخی پر از درخت بلوط است و می‌توان از این فرصت خدادادی استفاده کرد و کارخانه تولید گز بلوط را احداث کرد. این درحالی است که جوانان این منطقه دنبال‌کار هستند و این بی‌توجهی مهاجرت به شهرهای بزرگ را تشدید می کند.

شرایط خاص استان فارس

 عزیزی در عین حال گفت: حالا اگر به سایر استانهای دیگر مراجعه کنیم و احوال اقتصادی آنجا را جویا شویم در همین شرایط تحریمی کار به این سختی که در فارس رخ داده، نیست. در واقع ما نیازمند انسجام نمایندگان فارس هستیم. در برخی استانهای کشور حتی مهاجرت معکوس ایجاد شده و مردم از شهر به روستاها می‌روند.

رئیس اسبق بسیج سازندگی‌کشور تصریح کرد: بی‌ثباتی در حوزه مدیریتی‌خصوصا مباحث صنعتی مشکلات فارس را به بحران تبدیل کرده است. ما در استان اصفهان شاهد ثبات مدیریتی هستیم و در فارس از ابتدای دولت نهم و دهم 9 استاندار عوض شده است و در اصفهان دو استاندار! یعنی در فارس طول‌مدت مسئولیت هر استاندار حدود یکسال بوده و در این فرصت چگونه می‌توان انتظار داشت کارها روی ریل مراد بیفتد؟ جالب آنکه وقتی موضوع را پیگیری می کنید در سطح وزارت کشور به شما می گویند عدم ثبات مدیریت در فارس متوجه نمایندگان استانی است چرا که 18 نماینده برای انتخاب استاندار نام 23 نفر را می‌دهند و با فشار سیاسی دنبال کار می افتند تا فلانی استاندار شود و این عدم اتفاق نظر کار را سخت و غیرقابل قبول می کند . 

دستوری که خاک می خورد!

استاندار اسبق هرمزگان همچنین به بحث اتصال فارس به خلیج فارس اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم برای این آسیب مثالی داشته باشیم باید بحث اتصال فارس به خلیج فارس را پیش بکشیم. وقتی همه نامه نگاری ها انجام شد و فقط باید قانون را اجرا می کردند اما درست درنقطه اجرا برای اتصال، کارها را خواباندند. با این تفسیر که یکی از نمایندگان در سخنرانی خود اعلام مخالفت کرد و وقتی جویا شدیم گفتند این کار بنام فلان گروه تمام می شود و ما انجام‌اش نمی دهیم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز