خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور:

ضرورت پیشگیری از مدرک گرایی در مهارت آموزی/ اهمیت سختگیری در اعطای گواهینامه فنی و حرفه ای

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۰۴۹

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: معادل سازی ضرورت دارد لذا باید همچون دانشگاه در حوزه مهارت نیز لحاظ شود و لازم است از کاهش ارزش گواهینامه فنی و حرفه ای مشابه دانشنامه های دانشگاهی پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اوسط هاشمی امروز در نخستین نشست هم اندیشی خود با نماینده مربیان سراسر کشور که به میزبانی البرز برگزار شد به مشکلات نمایندگان مربیان کشور اشاره کرد و گفت: آنچه که به عنوان دغدغه توسط مربیان حاضر مطرح شد، حاصل انباشت مشکلات سالهای گذشته سازمان است لذا باید با اولویت بندی مواردی که فراگیر است، دنبال کرد.

وی افزود: شان نزول جلسه امروز در رابطه با منزلت مربیان در رابطه با کسب مهارت است و کرامت مربیان ضامن ارتقاء با مهارت جامعه است و این فهم را باید در درون سازمان فنی و حرفه ای القا کرد.

معاون وزیر با تاکید بر سنجش مهارت اظهار داشت: به جای آموزش و آزمون با هر سبک، سنجش مهارت بسیار مهم و تاثیر گذار کار کارآموز است لذا نباید به راحتی از آن عبور کرد.

معاون وزیر در مورد ظرفیت مربیان تصریح کرد: اطمینان به اصل موضوع که سنجش است باید جدی گرفته شود چراکه اعتبار فنی و حرفه ای آموزش نیست بلکه سنجش و گواهی نامه مرکز فنی و حرفه ای دارای اهمیت است.

وی تصریح کرد: کارآموز باید با علاقه به کسب مهارت وارد کارگاه فنی و حرفه ای شود و بداند که هرچه دوره را قوی و جدی طی کند، نیروی ماهری خواهد شد که تفاوت را به رخ جامعه خواهد کشید و این یک نوع برند است و می توان با این برند، مطالبه گر ملی شد.

هاشمی با عنوان اینکه اهل کتمان نیستیم که مشکلات کار و اشتغال را بپوشانیم اما اهل شعار هم نخواهم بود، ادامه داد: پایه پرداخت حقوق ضعیف است و سخن از حق و حقوق مربیان، باعث افتخار من است که در این حوزه نیز با قدرت دفاع می کنم.  

هاشمی با عنوان اینکه مطالبه گری ضرورت است اضافه کرد: مطالبه گری مشروط بر این است که نتیجه و ماحصل مربیان فنی و حرفه ای کشور دارای ارزش باشد و حرفی برای گفتن داشته باشند.

معاون وزیر کار در ارتباط با بحث استانداردها اظهار داشت: تدوین استانداردها باید با تدوین منابع آموزشی همراه شود و مربیان و الگوی آموزش و تجهیزات مطابق با استانداردها به روز شود و این تغییر جدی است چراکه وزن آموزش و مهارت را ارتقا می دهد

هاشمی اضافه کرد: تفاوت مهارت آموزی با کسب آموزش دانشگاهی باید دیده شود و باید در هر سطح و مقطع ارتقاء مهارت و توانمندسازی هستیم که در حال حاضر با افتخار، محل رجوع فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم.

وی با اشاره به طرح نظام ارتقاء مربیان گفت: باید اعزام مربیان با تکمیل این طرح انجام شود و هیچ دستور العملی ابلاغ نمی شود مگر اینکه اول در ستاد تحول بررسی شود و منجربه تغییر شود بنابراین باید در قدرت افزایی اثر بخش باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه باید به صورت "منطقه ای" فکر کرد، گفت: با وجودی که هفت استان کشور، منطقه آزاد هستند، الزام مهارت آموزی در آنها وجود دارد. همچنین هفت استان ساحلی داریم که تا کنون به مهارت دریایی و ساحلی نپرداختیم. استان هایی هم داریم که پایه مهارت ضعیفی دارند اما در مقابل استان هایی نیز وجود دارد که صنعتی هستند لذا باید تعاملی بین استان ها برقرار شود و سیاست سازمان نیز برای هر کدام از مناطق متفاوت است.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه باید به اندازه وسعت و دارایی و ثروت کشور، فکرمان را نیز توسعه دهیم، گفت: از خود بپرسیم که تا کنون چقدر به اقتصاد سبز و دانش بنیان حرکت کردیم لذا در این راستا نباید ایده ها را پنهان کرد.

وی به شکل گیری و تسهیل شورای مربیان در استانها اشاره کرد و اظهار داشت: تصمیم سازی را عمومیت خواهیم بخشید چرا که دانایی نزد همگان است و با خِرد جمعی، معنا پیدا می کند و در این ارتباط همکاری لازم انجام می شود.

هاشمی به آموزش اتباع خارجی نیز اشاره کرد و گفت: هرچند اولویت آموزش به هموطنان ایرانی خواهد بود اما آموزش به اتباع خارجی نیز وظیفه انسانی است که دنبال می شود.

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نخستین نشست هم اندیشی با نماینده مربیان سراسر کشور در البرز با عنوان اینکه به سطح بندی مربیان پایبند هستم، گفت: معادل سازی ضرورت دارد لذا باید همچون دانشگاه در حوزه مهارت نیز لحاظ شود و باید ارزش گواهینامه های فنی و حرفه ای همچون دانش نامه های دانشگاهی کاسته نشود.

وی در مورد کمیته تالیف اظهار داشت: اگر ضعف در سنجش احساس شود به لحاظ اهمیت آن ممکن است این امر را به مجموعه دیگر بسپارم چراکه نمی خواهم اعتبار گواهینامه فنی و حرفه ای  مانند دانش نامه های دانشگاهی کم ارزش و صرفا مدرک باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز