خبرگزاری کار ایران

تولید سالانه ۱۱ هزار تن فرآورده‌های شیلاتی در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۰۱۸

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت : سالانه ۱۱ هزار تن فرآورده های شیلاتی در ۴۵۷ واحد پرورش ماهی استان تولید می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه، محمدرضا اورانی در آیین تجلیل از کشاورزان و دست اندرکاران نمونه کشاورزی در تربت حیدریه افزود: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم این رقم میزان تولید تنها از یک هفدهم منابع آبی استان بدست می‌آید.  

وی مجموع منابع آبی خراسان رضوی را شامل سه بخش و به تعداد ده هزار و ۸۴۱ حلقه چاه کشاورزی، ۶۷۰۰ رشته قنات و هفت هزار دهنه چشمه اعلام کرد.

اورانی در ادامه مجموع تولیدات محصولات کشاورزی کشور تا قبل پیروزی انقلاب را، 25 میلیون تن اعلام و اظهار داشت: سهم خراسان بزرگ از این میزان تنها یک و نیم میلیون تن بود، اما امروز رقم فوق در کشور به ۱۲۵ میلیون تن رسیده و سهم خراسان‌رضوی نیز به هشت میلیون تن افزایش یافته است. 

اورانی همچنین افزود: امسال در سطح کشور ۵۰۲ و نیم هزار تن گندم از کشاورزان خردیم که نسبت به پارسال ۵۱ درصد رشد داشته است.

وی در بخش دیگری گفت: سال ۵۷ میزان تولید تخم مرغ در کشور ۱۶۰ هزار تن بود اما این رقم اکنون به بیش از ۹۰۰ هزار تن رسیده و سهم خراسان رضوی بالغ بر ۱۴۰ هزار تن و سهم صادرات استان ما نیز بالغ بر ۱۲ هزار تن می‌باشد. 

اورانی افزود: در زمینه تولید گوشت مرغ نیز در حالی که سال ۵۷ میزان تولید ما تنها ۲۶۰ هزار تن بود، اما این رقم اکنون به بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده و سهم خراسان رضوی نیز، بیش از ۱۵۰ هزار تن است. 

وی در ادامه میزان تولید گوشت قرمز کشور در سال 57 را، ۳۵۵ هزار تن اعلام و اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی رقم فوق اکنون به بیش از ۸۲۰ هزار تن رسیده و میزان واردات هم تنها صد هزار تن است و اگر همین ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گوشت قرمز برداشته شد تداوم یابد این امید هست که همین رقم واردات نیز حذف شده و اتکای ما تنها به تولیدکنندگان داخلی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی سهم این اقلیم را در تولید  گوشت قرمز بیش از ۷۶ هزار تن اعلام کرد. 

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه نیز در این مراسم گفت: آینده روشن این خطه را در این دیدیم بجای ایجاد فضاهای متشنج و برپایی دعواهای سیاسی و جناحی، همت خود را وقف توسعه اقتصادی کنیم.  

وی با بیان اینکه تربت حیدریه پنجمین شهرستان بزرگ استان در حوزه اقتصاد مقاومتی است گفت: در این حوزه ۴۵ طرح سرمایه گذاری را با 150 هزار میلیارد ریال و همچنین سه هزار و ۴۰۰ میلیون یورو به امضا رسانده ایم.

رستمی افزود: بخشی از سرمایه‌گذاری ها به نتیجه رسیده و برخی در حال انجام است و با تکمیل آنها دیگر در تربت‌حیدریه هیچ فرد بیکاری نخواهیم داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه نیز گفت: اکنون با 2 چالش بزرگ مواجه هستیم که یکی کم آبی و دیگر اشتغال است. 

محمدرضا عباسپور افزود: اما با بکارگیری شیوه‌های نوین آبیاری، ضمن آنکه می توانیم از این منابع محدود استفاده بهینه کنیم، حوزه کشاورزی زمینه‌ساز اشتغال زیاد نیز خواهد بود و با رونق این بخش، از فشار بار بیکاری کشور کاسته می‌شود.

وی گفت: بر این اساس اکنون از مجموع 28 هزار و 500 هزار هکتار ارزای زراعی و باغی این خطه، 21 هزار هکتار آب با آبیاری نوین و تحت فشار آبیاری می شود.

عباسپور افزود: سالیانه ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور و آبزیان در تربت حیدریه تولید می شود که این رقم معادل حدود هفت درصد مجموع تولیدات استان خراسان رضوی است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌حیدریه با بیان اینکه از مجموع تولیدات بخش کشاورزی تربت‌حیدریه، ۳۴۵ هزار تن شامل انواع محصولات زراعی و باغی و ۷۵ هزار تن نیز شامل محصولات دامی است افزود: مهمترین محصولات بخش زراعی این شهرستان گندم، جو، سیب زمینی، چقندر قند و مهمترین محصولات باغی نیز زعفران، آلو، سیب و بادام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز